مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ ممکن است به زودی در معرض برخورد با یک سیارک قرار گیرد

به گزارش آسوشیتدپرس دانشمندان می‌گویند یک جرم فضایی به تازگی کشف‌شده با احتمال یک در 75 احتمال دارد با این سیاره سرخ برخورد کند.

استیو چلسی، ستاره‌شناسی که با "برنامه اشیای نزدیک کره زمین" در "آزمایشگاه رانش جت" ناسا همکاری می‌کند، در این باره گفت: "چنین میزان احتمال برخوردی بسیار غیرمعمول است.  ما هنگامی که  سیارک‌های تهدید‌کننده را  ردیابی می‌کنیم، اغلب با نسبت هایی بسیار پایین کار می‌کنیم."

این سیارک که به نام 2007 WD5  نام دارد، در اواخر ماه نوامبر (آذر ماه) گذشته کشف شد و اندازه آن معادل جرم آسمانی است که در سال 1908 در ناحیه دورافتاده‌ای در سیبری مرکزی به کره زمین برخورد و انرژی معادل یک بمب هسته‌ای 15 مگاتنی  آزاد کرد و 60 میلیون درخت را از صحنه زمین محو کرد.

دانشمندان که این سیارک را که اکنون در حدفاصل زمین و مریخ قرار دارد، دنبال می‌کنند، در ابتدا احتمال برخورد  آن را با مریخ یک در 350  تعیین کرده بودند، اما این هفته این احتمال را تا یک در 75 بالا  بردند.

به گفته چسلی دانشمندان انتظار دارند که در ماه آینده پس رصدهای جدید از مدار این سیارک این احتمال مجددا کاهش یابد.

اگر این سیارک به مریخ برخورد کند، احتمالا در نزدیکی استوای آن در محلی که مریخ‌گرد "اپورچینیتی" پهنه‌های مریخ را از سال 2004 کاوش می‌کند، فرود خواهد آمد. چنین برخوردی سوراخی به اندازه چاله شهابسنگ در آریزونا  بر روی مریخ ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 39872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز