مقرر شد در شرایط فعلی کلیه مراکز درمانی با اعمال دقیق ضوابط، بسته‌بندی پسماندهای عفونی را به صورت سه‌لایه و حداقل دولایه، انجام  و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، نیز در کنار اتخاذ تمهیدات لازم برای گندزدایی خودروهای حامل پسماندهای آلوده به ویروس کرونا، ناوگان ویژه و مجزایی برای حمل و نقل پسماندهای بیمارستان‌های معین منتخب تجهیز کند.

كرونا

 به گزارش همشهری‌آنلاین،  همچنین تمام پسماندهای این بیمارستان‌ها با توجه به ریسک انتشار ویروس کرونا در قالب پسماند عفونی و با ناوگان واحد منتقل شوند.  

سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با توجه به جدا بودن محل دفن پسماندهای پزشکی در مرکز آرادکوه، بازوی مجزایی برای دفن پسماندهای بیمارستان‌های معین منتخب درنظرگرفته و نسبت به آهک‌پاشی چند مرحله‌ای و دفن بهداشتی اقدام کند.

استفاده از دماسنج‌های لیزری برای سلاخان

در ورودی کشتارگاه‌های دام و طیور دماسنج‌های لیزری برای سنجش دمای بدن سلاخان، قصابان، کارگران و رانندگان کار گذاشته شده است. تمامی افرادی که در فرآیند تولید گوشت فعالیت می‌کنند در صورت داشتن دمای بالا و تب اجازه ورود به داخل کشتارگاه را نخواهند داشت.

شست‌وشو و ضد عفونی کردن خط کشتار، استیل میز کار و سطوح سنگی کشتارگاه‌ها هم انجام می‌شود. تمامی سطوح کشتارها در وهله اول توسط دستگاه‌های کارواش به صورت دقیق شست‌وشو و پس از آن ضد عفونی می‌شوند. این کار با الکل ۹۹ درصد، مواد مخصوص ضد عفونی و آب انجام می‌شود تا گوشت مصرفی مردم در نهایت دقت و پاکیزگی تولید شود.

موشن گرافیک | 6 زنگ خطر سازمان جهانی بهداشت؛ از زیکا تا کرونا

تمامی ماشین‌آلات حمل گوشت در ورودی کشتارگاه‌ها شست‌وشو و سپس ضد عفونی می‌شوند تا گوشت‌ها از هرگونه آلودگی مصون بمانند.

کارشناسان اداره دامپزشکی، بهداشت محیط مراکز عرضه و مواد اولیه در رستوران‌ها را از نظر بهداشتی کنترل می‌کنند. فعالیت رستوران‌هایی که در ادارات توزیع غذا انجام می‌دهند نیز ممنوع شده و این رستوران‌ها باید توزیع غذا را متوقف کنند.  

طبق گفته‌های وزیر آموزش و پرورش وضعیت مدارس بار دیگر دوشنبه، ۱۲ اسفند ارزیابی خواهد شد و اگر لازم باشد تعطیلی ادامه می‌یابد. با استفاده از ظرفیت آموزش مجازی و هماهنگی شبکه آموزش از شنبه، ۱۰ اسفند مدرسه تلویزیونی برای دانش‌آموزان آغاز به کار کرد.  

باشگاه های ورزشی (غیر از فوتبال) و سالن‌های ورزشی و استخرها اعم از خصوصی و دولتی فعلا تعطیل خواهند بود.  همه ورزشگاه‌ها به‌جز اماکن ورزشی که برای آمادگی تیم‌های ملی یا باشگاهی نیاز به امکانات دارند هم تا پایان این هفته یعنی ۱۶ اسفند تعطیل است.

اختصاص ۱۸ مرکز درمانی به مبتلایان

۱۸ مرکز درمانی در تهران به مبتلایان ویروس کرونا اختصاص پیدا کرده و همزمان با بیمارستان‌هایی که در آماده‌باش هستند، بیمارستان‌های نظامی هاجر و بعثت تهران نیز آمادگی پذیرش بیماران را دارند.

سازمان اورژانس کشور تیم‌های عملیات ویژه با ۵۰ آمبولانس و ۵۲ تیم به تهرانی‌ها اختصاص داده است. ۱۸ بیمارستان هم پذیرش بیماران را انجام می‌دهند. از میان بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، سینا و مدائن همچنین بیمارستان‌های شهدای یافت‌آباد، شهرام و آتیه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران هم به عنوان بیمارستان‌های ریفرال مشخص شدند.  

بیمارستان‌های شهدای یافت‌آباد، شهید فهمیده، فاطمه‌الزهرا(س) رباط کریم و لولاگر بیمارستان‌های جدیدالتاسیس رازی، ضیاییان و محب یاس قابلیت تخلیه اضطراری دارند.  خدمات به بیماران علاوه بر ۱۱۵ از طریق خطوط تلفنی مستقل هم در حال انجام است.  

 طبق گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پرستارانی که در بیمارستان های رفرال به صورت داوطلبانه در حال کمک‌رسانی هستند در اولویت استخدام قرار خواهند گرفت.

کاهش ساعت کاری

از دیگر اقدام‌های انجام‌شده برای کاهش شیوع کرونا کاهش ساعت کاری در هفته جاری است.

بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا ساعت کاری دستگاه‌های دولتی و عمومی غیر دولتی که ۶ روز در هفته کار می‌کنند تا اطلاع ثانوی و تغییر شرایط از ساعت ۸ تا ۱۳ تعیین شده است.

شاغلان در این دستگاه‌ها و ادارات می‌توانند دورکاری کنند و دستگاه‌ها می‌توانند با همکاری پزشک مورد اعتماد خود،  نسبت به دادن مرخصی به گروه‌های در معرض خطر شامل افراد بالای ۶۰ سال، بانوان باردار و شیرده یا بانوانی که کودک زیر ۳ سال دارند یا بانوانی که همسر بیمار دارند، اقدام کنند.

افراد دچار دیابت پیشرفته، مبتلا به بیماری‌های کبدی و کلیوی، افرادی که ضعف ایمنی یا سابقه سرطان دارند یا از کورتن استفاده می‌کنند هم می‌توانند مرخصی بگیرند یا ساعات کاری آنان تقلیل یابد. جانبازان شیمیایی نیز مشمول مرخصی اجباری بدون احتساب سنوات هستند.  

در دستگاه‌های دولتی و عمومی تا اطلاع ثانوی این پروتکل اعمال می‌شود و متناسب با شرایط در روزهای آینده ممکن است تصمیمات جدیدی گرفته شود. تاکنون در تهران ۲۲۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۵۵ نفر فوت کرده‌اند.

دورکاری کارکنان شهرداری 

دستورالعمل اجرایی دورکاری کارکنان شهرداری تهران از سوی معاونت منابع انسانی شهرداری تهران ابلاغ شد که بر اساس آن حداکثر ۳۰ درصد از نیروهای شاغل این نهاد می‌توانند در محل کار حضور نیابند و دورکاری کنند.

دسترسی به سرویس وی‌پی‌ان برای دورکاری همکاران دارای بیماری خاص و زنان باردار شاغل در شهرداری تهران ایجاد می‌شود تا در منازل خود به شبکه داخلی شهرداری برای انجام وظایف دسترسی داشته باشند.

این دستورالعمل شامل حداکثر ۳۰ درصد کارکنان شاغل در مناطق ۲۲گانه، واحدهای ستادی، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران بوده و به تمام معاونت‌ها، مناطق، ادارات کل، واحدهای ستادی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران ابلاغ شده است.

دورکاری شهرداری تهران با اولویت‌های پنجگانه برای بیماران خاص و بانوان باردار، بیماران مزمن تنفسی، قلبی، کلیوی، دیابتی، بانوان دارای فرزند زیر ۶ سال (مشمول کاهش ساعت کار)، افراد معلول و کم‌توان جسمی و حرکتی، کارکنان دارای فرزند بیمار خاص یا معلول و به تایید واحدهای ذی‌ربط (اداره کل رفاه، شرکت شهر سالم و...) اجرا می‌شود.

سقف بهره‌مندی از دستورالعمل دورکاری در هر واحد سازمانی حداکثر ۳۰ درصد از کل نیروهای شاغل در واحدهای مربوطه است، اما سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران با موافقت شورای تحول و ارتقای سرمایه‌های انسانی واحد متبوع به افزایش سقف استفاده از کار از راه دور حداکثر تا ۵۰ درصد مجاز هستند.

این دستورالعمل از سوی اداره کل منابع انسانی شهرداری تهران تهیه و پیشنهاد شده و با تایید معاون توسعه منابع انسانی به تصویب شهردار تهران رسیده است. بخشنامه به تمامی معاونت‌ها، مناطق، ادارات کل، واحدهای ستادی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران برای اجرا ابلاغ شده است.

کد خبر 487941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha