زهرا بلندی-خبرنگار:هریک در نقطه‌ای از شهر زندگی می‌کنند، اما برای شاد کردن دل کودکان همسو می‌شوند و با هم به گوشه و کنار شهر و کشور سفر می‌کنند.

نقاشی دیوار مدارس

دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی را می‌گوییم که با دغدغه حمایت از کودکان آسیب دیده و در معرض آسیب در گروه «بادبادک» عضو شده‌اند. گروهی که در فعالیت‌های داوطلبانه‌ای مثل برگزاری کلاس‌های درس برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، برگزاری بازارچه‌های خیریه به نفع دانش‌آموزان آسیب‌دیده، رنگ‌آمیزی دیوار مدارس محروم و... در نقاط مختلف کشور مشارکت می‌کنند. حضور آنها در نوزدهمین نقطه پایتخت و رنگ‌آمیزی دیوارهای حیاط مدرسه شهید رابعی بهانه‌ای شد که در یکی از روزهای فعالیت‌شان با آنها همراه شویم.

سطل رنگ و قلم‌موهای کوچک و بزرگ به کنج دیوار ورودی مدرسه تکیه داده شده است. اعضای گروه در حیاط پراکنده شده و هریک رنگ‌آمیزی بخشی از آن را به عهده گرفته‌اند. پس زمینه دیوار را سفید کرده‌اند و در حال کشیدن نقش‌های کودکانه و رنگارنگ روی آن هستند.  
«شهرزاد شفقی» فارغ‌التحصیل دانشگاه سوره در رشته گرافیک است که بچه‌ها از او به‌عنوان یکی از اعضای فعال گروه یاد می‌کنند. این عضو ۲۳ ساله گروه در حال مخلوط کردن رنگ‌هاست که سراغش می‌رویم. او با اشاره به اینکه ۲ سال پیش، از طریق پوسترهای تبلیغاتی منتشر شده در فضای مجازی با این گروه آشنا شده می‌گوید: «همیشه از خوشحال کردن بچه‌ها لذت می‌بردم و عضویت در گروهی که به رنگ‌آمیزی مدارس محروم می‌پردازد، کمترین‌کاری بود که می‌توانستم برای خوشحالی بچه‌ها انجام بدهم.» 
او که ۲ سال از فعالیتش در این گروه می‌گذرد، ادامه می‌دهد: «نقاشی دیوارهای این مدرسه هم یکی از کارهای جذابی بود که همراه ۱۸ نفر از بچه‌های گروه در اجرای آن سهیم شدم.» «فاطمه‌زمیار» دانشجوی ۲۴ ساله مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی نرم‌افزار، عضو دیگری است که دوست دارد درباره فعالیت‌های گروه حرف بزند. می‌گوید: «به دلیل علاقه شخصی از بدو ورود به دانشگاه در هلال‌احمر و جمعیت امام علی(ع) فعالیت می‌کردم، اما سال گذشته وقتی خانم نوروزیان، سرگروه تیم برای مشارکت در رنگ‌آمیزی یک مدرســـه قـــدیمی و نیازمنــد بازسـازی در فضای مجازی فراخوان داده بود با این گـــروه آشـنا شدم و ایـن آغاز همــکاری‌ام با آنهـــا در طـــرح رنگ‌آمیزی مدرسـه صبــا در محــله مولوی بود.» 

احساس خستگی نمی‌کنیم
انگار رنگ‌آمیزی دیوارهای بلندتر به عهده پسران گروه است.  
«احسان‌شادمانی» و «یزدان جان‌دل» هریک پارچه‌ای به سر بسته‌اند و روی چهارپایه حین گپ‌وگفت با یکدیگر آستر قسمت‌های بالای دیوارها را می‌زنند.
یزدان با بیان اینکه از طریق صفحه مجازی نوروزیان با این گروه آشنا شده، می‌گوید: «دانشجوی سال پایانی معماری هستم. این روزها دغدغه‌های زیادی دارم. اما انرژی مثبتی که از انجام این کار جمعی به زندگی‌ام بخشیده می‌شود باعث شده از شرق تهران خودم را به اینجا برسانم.» ۳ روز از ساعت ۱۰ تا ۱۹ به این مدرسه آمدند تا کار تمام شود. احسان، دانشجوی رشته پلیمر که فعالیت‌های جهادی را از نوجوانی در مسجد محل آغاز کــــرده، می‌گوید: «مسافت زیادی را برای رسیدن به اینجا طی کرده‌ام، اما به دلیل عشق و علاقه‌ای که به کمک کردن دارم اصلاً احساس خستگی نمی‌کنم.» او با اشاره به اینکه مرتبط نبودن رشته تحصیلی‌اش با نقاشی باعث نشده که در این کار مشارکت نکند، می‌گوید: «بسیاری از بچه‌های گروه در رشته‌های غیرمرتبط با هنر تحصیل می‌کنند و با آموزش مختصر کار را یاد می‌گیرند.» 

حمایت از اقدام نیک‌جوانان
«سودابه ناجی» یکی از بانوان خیّر منطقه ۱۹ است که در جمع‌آوری هزینه‌های نقاشی مدرسه شهید رابعی نقش‌دارد.
او که نمایندگی چند بنیاد خیریه را به عهده دارد، می‌گوید: «اتفاقی از طریق یکی از دوستان با این بچه‌های دوستداشتنی آشنا شدم. مدرسه شهید رابعی را که دیوارهایش فرسوده و نیازمند رنگ‌آمیزی بود به آنها معرفی کردم و برای تهیه رنگ و ابزار کار هم از خیّران کمک گرفتم.» مدیر مؤسسه نیکوکاری مهرآوران ناجی که امروز در کنار بچه‌ها حضور دارد ادامه می‌دهد: «حرکت زیبای این جوانان نشان می‌دهد که مهربانی هنوز زنده است و نیاز است که از این گروه حمایت کنیم و قدر آنها را بدانیم.»

نیازمند حمایت خیّران هستیم

«کانون بادبادک (کانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست) پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، سال ۱۳۸۴ با مشارکت تعدادی از دانشجویان این دانشگاه شکل گرفت، اما با فارغ‌التحصیلی دانشجویان عضو، کانون از رونق افتاد تا اینکه سال ۱۳۹۳ فعالیت‌های آن دوباره از سر گرفته شد.» «فاطمه نوروزیان» سرگروه ۲۳ ساله و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته مجسمه‌سازی از دانشگاه تهران با بیان این موضوع می‌گوید: «قبل از دانشگاه از ۱۸ سالگی در انجمن‌های دیگری همچون «قاب» و نهضت سوادآموزی فعالیت داشتم، اما این بار با همکاری ۴ نفر از دوستان به‌طور ویژه کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان محروم برگزار و با حفظ اهداف، گروه رنگ‌آمیزی مدارس را با توجه به مهارتی که در حوزه هنر داشتم به آن اضافه کردم.» نوروزیان ادامه می‌دهد: «نخستین اقدام جدی ما به سال ۱۳۹۴ برمی‌گردد. آن روز دیوارهای مدرسه‌ای را در شهرستان ری رنگ‌آمیزی کردیم. بعد از آن رنگ‌آمیزی دیوارهای انجمن حمایت از کودکان‌کار و خیابان در محله عبدل‌آباد، مدرسه صبا در محله مولوی و یکی از خانه‌های علم جمعیت امام علی(ع) را در سرآسیاب به عهده گرفتیم. نقاشی دیوارهای محوطه‌ انجمن حمایت از زنان سرپرست خانوار در کرج و یکی از مدارس منطقه سردشت در سیستان و بلوچستان هم جزء طرح‌هایی است که در خارج از تهران انجام داده‌ایم.» وقتی از تعداد اعضای کنونی گروه سؤال می‌کنیم، می‌گوید: «با افزایش تعداد متقاضیان، اعضای گروه از ۴ به ۲۰۰ نفر رسید، البته تعداد اعضای فعال و همیشه آماده به خدمت ۱۰ نفر است.» او بیشتر توضیح می‌دهد: «فعالیت‌های‌مان را در صفحه شخصی و صفحه اصلی کانون بادبادک (badbadak_honarha) منتشر می‌کنیم. از این طریق با مدارس محرومی که نیازمند کمک برای رنگ‌آمیزی دیوار مدرسه باشند ارتباط برقرار می‌کنیم و بعد از بازدید، ارزیابی و کارشناسی، مدارس نیازمند کمک را انتخاب می‌کنیم.» او با اشاره به اینکه هزینه‌های گروه با جذب خیّران و برگزاری بازارچه‌های خیریه پرداخت می‌شود، می‌گوید: «قصد دارم در آینده حامیان ثابت برای گروه پیدا کنم تا هدفشان با ما همسو باشد و بعد از شناسایی مدارس مورد نیاز، بدون تعلل برای انجام پروژه اقدام کنیم.»

کد خبر 462424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha