دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: «دین و رسانه»،«موسیقی_ رسانه»،«نشانه شناسی نمایش رادیویی» تازه ترین کتاب هایی است که دفتر پژوهش های رادیو به بازار کتاب عرضه کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین کتاب دین ورسانه مجموعه مقالات همایش بین المللی دین و رسانه است که 22 و 23 آبان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و 24 آبان در دانشکده صدا و سیما برگزار شد.

کتاب حاضر شامل 24 مقاله از برجسته‌ترین اساتید و صاحب نظران موضوع دین و رسانه در سطح جهان و ایران است که در این همایش ارائه گردید.

بررسی رابطه دین و رسانه، جدای از بعد آکادمیک آن، که یکی از دغدغه‌های علوم اجتماعی است، برای رسانه نیز حائز اهمیت است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، که تلاش دارد تا یک رسانه دینی -در معنای عام آن- باشد نیازمند کالبدشکافی و آسیب‌شناسی این رابطه است.

این موضوع برای رادیو که صاحب دو شبکه دینی خاص، یعنی رادیو معارف و رادیو قرآن است، ضرورت بیشتری دارد.

از طرف دیگر تجربیات ارزشمند رسانه‌ها در موضوع رسانه دینی و به‌ویژه تجربه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند برای مخاطبان دانشگاهی جذاب و آموزنده باشد و باید فرصتی فراهم می‌آمد تا دست‌اندرکاران رسانه دینی بتوانند این تجربیات را در اختیارات صاحبنظران قرار دهند. این ضرورت‌ها، زمینه‌ساز برپایی همایش بین‌المللی «دین و رسانه» شد.

این همایش که اولین همایش با این موضوع در ایران بود با همکاری معاونت صدا و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار گردید. کتاب حاضر شامل 24 مقاله از برجسته‌ترین اساتید و صاحب نظران موضوع دین و رسانه در سطح جهان و ایران است که در این همایش ارائه گردید.

گرد آورندگان کتاب محمد رضا جوادی یگانه و حمید عبداللهیان بوده اند.
کتاب دین و رسانه در 477 صفحه قطع وزیری به قیمت 3500 تومان عرضه شده است.

موسیقی- رسانه

هوشنگ جاوید از معدود پژوهشگرانی است که سالها با رسانه رادیو همکاری داشته و با توجه به اینکه عمده تلاش های وی در حوزه موسیقی و فولکلور بوده است، لذا انتشار این کتاب که نخستین کتاب در نوع خود به شمار می رود می تواند برای علاقه مندان به این حوزه مفید فایده باشد.

بیان زمینه‌های تاریخی حضور رادیو در ایران و چگونگی برخورد با آن و همین‌طور نحوه بهره‌گیری از آن با توجه با زمینه‌های سیاسی حاکم بر جامعه ایران بخش ابتدایی کتاب را تشکیل می‌دهد. وضعیت موسیقی در رادیو و فراز و نشیب‌هایی که بین سالهای 1320 الی 1330 بر آن عارض شده است، دستمایه مطالعات بعدی نویسنده را شکل می‌دهد.

اوضاع و احوال سیاسی کشور و حاکمیت این فضا بر چگونگی به‌کارگیری موسیقی در رادیو در سالهای مذکور بیانگر سختی‌ها و دشواری‌های زیادی است که موسیقی رادیو با آن مواجه بوده است تأثیر مستقیم نصب و عزل‌ها و حتی حضور بیگانگان در کشور سرگذشت غم‌انگیزی را برای موسیقی رادیو رقم می‌زد.

در واقع این کتاب سرگذشت موسیقی رادیو در فاصله‌ سالهای 1320 تا 1330 را بیان می‌کند و خواننده رابه فضای آن روزها می‌برد.

کتاب در 170 صفحه با قیمت 1500 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

نشانه شناسی نمایش رادیویی

هدف نگارنده، مطالعه ویژگی‌های منحصر به فرد ژانر نمایش رادیویی و شرایط حاکم بر چنین برنامه‌هایی است. در حقیقت وی بر آن است تا نشان دهد چگونه در غیاب تصویر، موسیقی فضاآفرینی می‌کند، چگونه شخصیت‌های دراماتیک در قالب گفتار عینیت می‌یابند و چگونه صداهای محیطی موقعیت را مشخص می‌کنند.

چنین مطالعه‌ای هم در خدمت بسط و گسترش مباحث نظری و دیدگاه‌های زبان‌شناسی و نشانه شناسی است و هم در خدمت پژوهش‌های تخصصی در حوزه برنامه‌سازی رادیویی. این کتاب از سه فصل تشکیل می‌شود.

نویسنده کتاب مژگان مخاطبی اردکانی است.

نشانه شناسی نمایش رادیویی در 209 صفحه به قیمت 1500 تومان و به همراه یک سی دی صوتی منتشر شده است.

دفتر پژوهش های رادیو پیش از این نیز کتاب هایی را که مرتبط با فعالیت های رادیویی درزمینه های مختلف است به بازار کتاب عرضه کرده بود.[سه کتاب از دفتر پژوهش های رادیو]

این دفتر همچنین سایتی اینتر نتی در معرفی فعالیت های خود دارد.[معرفی سایت مرکز پژوهش های رادیو]

کد خبر 44628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز