سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسراییل دارای دست‌کم 150 کلاهک هسته‌ای است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیمی کارتر مطلب فوق را در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که رییس جمهوری آینده آمریکا چه سیاستی را باید در قبال یک ایران هسته‌ای در پی‌ گیرد اعلام کرد.

کارتر در ادامه سخنان خود در جشنواره ادبی ولز گفت: ایلات متحده آمریکا نیز بیش از 12هزار کلاهک هسته‌ای دارد، اتحاد جماهیر شوروی نیز به همین میزان کلاهک هسته‌ای داشت، بریتانیا و فرانسه نیز از صدها کلاهک هسته‌ای برخوردارند.

رییس جمهوری اسبق آمریکا افزود: ما فوج گسترده‌ای از تسلیحات هسته‌ای در اختیار داریم. البته نه تنها تسلیحات هسته‌ای بلکه از موشک‌هایی برخورداریم که این تسلیحات را با دقت کامل به هدف می‌زنند.

پس از افشای برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی در دهه 1980 که از سوی یکی از تکنیسین‌های هسته‌ای انجام گرفت، مشخص شد که رژیم تل آویو تنها کشور دارای بمب هسته‌ای در خاورمیانه است.

بی بی سی نیز در بخشی از گزارش خود درباره سخنان جیمی کارتر درباره تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی و افشای برنامه هسته‌ای این رژیم آورده است: کارشناسان بر اساس اطلاعاتی که در دهه ۸۰ به وسیله مردخای وانونو، تکنسین سابق راکتور هسته ای دیمونا در اختیار روزنامه ساندی تایمز قرار گرفته بود، تخمین می‌زنند اسرائیل بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

آمریکا پیش از این در واکنش به گزارش‌های مربوط به تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی، بدون تایید یا انکار این گزارش‌ها از سیاست کلی این رژیم درباره مبهم نگاه داشتن وضع هسته‌ای آن پیروی کرده است.

اهود اولمرت، نخست وزیررژیم صهیونیستی اما به رغم تلاش‌های انجام گرفته برای عدم اعلام رسمی برنامه هسته‌ای این رژیم در عرصه نظامی، در یک سخنرانی در دسامبر 2006، به قرار داشتن این کشور در فهرست کشورهای دارای سلاح های هسته‌ای اشاره کرده بود. این سخنان یک هفته پس از آن بیان شد که رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده در سخنانی در مجلس سنا اشاره مشابهی به توانایی اتمی اسرائیل کرده بود.

رژیم صهیونیستی در حالی از حمایت آمریکا و قدرت‌های بزرگ در عرصه برنامه نظامی هسته‌ای برخوردار است که هیچگاه به ان.پی.تی (معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای) نپیوسته و همواره تلاش کرده است برنامه هسته‌ای خود را از نظر جهانیان پنهان نگاه دارد.

کد خبر 53236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز