مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک دانش‌آموز 13 ساله آلمانی تخمین‌های سازمان فضایی آمریکا در مورد احتمال برخورد یک سیارک با کره زمین را تصحیح کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک روزنامه آلمانی نیکو مارکارت، نوجوان آلمانی، از یافته‌های "موسسه اخترفیزیک در پتسدام" (AIP) استفاده کرد و احتمال برخورد سیارک "آپوفیس" با این کره زمین را  یک در 450 محاسبه کرد.

ناسا پیش از این احتمال را یک در 45000 تخمین زده بود، اما سازمان فضایی اروپا می‌گوید که تخمین نوجوان باهوش آلمانی درست است.

این دانش آموز آلمانی خطر برخورد آپوفیس را  با یکی از 40000 ماهواره‌ای که در اطراف کره زمین می‌چرخند، در هنگام عبور آن از نزدیکی سیاره زمین در 13 آوریل 2029 نیز مورد ملاحظه قرار داده بود.

این ماهواره‌ها با سرعت‌هایی از 3.07 کیلومتر در ساعت تا حداکثر 35880 کیلومتر در ساعت در بالای زمین در حال حرکت هستند - و سیارک آپوفیس از فاصله 32500 کیلومتری کره زمین خواهد گذشت.

اگر این سیارک در سال 2029 به یکی از این ماهواره‌ها برخورد کند، ممکن است مسیرش  به صورتی تغییر کند که در نزدیک‌شدن بعدیش در سال 2036 به زمین برخورد کند.

هم ناسا و هم مارکارت می‌گویند که اگر این سیارک با کره زمین برخورد کند، باعث ایجاد کره‌ای متشکل از آهن و ایریدیوم به عرض 30 متر  با وزن 200 میلیارد تن خواهد شد که به درون اقیانوس اطلس سقوط خواهد کرد.

امواج ضربه‌ای ناشی از این برخورد امواج سونامی ایجاد خواهد کرد که هم نواحی ساحلی و هم نواحی درونی را نابود خواهد کرد و ابری ضخیم از غبار ایجاد خواهد کرد که آسمان را برای مدت درازی تاریک می‌کند.

نوجوان 13 ساله آلمانی این کشف را  در جریان یک مسابقه محلی علمی انجام داد که در آن طرحی با عنوان "آپوفیس- سیارک قاتل" را شرکت داده بود.

کد خبر 49038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز