راحله عبدالحسینی ـ خبرنگار: از دور و نزدیک آمده‌اند.

زنجیره امید ارتوپدی

پدران و مادرانی که دست کودک بیمار خود را در دست دارند، منتظرند تا جمله‌ای امیدبخش از پزشکان بشنوند و روزنه‌ای برای سلامتی فرزندشان بیابند. اینجا مؤسسه خیریه «زنجیره امید» است. ساختمانی در محله تجریش که بیش از یک دهه است کودکان بیمار و پزشکان را مانند زنجیری به هم متصل و جریانی از امید را بین آنان برقرار کرده‌است. این مؤسسه از ۱۲سال پیش تاکنون خدمات درمانی خود را با کمترین هزینه به کودکان کمتر از ۱۸ ساله طبق استانداردهای بین‌المللی با همکاری جراح فوق‌تخصص اطفال در زمینه بیماری‌های قلب، ارتوپدی و ترمیمی ارائه می‌کند. زنجیره امید هفته گذشته میزبان تیم پزشکان فرانسوی بود تا ۲۵ کودک بیمار مبتلا به بیماری‌های ارتوپدی را معاینه کنند و با تشخیص بیماری‌ آنان روند درمان شکل بگیرد. در این گزارش با خدمات این خیریه و یک روز میزبانی از تیم پزشکان فرانسوی همراه بودیم.

  • معاینه ۲۵ کودک
    «مینا» ۸ساله‌ است. اما جثه‌ای ریزتر از سنش دارد و بغل مادرش نشسته. مادر هم هرازگاهی دستی روی پاهای ناتوان مینا می‌کشد و منتظر است تا امروز راه درمان بیماری مینا را به او بگویند. پدر و مادر مینا از مهریز یزد به خیریه زنجیره امید آمده‌اند. مادر و پدر مینا او را بغل می‌کنند و به مدرسه می‌برند. مادر می‌گوید که غیر از مینا ۲فرزند دیگر هم دارد و روزگار سخت می‌گذرد. نوبت معاینه می‌شود و پروفسور «فیلیپ‌ویولا» پاهای مینا را معاینه می‌کند و می‌گوید که به جراحی نیاز ندارد. کم‌توانی مینا در راه رفتن با فیزیوتراپی درمان می‌شود. اما باید فکری هم برای سوءتغذیه او کرد. پدر و مادرش امیدوارند با خدمات درمانی که خیریه در اختیارشان می‌گذارد مینا بتواند بدون کمک مادر و پدرش یا واکر راه برود. کودکان دیگر با نقص انگشتان دست و پا، مشکلات استخوانی و انحراف ستون فقرات که در این برنامه توسط تیم پزشکان معاینه می‌شوند یا بیماری خاصی دارند که فقط در برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور قابل درمان است یا هزینه درمان آنان به قدری بالاست که خانواده‌هایشان هرگز از عهده درمان برنمی‌آیند. چشم‌های نگران مادر «حمید» به کلام پزشکان است. حمید ۵ساله است و نمی‌تواند دست راستش را بالا بیاورد. مادر می‌گوید: «از بچگی همین‌طور بود. یکبار دکتر رفتیم. گفت استخوان کتفش مشکل دارد و باید جراحی شود. ما هم که نمی‌توانستیم هزینه عمل را بپردازیم منصرف شدیم. حالا هرچه بزرگ‌تر می‌شود مشکلات حرکتی‌اش بیشتر می‌شود.» آنها از چابهار آمده‌اند و چشم امیدشان به زنجیره امید است. کلینیک ارتوپدی که با حضور تیم پزشکان فرانسوی در خیریه زنجیره امید برپا شده با معاینه و تشخیص بیماری ۲۵کودک کمتر از ۱۸ساله پیش می‌رود.
  • تبادل تجربه بین پزشکان ایرانی و فرانسوی

تیم پزشکان فرانسوی شامل فیلیپ ویولا، برنارد فریس و نیکولاس فوسکو متخصص ارتوپدی کودکان و خانم دکتر آن دوفونتاین، متخصص بیهوشی است. «سید رامین زرگر» متخصص ارتوپدی اطفال و هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو تیم پزشکان خیریه زنجیره امید هم امروز در کنار تیم پزشکان فرانسوی هست. زرگر درباره تفاوت ویزیت کودکان مؤسسه زنجیره امید با دیگر بیماران می‌گوید: «کودکانی که در این مؤسسه تحت درمان قرار می‌گیرند توان مالی بسیار کمی دارند تا جایی که حتی نمی‌توانند به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند. برخی از آنان هم به قدری بیماری پیچیده و نادری دارند که درمان آنان در هر مرکز درمانی امکانپذیر نیست. بابت حضورم در این خیریه احساس بسیار خوبی دارم. در حدی که قابل توصیف نیست. چون به کسانی کمک می‌کنم که واقعاً نیاز دارند و راه رسیدن به سلامت را طی می‌کنند.» این تیم ۴نفره پزشکان فرانسوی نخستین بار است که به ایران آمده‌اند و تجربه قبلی ندارند. آنها می‌گویند بیماری‌های خاصی در زمینه ارتوپدی کودکان را مشاهده کرده‌اند که تجربه‌شان را با پزشکان ایرانی تبادل می‌کنند.

  • آموزش علمی برای پزشکان
    این نخستین بار نیست که تیم پزشکان بین‌المللی در مؤسسه خیریه زنجیره امید حضور پیدا می‌کنند. «فریبا ابوالقاسمی» مسئول جلب مشارکت‌های مردمی مؤسسه خیریه زنجیره امید می‌گوید: «از آنجا که هدف این مؤسسه درمان کودکان بدون در نظر گرفتن دین، ‌نژاد و ملیت در ۳زمینه قلبی، ارتوپدی و ترمیمی است؛ تیم پزشکان متخصص فرانسوی به ایران آمده بودند. این بار میزبان متخصصان فرانسوی شدیم. زنجیره امید فقط یک مؤسسه خیریه برای درمان کودکان نیست. این مؤسسه با ورود تیم‌های بین‌المللی و در جریان همکاری با پزشکان فوق‌تخصص مجرب داخلی برای ایجاد کیفیت مطلوب درمان، دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت آموزشی برگزار می‌کند و همچنین نخستین مؤسسه خیریه است که در درون خود تیم فوق‌تخصصی پزشکان ایرانی و فرانسوی دارد. یکی از شاخصه‌های مهم فعالیت‌های زنجیره امید، کاهش چشمگیر هزینه‌های درمان با بالاترین استاندارد کیفیت درمان است.» کمک‌ حامیان در بخش‌های تأمین هزینه‌های درمانی کودکان، تأمین هزینه‌های خرید تجهیزات پزشکی و پشتیبانی و ساخت مراکز درمانی تخصصی و بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • خانه اطفال

در طبقه اول مؤسسه زنجیره امید اقامتگاهی برای کودکان و مادرانی که از شهرستان به تهران می‌آیند با ظرفیت پذیرش ۳۰ نفر شامل ۱۵ کودک بیمار به همراه مادر تدارک دیده شده‌است. مادران و کودکان در مدت اقامت خود برای روند درمان در خانه اطفال از خدماتی مانند ۳ وعده غذایی برخوردارند. علاوه بر این تمام امکانات توانبخشی، گفتار درمانی، کاردرمانی و فیزیوتراپی در این اقامتگاه فراهم است. مادر و کودک بیمار قبل و بعد از عمل می‌توانند در اینجا بمانند تا روند درمان طی شود.

  • درباره خیریه زنجیره امید
    «مریم مرعشی» مدیرعامل مؤسسه خیریه زنجیره امید به دلیل بیماری دخترش در فرانسه با یک پروفسور ایرانی‌_فرانسوی به نام دکتر «کیوان مزدا» آشنا شد و درمان دخترش، باعث راه‌اندازی این مؤسسه در ایران مانند مؤسسه خیریه زنجیره امید را که در فرانسه و ۱۵ کشور دیگر دایر است حاصل کرد. این مؤسسه که از سال ۱۳۸۶ کار خود را آغاز کرده با پزشکان بین‌المللی در تعامل است. ۱۲۷ تیم فرانسوی تاکنون برای انجام مأموریت پزشکی و تعامل درمانی و علمی و آموزشی از طریق مؤسسه خیریه زنجیره امید به ایران سفر کرده‌اند. پزشکان ایرانی عضو مؤسسه زنجیره امید رایگان یا با حداقل هزینه برای بچه‌ها طبابت می‌کنند. ۲ هزار نیکوکار از کمترین مبلغ تا هرچقدر لازم است را تقبل می‌کنند. بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ کودک بیمار ارتوپدی، قلبی و ترمیمی از سراسر کشور توسط این مؤسسه مورد جراحی فوق‌تخصصی قرار گرفته و درمان شده‌اند. زنجیره امید طبق پرونده مددجویان در طول فعالیت خود از همه استان‌های کشور پذیرش داشته است.
  • در همین نزدیکی
    خیریه زنجیره امید در میدان تجریش، خیابان فنا خسرو، پلاک ۳۱ قرار دارد. خیّرانی که تمایل دارند با این مؤسسه همکاری کنند می‌توانند به این نشانی مراجعه کنند. شما هم اگر کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ساله کم‌بضاعتی را می‌شناسید به این مؤسسه معرفی کنید تا با کمک پزشکان این مجموعه راه سلامت را طی کند.
کد خبر 462246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha