محمدرضا منصوریان: قرار است در فاصله روزهای هفتم تا نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری تیم ملی تکواندوی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در کشور چین شرکت کند.

با توجه به حضور رسمی دو نماینده تکواندوی کشورمان در بازی‌های المپیک 2008 پکن، حضور در این میدان و شناخت از حریفان طراز اول جهانی که عمدتاً هم آسیایی هستند می‌تواند اهمیت این حضور را دوچندان کند.

خبرهای دریافتی از فدراسیون تکواندو حاکی است که برخلاف دوره‌های گذشته این بار تیم ایران درصدد است با ترکیبی از جوانان این رشته که احتمالاً شانسی هم برای شرکت در المپیک نخواهند داشت، خود را به چین برساند و نفراتی همچون هادی ساعی، یوسف کرمی و بهزاد خداداد به‌رغم سفر به این کشور تنها ناظر و شاهد مبارزه حریفان‌شان باشند.

این کار حتماً دارای توجیهاتی فنی و کاربردی است که ما اطلاع دقیقی از آنها نداریم، اما از آنجایی که قرار است برای اولین بار در این دوره از مسابقات قاره‌ای، رقابت‌ها با هوگوهای الکترونیکی برگزار شود، نمی‌توان نسبت به حضور نیافتن ستارگان نامی تکواندوی ایران در این میدان بی‌تفاوت بود.

جالب اینجاست که هنوز هم در اردوهای ملی، تکواندوکاران ایرانی با هوگوهای معمولی تمرین می‌کنند و مقرر شده آنها در چین با هوگوهای الکترونیکی مسابقه بدهند. این موضوعی است که رضا مهماندوست سرمربی تیم ملی تکواندو هم نگرانی آشکار خود را نسبت به آن نشان داده است.

فهرستی که در آن اسامی ملی‌پوشان تکواندو برای حضور در مسابقات آسیایی چین منتشر شده ترکیبی از ۶ تکواندوکار جوان با نام‌های علی شکوری، رضا نادریان، محمد باقری‌معتمد، علیرضا نصرآزادانی، فرزاد عبداللهی و کورش رجلی است که قرار است در اوزان اول، سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم مقابل حریفان آسیایی خود مبارزه کنند.

نظر مربیان تیم ملی این است که با توجه به محدودیت سهمیه، تیم ما شرکت‌کننده‌ای در اوزان دوم و هشتم نداشته باشد. با نگاهی به ترکیب تیم اعزامی به شانگهای چین به راحتی می‌توان دریافت که با توجه به میانگین سنی پایین ملی‌پوشان ایران، آنها راه دشواری برای کسب موفقیت در پیش دارند. میانگین سنی تیم ایران در دوره قبل 27 سال بود، در حالی که در حال حاضر ۱۲ سال است.

البته سرمربی تیم‌ملی با اشاره به نشاط و جنگندگی ملی‌پوشان جوان کشورمان به این مسئله خوشبین و به کسب نتیجه در این میدان امیدوار است.

ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد تیم جوان شده تکواندوی ایران در چین چندان هم بی‌تجربه نیست، چراکه علی شکوری در وزن اول سابقه یک بار عضویت در تیم‌ملی را دارد، محمد باقری‌معتمد پیش از  این در دو دوره پیکارهای آسیایی بزرگسالان شرکت کرده و صاحب یک نشان نقره و یک برنز شده است، علیرضا نصرآزادانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه در وزن پنجم مدال برنز کسب کرده، فرزاد عبداللهی یکی از امیدهای تکواندوی ایران در وزن ششم است که امیدوارانه چشم به طلای آسیا دارد و کورش رجلی هم در وزن هفتم در گذشته صاحب طلای آسیا شده و به دنبال آن است که برای دومین بار آن را تصاحب کند.

در حال حاضر تمرینات آماده‌سازی به صورت شبانه‌روزی و براساس برنامه‌های مربیان تیم ملی ادامه دارد که در این اردو ملی‌پوشان ایران همراه با مایکل یوروی فرانسوی قهرمان المپیک هم که چند روزی است به تهران سفر کرده و ملی‌پوشان تیم ارمنستان تمرینات مشترکی را انجام می‌دهند.

المپیکی‌ها جدا تمرین می‌کنند

یکی از ابهامات موجود در تکواندوی ایران معرفی دو ملی‌پوش اعزامی ایران به بازی‌های المپیک پکن است.

بسیاری هادی ساعی و بهزاد خداداد را گزینه‌های اصلی می‌دانند، اما رضا مهماندوست سرمربی تیم ملی ایران نام یوسف کرمی را هم به جمع این دو نفر اضافه کرده و می‌گوید: «این 3 نفر سه گزینه اصلی المپیکی ما هستند که با هدف پیگیری تمرینات خود به  همراه دیگر نفرات تیم ملی به چین سفر خواهند کرد.»

وی در عین حال از معرفی رسمی دو ملی‌پوش اعزامی به المپیک بعد از مسابقات آسیایی شانگهای چین خبر داده و می‌گوید: «ما برای این کار تا پایان اردیبهشت ماه 87 فرصت داریم.»

مهماندوست درباره نحوه گزینش دو چهره انتخابی تیم ملی برای حضور در المپیک پکن هم می‌گوید: «جدولی ویژه امتیازدهی به عملکرد اردونشینان تهیه شده که با توجه به معیارهای مختلف از جمله نحوه شرکت در تمرینات و اردوها، درصد موفقیت و آمادگی در تست‌های فنی، بدنسازی، پزشکی و روانشناسی، به اردونشینان المپیکی امتیازات لازم تعلق خواهد گرفت.»

کد خبر 48018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز