سخنگوی قوه قضائیه در هجدهمین نشست خبری خود به پرسش‌های خبرنگاران درباره حوادث اخیر همچون شهادت سپهبد سلیمانی به فرمان ترامپ و سقوط هواپیمای اوکراینی و مسائل مرتبط با آنها همچون تجمعات اعتراضی یکشنبه‌شب و دستگیرشدگان آن و نیز پرونده‌های این نهاد مثل سکه ثامن و محکومیت بقایی و مشایی پاسخ داد.

غلامحسین اسماعیلی

به گزارش همشهری آنلاین، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در هجدهمین نشست خبری خود که پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت فاطمه زهرا(س) و سپهبد قاسم سلیمانی و هم‌رزمان و یارانش گفت: او قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم به‌ویژه تروریسم دولتی در عصر حاضر بود. حضور بی‌نظیر مردم در تکریم و تشییع این شهیدان، همایش قدرت و پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی و نمایش انسجام همه نیروهای انقلاب در برابر دشمن جنایتکار و تروریسم دولتی آمریکا بود؛ مردمی که دشمنان خیلی تلاش کردند آنها را از حکومت و حاکمیت جدا کنند و از صحنه‌های انقلاب دور کنند اما خون به ناحق ریخته این شهیدان مردم را به صحنه آورد.

وی افزود: این حضور یک رزمایش بی‌نظیر نظامی و راهپیمایی بی‌نظیر مردمی در امتداد اربعین حسینی و رفراندوم بزرگ خیابانی بود که مردم نظر خود را مبنی بر حمایت از راهبرد استقامت ابراز کردند.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: پاسداران مرزها و امنیت کشور در اولین فرصت نخستین گام را برای انتقام برداشتند و سیلی سختی بر چهره استکبار و ترامپ قمارباز نواختند. 

وی در خصوص حذف صفحات اینستاگرام مردم به علت انتشار تصاویر سردار سلیمانی گفت: در این زمینه توسط وزارت ارشاد اقداماتی صورت گرفته است و وزارت ارتباطات نیز باید اقدامات لازم را انجام دهد چراکه از پهنای باند ایران استفاده کردند و ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.

  • داغدار اصلی ماییم، نه دیگران | قوه قضائیه کی از حقیقت سقوط مطلع شد؟

اسماعیلی با اشاره به این‌که در این ایام شاهد حوادث غمباری بودیم، گفت: درباره جانباختگان در کرمان و عروج شهادت‌گونه مسافران پرواز اوکراین، از سوی خانواده قوه قضائیه از صمیم قلب به خانواده‌های آنها و ملت ایران و اتباع سایر کشورها تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: این عزیزان و به‌ویژه جانباختگان خط هوایی اوکراین از ما و خانواده ما و هموطن ما و از این سرزمین بودند و داغدار اصلی ماییم نه دیگران.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد اطلاع این نهاد از سقوط هواپیمای اوکراینی با پرتاب غیرعمد موشک گفت: آنچه به قوه قضائیه منعکس شده بود، ساعاتی قبل از اعلام رسمی به مردم بود و در حد چند ساعت قبل مطلع شده بودیم.

وی با اشاره به این‌که آمریکا و انگلیس نقش خونخواری را ایفا می‌کنند نه خونخواهی، اظهار کرد: اینها می‌خواهند انتقام بگیرند و می‌دانیم دلسوز ایران نیستند. در سیل ۹۸ حتی از رساندن کمک‌های مردمی و بین‌المللی ممانعت کردند که اگر دوستدار ایرانی بودند، این اقدام جنایتکارانه را انجام نمی‌دادند.

  • بازداشت چند نفر در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که در رابطه با سقوط هواپیما کسی بازداشت است یا نه، گفت: جای تقدیر و تشکر از ستاد کل نیروهای مسلح و عزیزانمان در هوافضا دارد که خاضعانه در برابر ملت حاضر شدند و آنچه را باعث این حادثه شد به مردم گزارش دادند. در این رابطه ابتدا کمیسیون‌های تخصصی در ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شده و ابعاد موضوع در حال بررسی است. شاید ابتدا باید اعلام می‌شد که چنین کمیسیون‌هایی تشکیل شده است.

وی افزود: سازمان قضایی نیروهای مسلح مامور شده که با بررسی ابعاد مختلف و بهره‌گیری از کارشناسان متخصص حوزه سایبری و جنگ الکترونیک و اطلاعات ضبط شده در جعبه سیاه هواپیما که قرار است به فرانسه فرستاده شود و جمع‌آوری همه اطلاعات، موضوع را بررسی کند. از تعداد زیادی از افرادی که در این موضوع بودند تحقیقات شده است. هر شب تیم‌های ما از سازمان قضایی نیروهای مسلح تا ساعت ۱۱ شب مشغول تحقیق هستند.

اسماعیلی بیان کرد: در این بررسی‌ها چند نکته را مورد بررسی قرار دادیم. نکته اول استیفای حقوق مادی و معنوی جانباختگان و خانواده‌هایشان است و ما مطالبه‌گر و اقدام‌کننده برای استیفای حقوق این خانواده‌ها هستیم. محور دوم کار ما کشف حقیقت است. اکنون نظریات مختلفی مطرح است و ما با بررسی همه آنها به نتیجه خواهیم رسید. محور سوم نیز اجرای عدالت در این رسیدگی است.

وی ادامه داد: تاثیر سبب و تاثیر مباشر را بررسی خواهیم کرد. در این ماجرا بررسی خواهیم کرد که جنگ‌افروزی آمریکا به عنوان سبب این حادثه چه میزان نقش داشته است. افرادی بازداشت شدند و رسیدگی ادامه دارد.

  • اعلام جرم علیه ترامپ و ارتش آمریکا در دادگاه لاهه

اسماعیلی در خصوص رسیدگی قضایی به ترور سپهبد سلیمانی گفت: ترامپ و دولت او رسما اقرار کردند که این اقدام تروریستی توسط آنها انجام شده است. ما معتقدیم در حوزه کیفری سه مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع وجود دارد. مرجع اول دادگاه‌های کیفری جمهوری اسلامی است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: فردی غیرایرانی در خارج از قلمرو جمهوری اسلامی ایران اقدامی را علیه شهروندان ما انجام داده است. ما معتقدیم صالح به رسیدگی هستیم. مرجع دوم کشور عراق به لحاظ محل وقوع جرم است.

وی تصریح کرد: مرجع سوم دیوان بین‌المللی کیفری لاهه است. بنای ما این است که در جمهوری اسلامی و عراق و لاهه علیه ارتش و دولت آمریکا و علیه ترامپ اعلام جرم کنیم و تشکیل پرونده دهیم. چه‌بسا شاید بعد از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بتوان او را فراخواند.

  • بازداشت ۳۰ نفر در حوادث اخیر | سلبریتی برای ما با بقیه فرقی ندارد

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص بازداشت‌شدگان در تجمعات اخیر و این‌که اتباع خارجی هم میان آنها بوده‌اند یا خیر گفت: غیر از سفیر انگلستان، گزارشی از بازداشت سایر اتباع نداشته‌ایم.

وی افزود: ما به مفاد کنوانسیون‌های بین‌المللی متعهد هستیم اما اجازه نمی‌دهیم امنیت کشور مخدوش شود در حالی که شاهد اظهارنظرها و اقدامات صددرصدی مغایر با امنیت کشور بودیم.

اسماعیلی بیان کرد: با کسانی که اعتراض مسالمت‌آمیز دارند برخورد نمی‌کنیم و با رأفت نگاه می‌کنیم. ولی آنجا که اقدام علیه امنیت باشد، تعارفی نداریم.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در این حوادث حدود ۳۰ نفر بازداشت شده‌اند. 

وی در پاسخ به این سوال که تعدادی سلبریتی میان بازداشتی‌ها بوده‌اند، گفت: برای ما سلبریتی و غیرسلبریتی فرقی نمی‌کند و دستگیری توسط ضابطان در صورت مشاهده جرم انجام شده است.

  • تضعیف سپاه مضر به حال مردم و کشور است

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام برخی افراد نسبت به تضعیف سپاه در روزهای اخیر بیان کرد: سپاه پاسداران پاسدار امنیت، مرزها، ارزش‌ها و کیان انقلاب و نیرویی است که اثبات کرده فدایی مردم است.

وی ادامه داد: سپاه برای دفاع از این کشور و مردم در برابر گلوله ایستاده و شهدای زیادی تقدیم کرده است و هیچ هراسی هم ندارد که در برابر هر دشمنی که بخواهد به این کشور و مردم آسیب برساند، بایستد، ولو قدرت جهانی آمریکا باشد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در این حادثه هم دیدیم، در وضعیتی که هیچ‌کس جرات نمی‌کرد متعرض دولت آمریکا و نیروهای مسلح آمریکا شود، سپاه با سرافرازی اقدام کرد که اقدامی دقیق و اثرگذار بود و در عرصه‌های مختلف فداکاری خود را برای مردم به اثبات رسانده است.

وی افزود: به هیچ عنوان نه تضعیف سپاه و نه هیچ‌یک از نیروهای مسلح و نه تضعیف هیچ‌یک از ارکان حاکمیت را برنمی‌تابیم و این را مضر به حال کشور و مردم می‌دانیم.

اسماعیلی اظهار کرد: اگر اقدامات فداکارانه سپاه در دفاع از کشور نبود، بدخواهان معلوم نبود چه به روز این مردم و مملکت می‌آوردند. از این‌که شجاعانه و متواضعانه آمدند و آنچه را اتفاق افتاده توضیح دادند، تشکر می‌کنیم و فرایند قضایی ما در مسیر استیفای حقوق جان‌باختگان و کشف حقیقت با همه ابعاد آن است.

وی گفت: بیشترین تیم کارشناسی را برای این پرونده گذاشتیم تا همه ابعاد بررسی شود و قضاوت خودمان را نیز اعلام خواهیم کرد. این مساله به هیچ عنوان نباید زمینه‌ساز نیروی مقتدر سپاه باشد.

  • سفیر انگلیس عنصر نامطلوب است و باید اخراج شود

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص حضور سفیر انگلیس در اغتشاشات اخیر گفت: بین اقدام اعتراضی و مغایر با امنیت ملی کشور تفاوت قائل هستیم و از امنیت کشور کوتاهی نمی‌کنیم. در این موضوع ماموریت ما تامین امنیت شهروندانمان است و تعارفی با هیچ‌کس، حتی کسی که مدعی مصونیت دیپلماتیک باشد، نداریم. البته به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذاریم، اما احترام به کنوانسیون‌های بین‌المللی یکطرفه نیست.

اسماعیلی ادامه داد: طبق قانون باید قوانین کشور پذیرنده را بپذیرند. این‌که سفارت ایران داخل کشور و سفیر انگلیس به عنوان بالاترین مقام انگلیسی در کشور در تجمع غیرقانونی حضور یافته و فیلم و عکس بگیرد و تشویق بکند، قابل قبول نیست. 

وی افزود: حتی این فرد ابتدا خودش را معرفی نکرد و وقتی دید در شرف بازداشت است، خودش را معرفی کرد. شیطنت و دروغ‌گویی از این بالاتر را از یک شخصیت دیپلماتیک می‌توان شاهد بود؟ اگر شخصی در کشور پذیرنده - چه دیپلمات و چه غیردیپلمات باشد - اگر عنصر غیرمطلوب باشد، هم انتظار مردم اخراج را می‌خواهد و هم قواعد بین‌المللی این انتظار را دارد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: امروز انتظار مردم ما این است و قواعد بین‌المللی این را ایجاب می‌کند که از کشور اخراج بشود. البته وزارت امور خارجه متولی است. ما به عنوان جامعه حقوقی برداشتمان این است که این فرد عنصر نامطلوب است.

  • اعلام آمار کشته‌شده‌ها و بازداشتی‌های حوادث آبان به کجا رسید؟

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که دو ماه از اغتشاشات آبان‌ماه می‌گذرد چرا آمار بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان اعلام نمی‌شود، اظهار کرد: در رابطه با بازداشت‌شدگان ما مسئول هستیم و عدد را هم اعلام کرده بودیم. عدد هم رفته‌رفته به دلیل تفاوتی که بین اعتراضگر و اغتشاشگر بود، کاهش یافت. در رابطه با جان‌باختگان، نهاد متولی شورای امنیت است و بخش‌هایی از قوه قضائیه که مربوط به این قضیه بوده، آمار داده‌اند.

  • بقایی و مشایی آزاد شده‌اند؟

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های بقایی و مشایی نیز گفت: درباره آقایان مشایی و بقایی بارها اعلام شده است که به پرونده آنها رسیدگی و محکوم شده‌اند و محکومیت آنها در حال اجراست. 

وی ادامه داد: این دو در رابطه با مرخصی و غیره مانند سایر زندانیان هستند و هر زندانی که به درمان خارج از زندان نیاز دارد، مطابق آن، امکانش را فراهم می‌کنیم. آزادی به معنای پایان محکومیت برای آنها اتفاق نیفتاده و برابر قانون از مرخصی استفاده می‌کنند.

  • رد صلاحیت نمایندگان به دلیل پرونده قضایی 

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که تاکنون چه میزان تخلفات انتخاباتی به قوه قضائیه ارسال شده است و همچنین تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس رد صلاحیت شده‌اند و گفته شده این مساله به خاطر محکومیت‌های مالی آنها بوده و آیا این محکومیت‌ها قطعی است، اظهار کرد: در ارتباط با رد صلاحیت‌ها، مرجع بررسی صلاحیت‌های قوه قضائیه مشخص شده است. عزیزانمان در شورای نگهبان به موجب قانون عهده‌دار هستند. فرایند رسیدگی‌ها به اتمام نرسیده و فرصت اعتراض وجود دارد.

وی افزود: تعدادی از نمایندگان در مراجع قضایی پرونده دارند. البته عدد آنها بالا نیست. تعدادی از رد صلاحیت‌شده‌ها هم پرونده قضایی ندارند. آمادگی داریم با وصول گزارش‌ها برابر قوانین و مقررات رسیدگی کنیم. بارها اعلام کرده‌ام جُرمی را که رخ می‌دهد، بررسی می‌کنیم. 

سخنگوی قوه قضائیه گفت: وظیفه ماست به گزارش جرائم مالی رسیدگی کنیم. بعد از رسیدگی می‌گوییم فرد محرم است یا خیر. 

  • شائبه وجود فساد در قضات

اسماعیلی در مورد رسیدگی دستگاه قضا به شائبه‌های وجود فساد در قضات نیز گفت: در برخی موارد بین شائبه مالی و فساد مالی و جرم اقتصادی و مالی تفاوت است.

وی ادامه داد: در مجموعه خودمان که مجموعه قضات است، این مساله را داریم. یک موضوع جرم است که دادگاه جزایی رسیدگی می‌کند و یک موضوع نیز صلاحیت قضایی است که برخی اوقات به دلیل مسائل مالی، صلاحیت قاضی زوال می‌یابد، هر چند امکان دارد در دادگاه نیز محکوم نشود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: برای مثال، اگر قاضی با یکی از اصحاب پرونده مراودات مالی داشته باشد و مثلا از یکی از این افراد یک خودرو یا خانه بخرد و پولش را هم بدهد، این قبیل اقدامات را نافی صلاحیت قاضی می‌دانیم.

اسماعیلی افزود: این اقدام رشوه نیست و محکومیت کیفری هم ندارد، اما در دادگاه بررسی صلاحیت مورد رسیدگی قرار گرفته و اعلام می‌شود این فرد صلاحیت قضاوت ندارد.

  • حکم اعدام برای ۳ نفر در ماجرای حمله تروریستی به کلانتری اهواز

سخنگوی دستگاه قضا درخصوص دستگیری عناصر ضدانقلاب در ماجرای حمله به کلانتری در اهواز گفت: در یکی از حملات تروریستی که چندی قبل به یکی از کلانتری‌ها در استان خوزستان انجام شده بود، عناصر آن وابسته به خارج از کشور و جزو گروه‌های معاند بودند که به شهادت دو تن از ماموران و مجروحیت یکی از سربازان منجر شده بود.

وی افزود: آنها بنا داشتند از این عملیات فیلم بگیرند و به رسانه‌های خارج از کشور بفرستند که با تلاش‌های انجام شده، این متهمان شناسایی و دستگیر و هفته گذشته محاکمه شدند. در این پرونده سه نفر از متهمان به خاطر اقدامات مسلحانه تروریستی به اعدام و سایر متهمان به حبس‌های ۱۵ و ۱۰ سال و یک نفر نیز با تخفیف به ۵ سال حبس محکوم شده است.

  • آخرین وضعیت پرونده کیک‌های آلوده به قرص

اسماعیلی در خصوص آخرین پیگیری‌ها در رابطه با کیک‌های آلوده به قرص گفت: بررسی‌های زیادی انجام شده و تا امروز مشخص شده است که واحدهای تولیدی ما هیچ نقشی در این ماجرا نداشته‌اند. این مطالعات هنوز ادامه دارد اما بیشتر نشان می‌دهد که بیانگر توطئه بوده است و بیش از ۵۰ برند آلوده شده بودند. 

وی ادامه داد: این کار با هدف آسیب زدن به تولید اقتصادی کشور انجام شده است و هرچه بوده موردی بوده، یعنی فردی اعلام کرده است. حتی یک مورد و نمونه بازشده از سوی مسئولان امنیتی و غیره آلوده نبوده است و تمامی نمونه‌ها باز شده است، با این حال بررسی‌ها ادامه دارد.

  • صدور حکم پرونده سکه ثامن | متهم به ۱۵ سال حبس محکوم شد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره صدور حکم پرونده سکه ثامن گفت: با پیگیری‌های انجام شده و بعد از این‌که پرونده به دادگاه رفت، جلسه دادگاه برگزار و حکم صادر شد، گرچه قطعی نشده است.

وی افزود: متهم اصلی این پرونده که بیش از ۳ هزار شاکی داشت، در چند فقره به ۱۵ سال حبس تعزیری و علاوه بر آن به ۳۶۵۱ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۶۸ ریال رد مال در حق شکات محکوم شده است. قبل از این حکم ۷۰۰ میلیارد ریال از اموال به شکات برگشت داده شده بود.

اسماعیلی گفت: همچنین متهم به ۱۸۱۲ میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۴۴۱ ریال جزای نقدی در حق دولت به اتهام کلاهبرداری محکوم شده است. وی بابت اتهام پولشویی به ۹۹ میلیارد و ۲۲۲ میلیون و ۴۹۷ هزار ریال محکوم شده و این رای بیش از ۲۰۰ صفحه است.

وی ادامه داد: حکم قطعی نیست و به همین جهت هویت متهم پرونده را اعلام نکرده‌ام که بعد از قطعیت حکم آن را اعلام می‌کنیم.

  • رسیدگی به پرونده ۱۸ میلیاردی

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص پرونده موسوم به ۱۸ میلیاردی اظهار کرد: این پرونده خوب تبیین نشد. یک بار گفتند ۱۸ میلیارد گم شده و یک بار هم گفتند ۱۸ میلیارد گم نشده است. با این حال، برخی هم از بر باد رفتن این میزان تعبیر کردند و در این حوزه بخش‌هایی را بررسی کردیم.

وی افزود: بررسی کردیم چه میزان تعهدات ارزی رفع شده است. یک بخشی هم مربوط به مسئولان بانک مرکزی است که در حال رسیدگی هستیم. در آن زمان خیلی‌ها سفرهای خارجی با همان ارز ۴۲۰۰ رفتند. البته بخشی از تخصیص‌ها درست بود و واقعا کالا وارد شده بود.

کد خبر 478226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha