شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس در سفر به آمریکا که به‌دلیل همزمان شدن با سفر پاپ چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت، سخنرانی ای کرد که نوعی اعلام سیاست خارجی لندن و روابط جدید آن با واشنگتن است.

براون در پایان این سفر در سخنرانی در بوستون، جایی که او روزهای زیادی را در آن گذرانده، به تشریح سیاست خارجی خود پرداخت.

او در این سخنرانی مبسوط و مطلوب‌گرایانه، بر ضرورت به دست آمدن راه‌حال‌های جهانی برای مشکلات دنیا تاکید کرد و گفت، نهادهای بین‌المللی که بعد از جنگ جهانی دوم تاسیس شدند باید متحول شوند تا قابلیت مقابله با چالش‌های قرن ۲۱ در آنها به وجود آید.

او از سازمان ملل خواست برای جلوگیری از فروپاشی کشورها و واکنش دربرابر این شرایط تلاش بیشتری انجام دهد و نوعی نیروی کارشناسی غیرنظامی آماده به خدمت ایجاد شود تا هر کجا که لازم باشد برای بازسازی کشورها برود.

براون گفت که برای مقابله با مشکلاتی مانند تروریسم و بحران اقتصادی که تاثیرات جهانی دارند، رویکرد جدیدی نیاز است. یکی از این رویکردها این است که مثلا صندوق بین‌المللی پول به جای تمرکز بر اقتصادهای ملی رویکرد جامع‌تری اتخاذ کرده و اقتصاد جهانی را نظارت کند.

تحلیلگران انگلیسی در تحلیل سخنرانی روز جمعه براون در بوستون این حرف‌ها را تلاش براون برای ترسیم خطوط سیاست خارجی بعد از دوران بوش توصیف کردند.

تحلیلگر بی‌بی‌سی در این باره در  پایگاه اینترنتی این بنگاه خبری نوشت: براون هیچ اشاره مستقیمی نکرد اما همه تلاشش این بود که درباره دوران بعد از بوش صحبت کند. براون در این سفر بعد از بوش با هر ۳ نامزد کنونی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دیدار کرد.

او در سخنرانی یک ساعته خود در کتابخانه جان اف کندی در بوستون گفت: اکنون فرصتی به دست آمده برای یک همکاری تاریخی در روزگاری جدید میان آمریکا و اروپا.

او رهبری آمریکا را موضوعی اجتناب‌ناپذیر خواند اما ابراز امیدواری کرد تا شیوه‌ای دوستانه‌تر از این رهبری در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، مک کین و هیلاری کلینتون بروز کند. در چنین شرایطی است که آمریکا و اروپا می‌توانند اختلافات بر سر عراق را پشت سر بگذارند.

براون در طول این سفر همواره سعی می‌کرد تا رابطه نزدیک میان آمریکا و انگلیس را به نمایش بگذارد. او در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌بی اس آمریکا به صراحت گفت که بسیار طرفدار آمریکاست و همواره هم این گونه بوده‌است.

شاید این تاکید او تلاش برای تکذیب نوشته‌های تحلیلگرانی باشد که در روزهای اخیر از نزدیک شدن روابط آمریکا با نسل جدید رهبران اروپا در فرانسه و آلمان و ایتالیا و کم‌رنگ شدن رابطه با لندن خبر داده‌بودند.

مقابله با بلر

روزنامه ایندیپندنت درباره سخنرانی براون در بوستون نوشت: این سخنرانی در واقع پاسخی بود به سخنرانی سال ۱۹۹۹ تونی بلر در شیکاگو که در آن او دکترین خود درباره مداخله‌گرایی لیبرال و بمباران صربستان توسط ناتو را مطرح کرد.

براون در پاسخ به این دکترین بلر از توافق جهانی و نیاز به راه حل‌های جهانی برای مشکلات جهانی سخن گفت.

او که در این سخنرانی در کنار سناتور ادوارد کندی برادر جوان‌تر جان اف کندی ایستاده‌بود گفت: امروز در مواجهه با این چالش‌های جهانی، آنهایی قدرتمند هستند که در امنیت باشند و صلح. آن گروه از ما که این فرصت را درنیابیم بازنده است.

کد خبر 49235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز