مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ اشعه گامای GLAST چهارشنبه 11 ژوئن (22 خرداد) با یک موشک دلتا 2 از یک پایگاه نظامی در کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این موشک دومرحله‌ای 20 دقیقه دیرتر از حد معمول در ساعت 16:05 به وقت گرینیچ به خاطر یک مشکل فنی در یکی از ایستگاه‌هایی که داده‌های پرواز را ردیابی و تقویت می‌کنند، انجام شد.

ناسا می‌گوید اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، GLAST باید 75 دقیقه پس از پرتاب در مدار 565 کیلومتری کره زمین قرار بگیرد.

این "تلسکوپ پرتوی گاما فضای منطقه بزرگ" یا GLAST به دنبال انفجارات انرژی  که نشانگر سیاهچاله‌ها هستند، خواهد گشت، و نشانه‌هایی برای توضیح‌دادن ماهیت پالسارها         (pulsars) - ستاره‌های نوترونی مغناطیسی عجیب و غریب - را جستجو می‌کند.

این تلسکوپ ممکن است همچنین اسرار "ماده تاریک" را توضیح دهد که شامل 25 درصد جرم موجود در حهان می‌شود، اما برعکس 5 درصد جرم مرئی، برای چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.

70 درصد باقیمانده که "انرژی تاریک" نامیده می‌شود، پدیده‌ای ناشناخته است که تصور می‌رود بیانگر سرعت انبساط جهان باشد.

دانشمندان امیدوارند از این طریق که اطلاعاتی مهم درباره زایش و تکامل کیهان به دست آورند و دریابند چگونه فوران‌های گاز با سرعت فوق‌العاده از سیاهچاله‌ها بیرون می‌زنند.

GLAST در یک برنامه پنج تا ده ساله به بررسی دقیق‌تر از قبل پدیده‌های پرتوی گاما خواهد پرداخت.

این تلسکوپ با حساسیت نورانی بی‌سابقه که به آن امکان کشف 5000 تا 10000 منبع پرتو گاما را می‌دهد، بر نقشه‌بردای از بخش‌های از فضا  متمرکر خواهد بود.

این تلسکوپ دارای یک بخش "پایشگر انفجار" یا GBM است که انفجارهای پرتوی گاما را زیر نظر می‌گیرد؛ تصور بر این است که این انفجارات ناشی از فروریختن سیاهچاله‌های با سرعت در حال چرخش باشند.

 انفجارات پرتو گاما از جمله قوی‌ترین و نورانی‌ترین انفجارات از زمان مهبانگ به حساب می‌آیند.

کد خبر 54717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز