سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه ورزشی: در آستانه یک هفته تا برگزاری انتخابات مجمع فدراسیون جودو، استعفای محمدرضا حاج‌یوسف‌زاده سرمربی باسابقه تیم ملی بزرگسالان در چنین شرایط حساسی دقیقاً با ابعاد فنی کمتر، مهمترین اتفاقی است که می‌تواند انتخابات روز ۲۷ فروردین را تحت‌الشعاع قرار دهد.

دلیل روشن این فرضیه دوقطبی بودن این انتخابات است. عبدالجلیل رضوی، سرپرست کنونی فدراسیون و علیرضا امینی، مدیر تیم‌های ملی تنها گزینه‌های پست ریاست در این فدراسیون هستند.

گفته می‌شود که استعفای یوسف‌زاده در حقیقت تمکین نکردن بخش عظیمی از اهالی سابق جودو از برنامه‌های رضوی است که به این طریق واکنش نشان داده‌اند.

البته زمانی که رضوی بلافاصله نسبت به این استعفا واکنش نشان داده و آن را نمی‌پذیرد، می‌توان حدس زد که این مدیر صنعتی در همان گام اول با پس‌لرزه‌های شدیدی در رابطه با نوع تفکراتی که  آنها را علناً مطرح ساخته، روبه‌رو بوده است و نخواسته پیش از برگزاری این انتخابات خود را در یک موضع انفعالی ببیند.

ظرافت استعفای حاج‌یوسف‌زاده که با توجه به شواهد موجود مورد حمایت امینی مدیر قدیمی تیم‌های ملی است، در حقیقت حرکت تاکتیکی و مورد توجه جناح رقیب رضوی است و این احتمال هم وجود دارد که حتی همه جوانب یک انتخابات  به دور از هیاهو را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

با توجه به سوابق موجود در نحوه برگزاری دیگر انتخابات صورت گرفته در سایر فدراسیون‌های ورزشی، این فرضیه  وجود دارد که با توجه به هیاهوی موجود که دامنه  آن به اردوی تیم‌ملی نیز کشیده شده، ممکن است انتخابات شکل دیگری به خود بگیرد و فرد برگزیده همان  کسی باشد که خانواده جودو وی را شایسته‌ترین چهره برای ریاست می‌دانند.

در شرایطی که اردوی تیم ملی جودو از دیروز تعطیل شده و قرار است از روز چهارم اردیبهشت در فاصله یک هفته تا شروع مسابقات قهرمانی ‌آسیا مجدداً آغاز شود، استعفای سرمربی تیم ملی نگرانی‌های فراوانی را به وجود آورده و حتی شنیده می‌شود در آخرین روزهای اردو درگیری میان یکی از مربیان و یکی از اعضای تیم‌ملی، فضای نامناسبی را به وجود آورده است.

کاملاً پیداست که انتخابات ریاست فدراسیون که سرپرست فدراسیون و مدیر تیم‌های ملی از نامزدهای آن  هستند، در شکل‌گیری و به‌وجود آمدن حوادث اخیر جودو تأثیرگذار بوده است.

حاج‌یوسف‌زاده: برخلاف میل باطنی ام استعفا کردم

در شرایطی که محمدرضا حاج‌یوسف‌زاده سرمربی مستعفی تیم ملی جودو، دارا بودن شرایط روحی نامناسب و تمایل به مربیگری در دیگر نقاط جهان را از دلایل اصلی کناره‌گیری خود می‌داند، عبدالجلیل رضوی سرپرست فدراسیون می‌گوید: «در شرایط فعلی این استعفا را به صلاح جودوی ایران نمی‌دانم.»

رضوی اضافه می‌کند: «از امینی خواسته‌ام تا حاج یوسف‌زاده را حفظ کند.»

در متن کتبی استعفانامه سرمربی تیم‌ملی این نکته هم قید شده است: «با توجه به شرایط بحرانی در مجموعه سازمان جودوی کشور، به دلیل نبود احساس امنیت شغلی و فقدان روابط تعریف شده و مشخص در ارتباطات سازمان، با نهایت احترام و برخلاف میل باطنی، استعفای خود را از سمت سرمربیگری تیم ملی اعلام می‌کنم.»

علیرضا امینی  رقیب اصلی رضوی در انتخابات هنوز نسبت به درخواست سرپرست کنونی فدراسیون واکنشی نشان نداده است. شاید هم سکوت معنی‌دار مدیر تیم‌های ملی نسبت به این استعفا، یکی دیگر از نشانه‌های داغ بودن انتخابات روز بیست‌وهفتم فروردین ۸۷ باشد.

در یکی، دو روز گذشته و در پی استعفای سرمربی تیم ملی بزرگسالان جودو گفته شد که اگر مشکل این استعفا حل نشود آرش میراسماعیلی جدی‌ترین گزینه برای جانشینی محمدرضا حاج‌یوسف‌زاده است.

قهرمان سابق جهان که در حال حاضر تنها سهمیه ایران برای حضور در المپیک ۲۰۰۸ را به  دست آورده است، در این ارتباط به ایسنا گفته است: «من تابع تصمیمات فدراسیون هستم. این روزها حرف و حدیث‌های فراوانی مطرح می‌شود،‌ در حالی که من نیاز به آرامش دارم و نمی‌خواهم وارد حاشیه شوم.»

این اظهارنظر میراسماعیلی در حقیقت پاسخ به شایعاتی است که گفته می‌شود وی علاقه‌مند به سرمربیگری در تیم ملی است و برای این کار حرکت‌هایی را هم انجام داده است.

میراسماعیلی اضافه می‌کند: «مسائل موجود در جودو یک مسئله درون‌خانوادگی است و در واقع حرمتی شکسته نشده است.»

آرش میراسماعیلی در مورد اینکه بعضی‌ها وی را منتسب به نامزدی خاص می‌دانند، گفته است: «بعد از اینکه در تمرینات روز دوشنبه هفته جاری برخوردهایی به‌وجود آمد، نامه‌ای را توسط ملی‌پوشان در حمایت از رضوی امضا و به  سازمان تربیت‌بدنی ارائه کردیم.

ملی‌پوشانی مانند رجبی، میران، قمی، سرلک، ملک‌محمدی و مجموعاً بیش از 20 اردونشین همگی این نامه را به میل خود امضا کردند.»

قهرمان جودوی جهان درباره دلایل استعفای سرمربی و اعضای کادرفنی تیم‌ملی بزرگسالان هم اظهار داشته است: «بیش از هر چیز باید بپذیریم اختلاف سلیقه حتی  بین دو برادر نیز وجود دارد، اما هر فردی در چارچوب وظایف قانونی خود عمل کند، هرگز چنین اختلافاتی رخ نخواهد داد. به نظرمن جودو باید تابع تصمیمات سازمان تربیت‌بدنی باشد.»

در چنین شرایطی است که انتخابات ۲۷ فروردین تحت‌الشعاع منازعه ۲ نامزد اصلی جودو قرار گرفته است.

امینی در کنار خود برخی از ارکان فنی جودو را دارد و رضوی هم برای دور نماندن از رقیب، از گروهی از ملی‌پوشان جودو تأییدیه گرفته است.

کد خبر 48147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز