منابع نزدیک به دولت خبر می‌دهند که با توجه به وضعیت اقتصادی و ارزی کشور و همچنین حاشیه و چالش‌های مربوط به پرداخت دستمزد مربیان و بازیکنان خارجی که در سطح جهانی بازتاب داشته است، باشگاه‌های دولتی برای فصل آینده از خرید بازیکنان و مربیان خارجی منع شده‌اند.

دیاباته

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، از منابع نزدیک به دولت خبر می‌رسد که با توجه به مشکلات مالی کشور، کمبود ارز و مشکل نقل و انتقال پول با توجه به تحریم‌های بانکی به باشگاه‌های فوتبال دولتی از جمله استقلال و پرسپولیس اعلام شده که برای فصل آینده اجازه خرید بازیکن یا استخدام مربی خارجی را ندارند.

دولت به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها بودجه سال 99 را انقباضی و مقاومتی بسته است. جدا از کاهش بودجه بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها، دستگاه‌های دولتی از بسیاری خرج‌های اضافی منع شده‌اند که از جمله آن می‌توان به ممنوعیت سفر های خارجی غیرضروری اشاره کرد. فوتبال و باشگاه‌های دولتی هم از این موضوع و تصمیم دولت بی‌نصیب نمانده‌اند و طبق شنیده‌ها از منابع نزدیک به دولت برای فصل آینده استفاده از بازیکنان و مربیان خارجی برای باشگاه های زیرمجموعه دولتی از جمله وزارت ورزش،وزارت نفت و وزارت صمت که در لیگ برتر باشگاه‌داری می‌کنند ممنوع شده است. 

نگاهی به اتفاقات اخیر فوتبال ایران هم دورخیز باشگاه‌ها برای پیاده کردن چنین سیاستی را نشان می‌دهد. قرارداد خارجی‌های پرسپولیس از جمله کالدرون و بشار رسن و رادوشویچ آخر فصل به پایان می‌رسد و با پرداخت نشدن حق و حقوق آنها احتمال و شایعه قطع همکاری آنها تا پیش از پایان فصل هم وجود دارد. از آن طرف استقلال هم تلاش می‌کند تا قرارداد 2 ساله استراماچونی را به یکسال کاهش دهد و همان طور که مدیرعامل مستعفی باشگاه استقلال اعلام کرده بود شیخ دیاباته هم تا آخر فصل با این تیم خواهد بود.

از دیگر باشگاه‌های دولتی مثل پیکان هم خبر می‌رسد که قصد دارند تا با معدود خارجی‌های خودشان قطع همکاری کنند. مارکو ووکسویچ هافبک مونته‌نگرویی خودش به احتمال فراوان در همین  نیم‌فصل توافقی قراردادش را فسخ خواهد کرد و تا پایان فصل هم منتظر نمی‌ماند.

در روزهای اخیر جدایی مارک ویلموتس از تیم ملی  و هزینه چند میلیون دلاری که روی دست کشور گذاشت و همچنین قهر آندره‌آ استراماچونی برای دریافت نکردن مطالباتش که بازتاب بین‌المللی پیدا کرد، باعث شد تا رسانه‌هایی چون صدا و سیما یا روزنامه‌های نزدیک به دولت علیه استفاده از مربیان و بازیکنان خارجی آنهم در شرایطی که بحث تحریم‌ها و اقتصاد مقاومتی مطرح است گزارش‌ها و مطالب تندی منتشر کنند.این موضوع از زمینه‌سازی برای حذف خارجی‌های گران‌قیمت و دردسرساز از فوتبال ایران دست‌کم برای سال‌های تحریم خبر می‌دهد.

پیش از این چند چهره سرشناس ورزشی مثل داریوش مصطفوی هم پیشنهاد داده بودند که با توجه به تحریم‌ها و مشکلات و حاشیه‌های استفاده از بازیکنان و مربیان خارجی، باشگاه‌ها  و فدراسیون‌ها تا اطلاع ثانوی از انجام این کار خودداری کنند و منع شوند. 

با توجه به ابعاد گسترده قطع همکاری ویلموتس، قهر استراماچونی ، پرونده پروپیچ و بدهی‌های سنگین ارزی باشگاه‌ها به خارجی‌ها که پرونده‌های متعددی را علیه ایرانی‌ها در فیفا باز کرده ، اغلب کارشناسان حوزه ورزش و اقتصاد کشور تا بازگشت به شرایط عادی اقتصادی استفاده از خارجی‌ها را به صلاح مملکت نمی‌دانند. 

به این ترتیب و با توجه به خبرهایی که از افراد نزدیک به هیات دولت به بیرون درز کرده برای لیگ بیستم حرفه‌ای شاهد پایان همکاری خارجی‌ها با باشگاه‌های ایرانی خواهیم بود و خرید بازیکن و مربی خارجی برای سال آینده ممنوع می‌شود.

کد خبر 470639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha