مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اخترشناسان می‌گویند براساس شبیه سازی‌های رایانه‌یی، منظومه خورشیدی ما، ویژه و منحصر به فرد است.

به گزارش ایسنا، در این پژوهش جدید که از سوی اخترشناسان دانشگاه نورث وسترن انجام شده، شبیه‌سازی‌های رایانه‌یی نشان داده است که منظومه شمسی در کهکشان راه شیری تا چه اندازه خاص و منحصر به فرد است.

اخترشناسان در این پژوهش از اطلاعات اخیر حاصل از 300 سیاره خارج منظومه شمسی که به دور ستاره‌های دیگری به غیر از خورشید کشف شده‌اند، استفاده کرده‌اند.

در حالی که مطالعات قبلی نشان داده بود منظومه خورشیدی، مانند سایر منظومه‌های کیهانی است، اما در تحقیق جدید این تصور رد شده است و شواهد رایانه‌یی واقعیت دیگری را نشان می‌دهند.

این پژوهشگران می‌گویند: اگر ویژگی‌های منظومه شمسی اندکی با وضعیت کنونی فرق می‌کرد، اتفاقات ناگوار و ناخوشایندی رخ می‌داد، مثلا سیارات این منظومه به داخل خورشید و یا به اعماق فضا پرتاب می‌شدند.

پژوهشگران نورث وسترن نخستین گروهی هستند که با استفاده از شبیه سازی‌های رایانه‌یی در مقیاس عظیم، مدل تشکیل منظومه‌های سیاره‌یی را از ابتدا تا انتها تهیه کرده‌اند.

این پژوهشگران بیش از 100 مدل شبیه‌سازی درست کرده‌اند و نتایج بررسی این مدل‌ها نشان داد که هر چند به طور متوسط مبدا شکل‌گیری منظومه‌های سیاره‌یی بر اساس برخوردهای تهاجمی و شدید است،‌ اما در منظومه ما همه چیز درست سر جایش خودش قرار دارد و در این منظومه خبری از این خشونت‌ها و آشفتگی‌ها نیست.

این تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند که رشد سیارات، تعامل جاذبه‌یی بین آنها و کل سیستم سیاره‌یی را در کل بستر فضایی مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.

پژوهشگران می‌گویند: منظومه شمسی تحت شرایط کاملا درست و دقیق متولد شده تا به مکانی منحصر به فرد برای ما انسان‌ها تبدیل شود.

کد خبر 60298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز