دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جنبش حماس سخنان جیمی کارتر را طرح ارائه شده از سوی وی دانست و مخالفتش را با این طرح پیشنهادی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یمن، محمود الزهار، از رهبران برجسته حماس تاکید کرد طرح جیمی کارتر، رییس جمهور اسبق آمریکا حتی نمی‌تواند حداقل خواسته‌های جنبش حماس را محقق سازد. کارتر دوشنبه (دوم اردیبهشت) مدعی شد حماس توافقنامه با اسراییل را در صورت موافقت مردم فلسطین در همه‌پرسی می‌پذیرد. [بیشتر]

وی افزود: حماس نمی‌تواند به اندازه‌ای که کارتر در طرحش پیشنهاد داده از خواسته‌ها و شروطش صرف نظر کند، در حالی که می‌تواند با استفاده از دیگر ابزارها خواسته‌هایش را محقق کند.

پیش از این در اولین واکنش به اظهارات کارتر مبنی بر موافقت حماس با طرح آتش بس مشروط با رژیم صهیونیستی، رهبر جهاد اسلامی این اظهارات را "مبهم" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، خالد البطش، رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین اظهارات جیمی کارتر، رییس جمهور اسبق آمریکا مبنی بر موافقت جنبش حماس با اجرای طرح همه پرسی در خصوص توافقنامه‌ نهایی صلح با اسراییل را امری خطرناک توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با رادیو صدای قدس عنوان داشت: جنبش جهاد اسلامی هرگز با اجرای طرح همه پرسی بر امری که جزو اصول ملی مردم فلسطین محسوب می‌شود، موافقت نمی‌کند و حتی هر گونه سخن گفتن درباره‌ این امر را رد می‌کند.

بطش اظهارات کارتر را گنگ و مبهم توصیف کرده و افزود: کارتر توضیحات لازم را در خصوص بسیاری از مسایل بیان نکرد و تنها به انتقال مبهم برخی از مواضع جنبش حماس اکتفا کرد.

وی ادامه داد: کارتر هیچ سخن جدیدی که نشان از حمایت از ملت فلسطین و یا محکوم کردن حملات مداوم اسراییل علیه فلسطینیان باشد، بیان نکرد.

رهبر جهاد اسلامی فلسطین گفت: ما هم چنان بر این موضع‌گیری پافشاری می‌کنیم که هر گونه آتش بس بین گروه‌های مقاومت فلسطین و اسراییل باید فراگیر، متقابل و در بر گیرنده‌ توقف همه اقدامات خصمانه‌ اسراییل اعم از حملات، دستگیری‌ها و لغو تحریم علیه غزه باشد.

وی هم چنین تاکید کرد: کارتر مکلف به تحقق صلح بین فلسطین و اسراییل نیست و در جریان این سفر تنها نظرات و پیشنهادات متقابل را به دو طرف ابلاغ می‌کند اما می‌تواند در آینده نقش سیاسی مهمی را ایفا کند.

بطش عنوان داشت: دولت ایهود المرت، نخست وزیر اسراییل تنها به دنبال وقت کشی است و از این فرصت‌ها برای فراهم کردن مقدمات حمله نظامی گسترده علیه نوار غزه استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: دولت اسراییل در تحقق این امر از سکوت جهان عرب و اسلام در برابر حملات ظالمانه‌اش علیه نوار غزه و هم چنین حمایت‌های بین‌المللی بهره‌ می‌گیرد.

کد خبر 49494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز