چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

گروه‌ورزشی: ‌جودوی ایران در مسابقات جایزه بزرگ روسیه در هر دو بخش تیمی و انفرادی کارنامه ضعیفی از خود به جا گذاشت.

در بخش انفرادی هر ۶ نماینده ما با قبول شکست مقابل حریفان از قرار گرفتن روی سکوی قهرمانی بازماندند و در بخش تیمی نیز کشورمان با یک پیروزی و دو شکست در جایگاه پنجم قرار گرفت.

در انفرادی و در شرایطی که تیم ایران هیچ نماینده‌ای در بخش زنان نداشت، عنوان هفدهمی برای جودوی کشورمان ثبت شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مسابقات جایزه بزرگ روسیه در میان ۱۹۷ شرکت‌کننده ۱۶۱ جودوکار از اروپا، ۲۴ نفر از آسیا و ۱۲ نفر از قاره آمریکا شرکت داشتند که در میان اروپایی‌ها کشور میزبان در مجموع مردان و زنان با کسب ۴ مدال طلا، ۷ نقره و ۱۴ برنز عنوان قهرمانی را به دست آورده، فرانسوی‌ها با ۴ طلا، ۴ نقره و یک برنز دوم شده‌اند و گرجی‌ها نیز با ۲ مدال طلا و یک نقره جایگاه سومی را به خود اختصاص داده‌اند.

تیم ارمنستان هم صاحب یک مدال طلا شد. اما در میان شرکت‌کنندگان آسیایی جودوکاران ژاپن و مغولستان هرکدام صاحب یک مدال طلا شدند و تیم ایران هم بدون حتی یک مدال تنها به ۳ عنوان هفتمی دست یافت.

در بخش مردان فوکوکا از ژاپن، نازاریان از ارمنستان، بیاندرشویلی و لیپارتنلی از گرجستان و زرتوسکیف، کاسیموف و مارکا رولی از روسیه چهره‌های طلایی این پیکارها بودند.

در مسابقات تیمی، کشورمان ابتدا برابر مغولستان قرار گرفت که نتیجه را ۳ بر ۲ واگذار کرد. در مسابقه دوم تیم‌ملی ایران برابر برزیل تیمی که سال گذشته در کشور خود به مقام قهرمانی جهان رسیده بود، صاحب برتری 4 بر یک شد.

در این مسابقه سرلک، معلومات، قمی و رودکی به ترتیب در اوزان ۶۶-، ۷۳-، ۹۰- و ۱۰۰+ کیلوگرم مقابل حریفان برزیلی خود به پیروزی دست یافتند و تنها در وزن ۱۸- کیلوگرم حامد ملک‌محمدی با یک اخطار نتیجه را به حریف خود واگذار کرد.

در بازی سوم و در شرایطی که تیم ایران با برتری مقابل تیم اوکراین می‌توانست صاحب جایگاه سوم شود، متأسفانه تیم ما باز هم متحمل باخت ۴ بر یک شد تا در نهایت به عنوان پنجمی قناعت کند.

در این مسابقه محسن ذکریا تنها چهره پیروز تیم‌ملی بود که مقابل حریف اوکراینی‌اش در وزن ۳۶- کیلوگرم صاحب برتری شد. در مسابقه پایانی بخش تیمی هم روسیه تیم مغولستان را مغلوب و جایزه ۲۵ هزار دلاری را از آن خود کرد.

جودوکاران، مشکل روحی، روانی دارند

محمدرضا حاج‌یوسف‌زاده سرمربی تیم‌ملی جودوی بزرگسالان درباره عملکرد جودوکاران در مسابقات جایزه بزرگ روسیه می‌گوید: «قرار نیست نفرات ما در هر میدانی به مدال برسند. آنها در روسیه در حد توان خود جنگیدند و این مسابقات برای ما یک میدان تدارکاتی مناسب قبل از حضور در المپیک بود.

ملی‌پوشانی مانند ملک‌محمدی در بخش مسابقات تیمی تنها با یک اخطار شید و نتیجه را به قهرمان جهان واگذار و در مقابل، حسین قمی قهرمان جهان را ضربه فنی کرد. هیچکدام از حریفان دست‌وپابسته نیستند و براساس نمودار سینوسی تمرین، اوج فشارهای تمرینی و آماده‌سازی در زمان‌های مناسبی پیش‌بینی شده است.»

حاج‌یوسف‌زاده در عین‌حال ارزیابی خاص خود از نقاط قوت و ضعف ملی‌پوشان جودوی ایران را این‌گونه بیان می‌کند: «برخی نفرات با مشکلات تکنیکی و تاکتیکی و برخی با مشکل روحی، روانی روبه‌رو هستند. ملی‌پوشی مانند حسین قمی خود را پیدا کرده است، ولی برخی مانند معلومات باید به مرز پختگی در جودو برسند. مشکل اصلی ما تفکر نتیجه‌گرایی است و خود ما در شکل‌گیری این نوع تفکر بی‌تأثیر نیستیم.»

سرمربی تیم‌ملی درباره ناکامی در مسابقات تیمی هم می‌گوید: «اشتباه بزرگ ما به همراه نیاوردن تعداد نفرات رزرو بیشتر بود تا با نفراتی تازه‌نفس و پرانرژی به مصاف حریفان برویم. البته باید قبول کرد که هزینه‌ها نیز بالاست و برای موفقیت باید هزینه کرد و در این نوع مسابقات حضور یافت تا از رقابت با حریفان عقب نماند.»

کد خبر 53455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز