عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با اشاره به این‌که دو برابر میانگین جهانی کودک چاق در زمان ورود به مقطع دبستان در ایران وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه ۱۷ درصد از کودکان ایرانی در سن ورود به مدرسه چاق هستند.

چاقي

ب‌ه گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صالح رفیعی در ارتباط با مقوله کم‌تحرکی و فقر حرکتی در بین جامعه ایرانی به ویژه کودکان، اظهار کرد: متاسفانه از نظر کم‌تحرکی، جامعه ایران از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی وضعیت بدتری دارد و این مساله به هیچ وجه مطلوب نیست.

  • ۱۸۰ دقیقه فعالیت بدنی در شبانه‌روز

وی با اشاره به این‌که کودکان باید طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۱۰ الی ۱۳ ساعت بخوابند و به مدت ۱۸۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند که از این میزان بیش از ۶۰ دقیقه آن باید با شدت متوسط به بالا باشد، گفت: نه تنها باید فعالیت بدنی کودکان بالا باشد بلکه باید رفتارهای کم‌تحرک آن‌ها که به طور مثال نشستن در یک مکان بیش از ۶۰ دقیقه است، پایین باشد؛ در غیر این صورت از استانداردهای جهانی سازمان بهداشت جهانی فاصله خواهیم داشت.

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با بیان این‌که متاسفانه در ایران کودکان ساعت‌های متوالی به تماشای تلویزیون می‌نشینند و ساعت‌های مستمری را با دستگاه‌هایی نظیر موبایل، تبلت و غیره وقت سپری می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید به سمتی برویم که رفتارهای کم‌تحرک توسط کودکان کاهش پیدا کند، چراکه عامل اصلی بیماری‌های غیرواگیر از جمله چاقی، کم‌تحرکی و فعالیت کم بدنی است.

رفیعی با تاکید بر این‌که بر اساس آمار در ایران ۲ برابر میانگین جهانی کودکان چاق در زمان ورود به مقطع دبستان وجود دارد، اظهار کرد: ۱۷ درصد کودکان در سن ورود به مدرسه در ایران چاق هستند که بخش مهمی از این مساله ناشی از تغذیه و بخشی دیگر ناشی از تحرک کم آن‌هاست و باید هر دوی این موضوعات رفع شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه کودکان در ایران علاوه بر مصرف تغذیه‌های پرکالری، کم‌تحرک هم هستند و نتیجه آن وقوع بیماری‌های واگیردار در بین کودکان ایرانی‌ است.

  • تاثیر مستقیم پدر و مادر در ورزش کردن کودکان

رییس توسعه ورزش و فعالیت کودکان ایرانی همچنین گفت: در خانواده‌هایی که پدر و مادر ورزشکار هستند شاهد تاثیر مستقیم رفتار آن‌ها روی کودکان هستیم، چراکه علاوه بر ایجاد درک و شناخت نسبت به لزوم فعالیت بدنی و افزایش ساعات تحرک بدنی، کودکان از پدر و مادر خود الگو می‌پذیرند و همین مساله بر فعالیت بدنی آنها تاثیرگذار است.

رفیعی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته افزایش فعالیت بدنی افراد جزیی از سبک زندگی شده است و با ایجاد شناخت نسبت به مفاهیمی نظیر سواد جسمانی یا حرکتی شاهد آن هستیم که افراد در سنین پایین‌تر درگیر فعالیت‌های ورزشی می‌شوند و ایجاد اعتماد به نفس به منظور ورزش کردن در آنها ضامن افزایش فعالیت بدنی‌شان در طول زندگی خواهد بود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با بیان این‌که سواد جسمانی و حرکتی از جمله مفاهیمی است که برای حفظ فعالیت بدنی افراد در طول عمر آن‌ها لازم است، گفت: ویژگی این مساله افزایش قابلیت‌های جسمانی، درک و دانش افراد از ورزش و فعالیت بدنی و نیز افزایش انگیزه به منظور مشارکت در ورزش است که اگر افراد به این سطح دست یابند شاهد افزایش فعالیت بدنی در بین ایرانی‌ها طی مدت زندگی‌شان خواهیم بود.

کد خبر 464027
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha