جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتشارات خجسته سه کتاب تازه منتشر کرده که تقریرات استاد دکتر بدیع الزمان فروزانفر درباره تاریخ ادبیات ایران از جمله آنهاست.

 به گزارش همشهری آنلاین این کتاب به کوشش دکتر محمد دبیر سیاقی تنظیم و به همراه کتاب داستانی ازمحمود گلابدره‌ای و کتابی درباره جامعه اطلاعاتی  به بازار کتاب عرضه شده است.

تاریخ ادبیات حاصل سخنان دکتر بدیع الزمان فروزانفر در درس «تاریخ ادبیات» سال دوم و سوم شعبه زبان وادبیات فارسی دانشکده ادبیان دانشگاه تهران است  که در سال های 1320 تا 1322 توسط دکتر محمد دبیر سیاقی،‌از شاگردان استاد فروزانفر ، تقریر شد.

به نوشته دکتر دبیر سیاقی این تقریرات را وی در ساعاتی که تدریس می شد تند نویسی سپس با آنچه همکاس دانشمندش ، مرحوم گلشن ابراهیمی تند نویسی کرده بود، مقابله و شب هنگام پاک نویس می کرد.

وی از پیشنهاد دکتر عنایت الله مجیدی برای انتشار این دست نوشته ها خبر می دهد که بیش از 60 سال در دست دکتر دبیر سیاقی بوده است.

به گفته دکتر دبیر سیاقی  مجلس درس دکتر دبیر سیاقی گرم و منظم بود و نگاهی به این تقریرات نشان می دهد که چگونه منسجم و مستند و دور ا ز خشکی و یکنواختی و آکنده از نکات ظریف و دقیق است و همچون تقریر دیگر ایشان،‌ معانی و بیان، دارای امتیاز و نوآوری است.

ویژگی دیگر این تقریرات در آن است که به گفته دکتر دبیر سیاقی کلاس درس وی در این دو سال به دلیل شوقی که در دانشجویان وجود داشت ، به مصداق آن شعر که «مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد» استاد بدیع الزمان هر چه در چنته داشت را در این کلاس ها بیان کرد.

اگرچه نام کتاب «تاریخ ادبیات ایران»است ،‌اما به دلیل اشراف استاد فروزانفر به مباحث کلامی و فلسفه و تاریخ اسلام و ایران خواننده با بسیاری از این موضوعات هم آشنا می‌شود.

کتاب «تقریرات استاد بدیع الزمان فروزانفر»در460 صفحه و به قیمت 8 هزار تومان عرضه عمومی شده است.


سرنوشت بچه شمرون؛رمانی تازه از گلابدره‌ای

کتاب دیگر انتشارات خجسته رمانی تازه از محمود گلابدره‌ای، داستان نویس شناخته شده‌است که با عنوان «سرنوشت بچه شمرون» به بازار کتاب عرضه شده است.

این رمان زندگی پسر بچه ای را روایت می کند که پدرش یک سلمانی دوره گرد است. پس از مرگ زودهنگام پدر، پسر تصمیم می گیرد کار او را ادامه دهد. ماجراهای زندگی این پسربچه و فراز و نشیبهایی که بر سر راه زندگی او قرار می گیرد داستانی است که گلابدره ای در این کتاب به روایت آن پرداخته است.

بسیاری رمان‌ها و داستان‌های گلابدره ‌ای را نوشته‌هایی بین تاریخ شفاهی و روزشما می دانندکه ضمن ارائه اطلاعات تاریخی و قرار دادن خواننده در فضا و جغرافیای داستان تجربیات و مشاهدات شخصی خود را هم در‌آن در هم می آمیزد و نتیجه داستانی می شود خواندنی و تا حدودی باور پذیر و واقعی .
نشر خجسته پیشتر از این نویسنده رمان «چلچله ها» و مجموعه داستان «حکومت نظامی» را منتشر کرده بود.

محمود گلابدره ای، متولد 1318 شمیران است و از شاگردان جلال آل احمد. او کتابهایی چون داستان جولی، سگ کوره پز، اباذر تجار، پر کاه و بادیه را قبل از انقلاب نوشته و بعد از انقلاب کتابهایی مثل اسماعیل- اسماعیل، صحرای سرد، پرستو، دال، ترس ، یک زن در دو دوره، لحظه های انقلاب، آقا جلال - منیر – پرستو را نوشت.

کتابی تازه در حوزه ارتباطات

جامعه اطلاعاتی، شکاف دیجیتالی، چالش‌ها و فرصت‌ها در کشورهای جهان سوم  سومین کتاب انتشارات خجسته است که از سوی این انتشاراتی کهنه کار به بازار کتاب عرضه شده است.

این کتاب در مجموعه کتاب های حوزه ارتباطات این ناشر منتشر شده که پیش از این هم آثاری از چهر‌ه‌های شناخته شده این حوزه را منتشر کرده بود.

نویسنده کتاب دکتر رحمان سعیدی  و کتاب را  در هفت فصل شامل «مفهوم جامعه اطلاعاتی از ابعاد مختلف»، «موقعیت و وضعیت کشورهای شمال و جنوب»، «موانع دسترسی کشورهای جنوب به فناوری های نوین ارتباطی»، «موقعیت کشورهای شمال و جنوب از منظر آزادی»،«سایر چالشها و فرصتها»، «تمهیدات و برنامه های سازمان ملل متحد در زمینه جامعه اطلاعاتی در جهت کاهش شکاف دیجیتالی» ،« دسترسی همه ملل جهان به امکانات جامعه اطلاعاتی» و ایران و جامعه اطلاعاتی تدوین کرده است.


کتاب «جامعه اطلاعاتی شکاف دیجیتالی چالشها و فرصتها در کشورهای جهان سوم» در 206 صفحه قطع رقعی با قیمت 3200 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

کد خبر 52016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز