دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

دختران چاق در دوران کودکی با خطرات و بیماری‌های گوناگونی از جمله بلوغ زودرس، نرسیدن به جهش قد مشخص‌شده، کم‌کاری غدد جنسی و رویش موهای زائد در صورت و بدن مواجه‌اند.

چاقی دختران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سید ضیاء مظهری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نوزادان از جمله دخترها اگر با شیر مادر تغذیه نشوند و غذای کمکی آنها نیز که بعد از ۶ ماهگی آغاز می‌شود کمیت و کیفیت مناسب نداشته باشد، اضافه‌وزن و چاقی پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: این کودکان چاق از همان ابتدا در معرض بیماری‌های مختلفی قرار خواهند گرفت و چنین عادات غذایی و اختلالات تغذیه‌ای از جمله پرخوری را به فرزندان خود و از آن طریق به نوه‌های دختری منتقل خواهند کرد.

مظهری ادامه داد: متاسفانه مادران عادات غذایی خود را به فرزندانشان از جمله دختربچه امروز و مادر آینده نیز منتقل می‌کنند و گرایش به پرخوری، عادت به طعم شوری و شیرینی و یا بدخوری و استفاده زیاد از روغن‌ها و چربی‌ها و ناخنک زدن‌های بیجا را از نسل کنونی به آیندگان منتقل می‌کنند.

عضو انجمن پیشگیری از چاقی ایران افزود: مادران باید به فرزندان خود اجازه دهند با طعم طبیعی غذاها آشنا شوند و با تهیه غذا به شیوه آب‌پز، بخارپز و فرپز آنها را به غذاهای پرچرب و در روغن غوطه‌ور و پر از نمک عادت ندهند، زیرا آنها به شکلات، بستنی، چیپس و غذاهای آسان و قابل دسترس نیازی ندارند.

وی یادآور شد: بذر همه بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و غیره در دوران نوزادی و کودکی کاشته می‌شود و اگر زنان مبتلا به مجموعه‌ای از بیماری‌هایی که در حال حاضر از آنها رنج می‌برند، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را به خاطر آورند، ریشه همه مشکلات کنونی را در گذشته خود بازخواهند یافت.

این متخصص تغذیه گفت: دختران چاق به علت اختلالات چربی و فشار خون، اختلالات انعقادی و التهابات مزمن در معرض خطر جدی قرار دارند. صافی کف پا، مشکلات اسکلتی و افزایش خطر شکستگی استخوان در کودکان چاق شایع است و عدم دریافت کافی مواد غذایی مفید در وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌ها در دختربچه‌ها و تمایل آنها به مصرف بیش از اندازه غذاهای پرچرب، شیرین، شور و نوشابه‌های رنگارنگ و انواع غذاهای آسان دسترس و دسرهای فاقد مواد مغذی لازم و سرشار از انرژی متراکم و هله‌هوله‌های زیانبار، در درجه اول ناشی از اشتباهات پدر و مادر و در مراحل بعدی نتیجه عملکرد مهربانانه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، دایی، خاله، عمه و عموهاست.

مظهری خاطرنشان کرد: برای نشان دادن مهر و علاقه به این غنچه‌های زندگی، آنها را به فضاهای باز ببرید تا به جست‌وخیز و بازی و تفریح بپردازند و بدین‌ترتیب عضلات بدن آنها قوی‌تر و استخوان‌های بدنشان متراکم و مستحکم‌تر و روحیه آنها شاد و بشاش‌تر شود.

این استاد دانشگاه توضیح داد: کاهش زمان استراحت به خصوص لم دادن و چشم دوختن به برنامه‌های تلویزیونی و گرایش به بازی‌های رایانه‌ای را برای دختران خود در دستور کار قرار دهید. همچنین کاهش استفاده از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و جایگزینی آنها با کربوهیدرات‌های پیچیده با افزایش مصرف نان‌های سبوس‌دار، غلات کامل یا جوانه‌زده و حبوبات همراه با حذف یا کاهش مصرف شیرینی، کیک، بیسکویت، کلوچه و شیرینی‌های خشک که با مارگارین یا روغن‌های جامد حاوی اسیدهای چرب ترانس تهیه شده‌اند، ضروری است.

کد خبر 482160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha