همشهری آنلاین: چاپ تازه‌ای از شاهنامه فردوسی از سوی انتشارات دوستان به بازار کتاب عرضه شده که حاصل 8 سال کار فشرده مهدی قریب است.

به گزارش همشهری آنلاین در این نسخه از شاهنامه مولف کوشیده است متن شاهنامه را بر اساس ده نسخه از قدیمی‌ترین دست نوشته‌های شناخته شده شاهنامه در جهان مبنای کار خود قرار دهد و همزمان آن را با متن ویراست‌های اول و دوم شاهنامه چاپ مسکو و نسخه شاهنامه جلال خالقی مطلق مطابقت دهد و مقابله کند.

وی در این کتاب که در دو جلد و بیش از 1700 صفحه منتشر شده‌است، سعی کرده نسخه موجود در کتابخانه بریتانیا را اصل قرار دهد و بقیه نسخه‌های خطی و چاپی را بر اساس این نسخه مطابقت داده و مقابله کند.

در مقدمه کتاب مهدی قریب در انتقاد به تصحیح شاهنامه چاپ مسکو که از سوی برتلس و تیم زیر نظر وی انجام شده بود آورده که: «اکثر قریب به اتفاق روایات فرعی شاهنامه الحاقی قلمداد شده و به بخش ملحقات پایان این دو مجلد منتقل شده است. این حذف و جرح ، بعضا افراطی و نادرست در شیوه استدلالی کار زنده یاد برتلس و همکاران او در آکادمی علوم اتحاد شوروی سابق تا جایی پیش رفته است که حتی خواستگاری فریدون از دختران شاه یمن، بخش نامگذاری سلم ، تور و ایرج و نیز چند رویداد اصیل و مشهور مانند سوء قصد برادران فریدون نسبت به او و  ... که در همه نسخه های موجود به اتقاق آمده و ابیات منسجم و درخشان آن نیز کمترین تردیدی در انتساب آنها به استاد توس باقی نمی‌گذارد ، الحاقی فرض شده و در بخش ملحقات آمده‌است »

وی سپس توضیح می‌دهد که از نظر وی پیراستن شاهنامه به این منظور که تنها با استناد نسخه عربی آن و یکی دو نسخه دیگر از برخی داستان‌های شاخص امر منطقی و معقول به نظر نمی‌رسد.

شاهنامه فردوسی که به کوشش مهدی قریب منتشر شده است‌، در میان شاهنامه‌های موجود از نظر چینش ابیات نیز کاری در خور اعتنا است. به این معنا که پیش از این شاهنامه‌های موجود یا بسیار قطور بوده‌اند و یا در قطع‌های رحلی بزرگ منتشر می‌شده‌اند و یا این که در چند جلد انتشار می‌یافته‌اند.

در این میان البته شاهنامه‌ای که از سوی انتشارات هرمس و بر روی کاغذ نازک و با کشف الابیات منتشر شده است از نظر سبکی و قابلیت حمل منحصر به فرد است.

در چند سال اخیر محققان و ادب پژوهان چندی دست به تصحیح شاهنامه زدند که از جمله شاخص‌ترین آنها شاهنامه دکتر جلال خالقی مطلق است که قرار است به زودی از سوی بنیاد دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در هشت جلد به بازار کتاب عرضه شود.[رونمایی از شاهنامه 8 جلدی خالقی مطلق]

همچنین باید از شاهنامه‌ای که از سوی انتشارات روزنه و به کوشش دکتر توفیق سبحانی و یا شاهنامه‌ای که انتشارات فرزان روز به کوشش زنده یاد پرویز اتابکی انتشار داد نیز یادی بکنیم.

سال گذشته نیز جلد نخست شاهنامه با شرح و توضیح ابیات و واژه‌ها در مجموعه کتابخانه ادب فارسی به کوشش کاظم برگ نیسی از سوی انتشارات فکر روز به بازار کتاب عرضه شدکه قرار است تا ده جلد ادامه داشته باشد.[برگ نیسی و انتشار شرح نخستین جلد شاهنامه]

کد خبر 47237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز