درست است «کرونا» در این روزها کرکره خیلی از مراکز فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران را تا نیمه پایین کشیده و مردم به توصیه کارشناسان بهداشتی - درمانی و شهری خانه نشین شده اند، اما این ویروس وارداتی همه گیر نتوانسته است حریف همدلی و مهربانی مردم پایتخت در دستگیری از همسایه ها و همشهری های نیازمند خود در آستانه نوروز شود.

سبد كالا

همشهری آنلاین/ فاطمه عسگری نیا: برخلاف سال های پیش که محله های شهر پر بود از حال و هوای نوروز و جنب و جوش مردم در استقبال از بهار، امسال خیابان ها و کوچه پسکوچه های شهر خالی از این شور و حال نوروزی است. همه برنامه های فرهنگی، هنری و اجتماعی مراکز زیر مجموعه شهرداری تعطیل شده و جز چند نفر از کادر اداری سراها کسی در این مجموعه ها دیده نمی شود. هرچند کلاس ها و دورهمی های دوستانه به بهانه کرونا تعطیل شده، اما این میهمان ناخوانده نتوانست حریف مهربانی مردم در محله های مختلف شود.

مسجد «ولیعصر»(عج) در محله «حشمت الدوله»، یکی از مساجد فعال و بزرگ در منطقه 11 است که این روزها هیئت امنا و خیران آن چراغ مهربانی را در مسجد روشن نگه داشته اند و با تلاش بسیار می کوشند تا در نوروزی که پیش رو داریم، دل خانواده های نیازمند را شاد کنند.

سید «محمد حسین پناه»، از اعضای هیئت امنای مسجد ولیعصر(عج) در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: «امسال شرایط ویژه ایی را پیش رو داریم. تردد مردم در شهر کمتر شده است و خیلی از کسب و کارها تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته اند. در مسجد ولیعصر(عج) تلاش کرده ایم تا با کمک خیران اجازه ندهیم برنامه هر ساله کمک به نیازمندان محله در آستانه سال نو، تحت تاثیر این شرایط قرار بگیرد.»

او ادامه می دهد: «به همین سبب با حمایت خیران محله توانسته ایم برای حدود 50 نفر از مددجویان تحت پوشش مسجد، سبد کالای نوروزی شامل برنج، روغن، گوشت و مرغ همراه با بن تهیه کنیم و دوستانمان در مسجد هم اکنون مشغول بسته بندی این اقلام هستند تا در کم ترین زمان بین خانواده های نیازمند توزیع شود.»

این هم محله ای در حشمت الدوله می گوید: «امسال باید بیشتر حواسمان به همسایه هایمان باشد. خیلی از کسبه بودند که سال گذشته ما را همراهی می کردند، اما امسال کسب و کارشان در شب عید تعطیل شده و شاید نیازمند هم محله ای ها باشند تا از آنها دستگیری کنند. نباید اجازه دهیم مهربانی ها زیر سایه این ویروس به فراموشی سپرده شود.»

  • اصناف کنار مردم  پای کارند

در محله «جمهوری» نیز خیران دست به دست داده اند تا نوروز متفاوت امسال، کام نیازمندان محله را تلخ نکند.

مدیر سرای محله جمهوری در این باره به خبرنگار ما می گوید: «حدود 5 سالی می شود که ما در آستانه نوروز هر سال با کمک خیران محله برای تهیه و توزیع سبد کالا بین خانواده های نیازمند محله اقدام می کنیم.»

«کاظمی» ادامه می دهد: «امسال نیز همچون سال های گذشته، این برنامه را در دستور کار داشتیم، هر چند ورود ویروس کرونا به شهر تهران و تعطیلی سرای محله، خیلی از برنامه های ما را بهم ریخت و با کاهش تردد شهروندان با مشکلاتی در این حوزه رو به رو شدیم، اما اجازه ندادیم چشم های منتطر در آستانه نوروز ناامید شوند.»

او با اشاره به جلب مشارکت خیران محله در شبکه های مجازی، از تامین هزینه تهیه سبد کالای نوروزی نیازمندان محله جمهوری خبر داد و اظهار داشت: «خوشبختانه هم محله های ما در محله جمهوری شرایط حساس کنونی را درک کرده اند و ما در آخرین روزهای اسفندماه، شاهد حرکت جهادی دیگری از سوی شهروندان هستیم. در واقع مردم ثابت کردند کرونا اگر آنها را خانه نشین کرد، اما نتوانست مهربانی و همدلی را نابود کند.»

مدیر سرای محله جمهوری می گوید: «خوشبختانه تعامل و همکاری خوبی بین مساجد و سرای محله در محله جمهوری وجود دارد و این تعامل موجب شده تا کمک های مردمی به خانواده های نیازمند محله در سایه عدالت عرضه شود.»کاظمی همچنین از خیران اصناف هم در محله جمهوری تقدیر کرد و گفت: «با وجود بی رونقی کسب و کار اصناف در این روزها ما شاهد همراهی آنها برای تامین اقلام سبدهای حمایتی نیازمندان محله هستیم.»

  •  راه آهنی ها همیشه پیشقدم

هم چنین در محله «راه آهن» این روزها صدای همدلی و مهربانی اهالی محله بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسد. دبیر شورایاری محله راه آهن با بیان این که کرونا بچه های راه آهن را نمی شناسد، می گوید: «کرونا هم حریف اهالی محله راه آهن نمی شود. اتفاقا امسال پرشور تر از سال های گذشته پای کار هستیم و اجازه نمی دهیم سایه سنگین کرونا دل هم محله ای های نیازمندمان را بیش از این بسوزاند.»

«علی اصغر فراهانی» می کوشد کار توزیع سبد کالا بین نیازمندان محله راه آهن را که از 14 سال گذشته تا امروز به صورت مستمر ادامه داشته و دارد،امروز هم اجرا شود.او ادامه می دهد: «شاید مهم ترین تفاوت ما با چینی ها در مقابله با این ویروس، همین باشد. همین مهربانی و همدلی هایی که در هیچ جای دنیا جز ایران دیده نمی شود.»

دبیرشورایاری محله راه آهن می گوید: «درست است هر سال برای توزیع این سبدکالایی، جشنی در سرای محله می گرفتیم و در دورهمی دوستانه با اهالی محله به استقبال نوروز می رفتیم، اما امسال از این جشن و دور همی خبری نیست. اما قول می دهیم سبدهای کالا به موقع به دست خانواده های نیازمند محله، زنان سرپرست خانوار و کارگران خدمات شهری منطقه برسد.»

به گفته فراهانی، سبدکالای نوروزی سرای محله راه آهن که قرار است بین 250 نفر از خانوارهای محله توزیع شود، شامل حبوبات، برنج، تن ماهی، رب، شکلات، روغن و ماکارونی خواهد بود.

کد خبر 490218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha