سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

اصغر بادپر: این دو نفر را همه می‌شناسیم؛ دو مربی اروپایی که از وقتی به ایران آمدند توانستند حسابی طرفداران دو تیم باانگیزه را ناامید کنند؛ مارک ویلموتس بلژیکی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، تیم ملی کی‌روش را هدایت کرده است و گابریل کالدرون، سرمربی آرژانتینی، پرسپولیس برانکو را.

آیا آن ها به کشورشان بر  می‌گردند؟

این دو تیم، حالا نمی‌توانند نیمی از توانایی‌های خود را هم به‌نمایش بگذارند و حداقل شبیه تیمی شوند که قبلاً بوده‌اند و نه بهتر.

این یادداشت وقتی نوشته می‌شود که خبرهایی مبنی بر  بازگشت برانکو ‌ایوانکوویچ، سرمربی سابق پرسپولیس به ایران شنیده می‌شود و ظاهراً پیشنهادهایی از تهران برای او رسیده است. حالا برانکو در دو راهی جالبی قرار می‌گیرد. انتخاب بین تیم ملی فوتبال ایران یا تیم فوتبال پرسپولیس!

آن‌سو ویلموتس و کالدرون قرار دارند. شش‌ماه قبل مارک‌ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال که عاشق مرخصی است به سایت اسپورتسای کشورش گفته بود: «می‌توان با تیم ایران شگفتی ساخت. آن‌ها هیچ‌گاه از مرحله‌ی گروهی مسابقات جام جهانی صعود نکرده‌اند. همین مسئله می‌تواند برای من چالشی زیبا باشد.»

اما چالش زیبای ویلموتس، به این‌جا رسید که در فیفادِی* و بازی دوستانه با تیم ملی برزیل به دلیل عدم حضور ویلموتس لغو شد. در حالی که معمولاً مربیان در فیفادی، تیم‌ها را برای رقابت‌ها آماده می‌کنند و به‌دنبال حفظ موقعیت یا بالابردن تیمشان در رده‌بندی فیفا هستند، او به‌جز حضور نمایشی در چند دیدار لیگ برتر و چهار دوره تمرین تیم ملی، کار دیگری انجام نداد و به کشورش برگشت.

گرچه وعده‌های مالی فدراسیون فوتبال عملی نشده بود اما ویلموتس شا د و خندان به سفر می‌رفت و هیچ‌وقت تیم ملی را جدی نمی‌گرفت. در این شش ماه بارها همه منتظر بودند تا او از اروپا برگردد و تیم را تمرین بدهد.

خب ویلموتس یک مربی پروازی است و از شش ماه حضور در ایران، سه ماه را در مرخصی بوده که رکورد مهمی است و رکورد دیگر این‌که تیم ملی کی‌روش که پس از برزیل، به عنوان دومین تیم، راهی جام‌جهانی ۲۰۱۸ شده بود حالا با اشتباهات فنی و بی‌اعتنایی‌های ویلموتس درخطر سقوط و بازماندن از جام جهانی ۲۰۲۰ قرار دارد.

مربی خرابکار بعدی کالدورن است؛ گابریل کالدرون بیش‌تر از این‌که حواسش به پرسپولیس باشد، دنبال مسائل حاشیه‌ای است. او بارها  علیه استقلال و البته بازیکنان خودش مصاحبه کرده که همه‌ی این‌ها به ضرر پرسپولیس تمام شده.  اوچه از نظر فنی و چه از نظر روحی و روانی روی پرسپولیس تأثیر مثبتی نگذاشته است.

به هر حال چه برانکو به ایران آمده باشد و چه نیامده باشد این دو سرمربی، احتمالاً  تهران را به مقصد کشورشان ترک کنند.

* سالانه فیفا (فدراسیون بین‌المللی فوتبال)، برای بازی‌هایی  که زیر نظر خودش برگزار می‌شود، تقویمی منتشر می‌کند که به نام «فیفادی» شناخته می‌شود. این تقویم، شامل توافقی کلی بین فیفا، شش کنفدراسیون فوتبال قاره‌های مختلف، باشگاه‌های اروپایی و فیف‌پرو (فدراسیون بین‌المللی فوتبالیست‌های حرفه‌ای) است و در بسیاری از ماه‌های سال، دیدارهایی دوستانه زیر این عنوان برگزار می‌شود.

کد خبر 466951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha