بازیگر بریتانیایی کفش پاشنه‌بلند نپوشید، عذرش را خواستند. وضع این نوع قوانین تسری پیدا کرده و به ژاپن رسیده است؛ ژاپنی‌ها علاوه بر این‌که از زنان می‌خواهند کفش پاشنه‌بلند بپوشند، استفاده از عینک را هم ممنوع کرده‌اند.

زنان - ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، پس از آن‌که فاش شد چند شرکت ژاپنی از کارکنان زن خواسته‌اند عینک نزنند، عینک‌زدن در محل کار به بحثی داغ در شبکه‌های اجتماعی ژاپن تبدیل شده است. رسانه‌های محلی گفته‌اند تعدادی از شرکت‌های ژاپنی به دلایل مختلف عینک‌زدن کارکنان زن را ممنوع کرده‌اند. از جمله دلایل مدیران یک مجموعه فروشگاه‌ زنجیره‌ای این بوده که چهره زن با عینک برخورد سرد را به مشتری القا می‌کند. این ممنوعیت و استدلال‌های پشت آن انگیزه بحث در مورد قواعد پوشاک زنان ژاپنی در محل کار شده است.

شبکه تلویزیونی نیپون و وب‌سایت بیزینس اینسایدر- از منابع انتشار این خبر- گزارش‌ کرده‌اند شرکت‌های مختلف چه دلایلی را برای عینک نزدن زنان عنوان کرده‌اند؛ شرکت‌های هواپیمایی گفته‌اند ممنوعیت عینک برای زنان به ایمنی ربط دارد و فروشگاه‌های لوازم آرایشی استدلال کردند که عینک مانع آرایش کامل فروشندگان شده و آرایش آنها به‌خوبی دیده نمی‌شود.

مشخص نیست این ممنوعیت‌ نتیجه سیاست‌های خود شرکت‌هاست یا رویکرد و انتظارات جامعه را منعکس می‌کند. بحث اصلی در شبکه‌های اجتماعی هم عمدتا به سر همین دو موضوع بوده و هشتگ «عینک ممنوع» برای گروه زیادی جذابیت داشته است.

کومیکو نموتو، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کیوتو می‌گوید واقعیت این است که در این مورد، مردم ژاپن به نگرش‌های فرسوده واکنش نشان داده‌اند و دلایلی که برای آن آورده می‌شود عقلانی نیست و نتیجه نگرش تبعیض‌آمیز به زنان است. این نگرش در سنت‌های کهنه ژاپن ریشه دارد و مناسب زمان حاضر نیست.

این استاد جامعه‌شناسی معتقد است منع استفاده از عینک به نوع کار و کارایی زنان ارتباط ندارد و می‌گوید در بسیاری از نهادهای تجاری ژاپن، زنان صرفا براساس ظاهرشان ارزیابی می‌شوند و باید کوشید این ذهنیت را تغییر داد و به مدیران این نهادها تفهیم کرد که چنین رویکردی اشتباه است.

  • این نوع قوانین قدیمی هستند

مهر هم در این باره نوشت: این کار در راستای قوانین سفت و سختی اتفاق افتاده که شرکت‌ها برای پوشش و ظاهر زنان در نظر گرفته‌اند. این ماجرا باعث به وجود آمدن موج توئیتری شده و ژاپنی‌ها با هشتگ «عینک ممنوع است» به این موضوع اعتراض کرده‌اند. در کاربران در کامنت‌ها این قوانین را قدیمی دانسته‌اند و گفته‌اند که «کارفرماهای احمق چنین قوانینی را در وضع می‌کنند.»

یک کارمند رستوران در توئیتی نوشته که بارها به او به خاطر استفاده از عینک تذکر داده شده و گفته‌اند عینک باعث می‌شود ظاهری بی‌ادب داشته باشد.

در این میان یک نفر از شرکت هواپیمایی هم نوشته که به آنها گفته شده استفاده از عینک باعث پوشانده شدن آرایش چهره می‌شود و از همین رو نباید از آن استفاده کنند.

  • ماجرای اجبار پوشیدن کفش پاشنه‌بلند در محل کار چه بود؟

پیش‌تر موجی در ژاپن راه افتاده بود مبنی بر اعتراض به قوانین مربوط به پوشش و انتظار از زنان برای پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند در محل کار. یورو نیوز در این زمینه نوشته بود: هزاران نفر در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ کوتو KuToo به این کارزار پیوسته‌اند. کوتو واژه‌ای از ترکیب کلمه ژاپنی kutsu به معنی کفش و kutsuu به معنی درد است و از تجربه کارزار جهانی MeToo (من هم همین‌طور) که برای آزار و اذیت جنسی زنان ایجاد شده بود، استفاده شده است.

حدود ۲۰ هزار زن، تاکنون طوماری را امضا کرده بودند و از دولت خواسته بودند شرکت‌ها را موظف کند از الزام زنان به پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند خودداری کنند.

جنبش اعتراضی کوتو از توئیت ایشیکاوا، بازیگر ژاپنی در ژانویه گذشته شروع شد. این بازیگر و نویسنده در توئیت خود گفته بود که دوست دارد روزی از اجبار زنان به پوشیدن کفش پاشنه‌بلند در محل کار خلاص شوند. او سپس به تجربه خود در این زمینه اشاره کرده بود.

پس از این توئیت، او واکنش‌های گسترده‌ و مشابهی از سوی زنان دریافت کرد و باعث شد موج اعتراضی در این زمینه شکل بگیرد. او در طومار خود وزیر بهداشت ژاپن را خطاب قرار داده و نوشته بود: «پس از کار، همه به سراغ کفش‌های راحتی و صاف می‌روند.»

او در نامه ضمیمه شده به طومار خود به مشکلات پزشکی که کفش پاشنه‌بلند ایجاد می‌کند از جمله تاول و کمردرد اشاره کرد و افزود: «حرکت کردن دشوار است، نمی‌توانید بدوید و پاهایتان صدمه دیده است. همه به‌خاطر این رفتارها است.»

وزارت بهداشت ژاپن در واکنش به این کارزار اعلام کرد که موضوع را بررسی می‌کند اما از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرد. چنانکه‌ بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌گویند که هنوز در بسیاری از موسسه‌ها، کارکنان زن ملزم به پوشیدن کفش پاشنه‌بلند هستند.

ایشیکاوا بازیگر ژاپنی که کارزار کوتو را راه‌ انداخت- عکس:رویترز
  • رویدادی مشابه در بریتانیا

یورونیوز نیز به رویداد مشابهی اشاره کرده و نوشته است: نیکولا تورپ، بازیگر بریتانیایی کارزار مشابهی را در سال ۲۰۱۶ پس از این‌که به دلیل نپوشیدن کفش پاشنه‌بلند در محیط کار عذرش را خواستند، به راه انداخت. این کار باعث شد پارلمان بریتانیا در ارتباط با قوانین مربوط به پوشش تحقیقی انجام دهد و نتیجه این تحقیق نشان داد که در محیط‌های کاری این کشور تبعیض وجود دارد؛ اما دولت بریتانیا از این‌که دستوری برای ممنوعیت الزام به پوشیدن کفش پاشنه‌بلند به شرکت‌ها ابلاغ کند، خودداری کرد.

شایان ذکر است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر درباره این قوانین موضع‌گیری کرده و گفته چنین رفتارهایی تبعیض علیه زنان است. 

کد خبر 462325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha