همشهری آنلاین: جیمی کارتر ادعا کرد، حماس به وی اعلام کرده اگر مردم فلسطین حق بقای اسراییل را در صلح به رسمیت بشناسند، آنان مخالفت نخواهند کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، جیمی کارتر، رییس‌جمهور اسبق آمریکا این اظهارات را پس از دو دیدار با خالد مشعل، رهبر حماس در دمشق، دوشنبه (دوم اردیبهشت) در بیت‌المقدس ایراد کرد. دیدار کارتر با مشعل به رغم انتقادات تند اسراییل و آمریکا صورت گرفت.

رییس‌جمهور اسبق آمریکا اظهار داشت: آنها گفتند که اگر مردم فلسطین تایید کنند، آنها وجود کشور مستقل فلسطینی در مرزهای سال 1967 و حق بقای اسراییل در صلح به عنوان یک همسایه را به رسمیت خواهند شناخت.

وی افزود: اگر این قرارداد به همه پرسی مردم فلسطین گذاشته شود و مردم آن را تایید کنند، حماس با به بحث گذاشته شدن آن بین ایهود المرت، نخست وزیر اسراییل و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین موافقت خواهد کرد. کارتر در عین حال گفت که حماس احتمالا با برخی از بندهای این توافقنامه مخالف است.

رییس جمهور اسبق آمریکا درباره‌ پیشنهاد آتش بس یک ماهه بین حماس و اسراییل گفت: حماسی‌ها با این آتش بس مخالفت کردند و آن را منوط به فراگیر بودن و متقابل بودن طرح آتش‌بس دانستند و بر ضرورت نقش مصر به عنوان یک میانجی جهت تضمینی برای پایبندی اسراییل به تعهداتش تاکید کردند.

کارتر تصریح کرد: جنبش حماس معتقد است که هرگونه طرح آتش بس باید نوار غزه و کرانه‌ باختری را در برگیرد.

وی درخصوص واکنش حماس نسبت به طرح مبادله‌ اسرا گفت: حماس با پیشنهاد من برای آزادی گلعاد شلیط، اسیر اسراییلی مقابل برخی از وزرای دولت حماس و نمایندگان شورای قانون‌گذاری فلسطین مخالفت کرد و درخصوص این پرونده بر ضرورت عمل به فهرست اعطا شده حماس و آزادی این زندانیان با میانجی‌گیری مصر تاکید دارد.

کارتر هم‌چنین استراتژی به انزوا کشیدن سوریه و حماس از روند صلح را عامل اصلی عدم پیشرفت‌های محسوس در روند صلح پس از برگزاری کنفرانس صلح در آناپولیس دانست و تاکید کرد این مساله به افزایش ناآرامی در بین فلسطینی‌ها منجر شده است.

این در حالی است که سامی ابوزهری، سخنگوی حماس اعلام کرد اظهارات کارتر به این معنی نیست که حماس نتایج همه‌پرسی اعلام شده را صد در صد بپذیرد.

کد خبر 49467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز