دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که سفر خاورمیانه‌ای خود برای ترویج صلح در این منطقه را با دیداری از اسرائیل آغاز کرده با طرح احتمال دیدار با رهبر حماس جنجالی جدید ایجاد کرد.

جیمی کارتر گفته‌است که قصد دارد در این سفر 9 روزه در دمشق- پایتخت سوریه- با خالد مشعل، رهبر در تبعید گروه فلسطینی حماس، دیدار کند. به گزارش آسوشیتدپرس، او هدف دیدار احتمالی خود با خالد مشعل را تلاش برای ترغیب حماس به ‌همکاری با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ها، اعلام کرد.

اما دولت‌های آمریکا و اسرائیل که بعد از پیروزی حماس در انتخابات سراسری فلسطین این گروه را تحریم کرده‌اند از جیمی کارتر خواسته‌اند که با رهبر حماس دیدار نکند.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، از برنامه کارتر برای دیدار با خالد مشعل انتقاد کرده و این اقدام را بیهوده خوانده است. اما کارتر منزوی کردن حماس را بی‌ثمر و غیرسازنده می‌داند. او می‌خواهد آمریکا و اسرائیل این گروه را در مذاکرات صلح خاورمیانه شرکت دهند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایهود اولمرت نخست وزیر،‌ لیونی وزیر امور خارجه و ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل، به احتمال زیاد با او دیدار نخواهند کرد.

آموس گلعاد، از مقام‌های ارشد وزارت دفاع اسرائیل، دیدار احتمالی جیمی کارتر، سیاستمداری که به گفته او نماد صلح است با رهبر حماس را شرم آور خواند. با این حال شیمون پرز، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز یکشنبه با جیمی کارتر دیدار و گفت‌وگو کرد.

کارتر گفته‌است که در این سفر نماینده رسمی دولت آمریکا نیست.

کارتر پیش از سفر به اسرائیل، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی‌ای بی‌سی آمریکا تاکید کرد که اسرائیل بدون گفت‌وگو با حماس به یک صلح عادلانه با فلسطینی‌ها دست نخواهد یافت.

کد خبر 48754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز