یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

این روزها که شیوع کرونا و وضعیت نامناسب اقتصادی، تأمین مایحتاج روزانه را برای قشرهای متوسط و رو به پایین سخت‌تر کرده، هستند افرادی که علاوه بر تأمین این نیازها، بار تهیه دارو برای فرزند بیمار هم بر دوششان تحمیل شده است.

چشم اميد

همشهری آنلاین_معصومه حق‌جو: در همین راستا در مؤسسه غیردولتی حمایت از کودکان بی‌پناه «کمک» که سال ۱۳۹۳ کار خود را به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد آغاز کرده، بیشترین تمرکز بر تأمین هزینه‌های درمانی کودکان زیر ۱۸ سال استوار شده است.  

این مؤسسه در حال حاضر بین منطقه ۷ و ۸، محدوده میدان سبلان قرار دارد. «از کودکان نیازمند در مؤسسه نگهداری نمی‌شود. بلکه رسیدگی به آنها در محلی انجام می‌شود که زندگی می‌کنند. تعدادی از این کودکان با خانواده زندگی می‌کنند، ولی در شرایط فعلی که بسیاری از کسب و کارها از رونق افتاده، وضعیت مالی اغلب خانواده‌هایی که کودک بیمار دارند به اندازه‌ای ضعیف است که از عهده تأمین مخارج درمان بر نمی‌آیند، چه برسد به تأمین هزینه‌های تحصیل یا پوشاک.» اینها را «منصور دهقان» مدیرعامل مؤسسه «کمک» می‌گوید. او ادامه می‌دهد: «با تعامل و همراهی کارکنان مؤسسه که دغدغه‌شان رسیدگی به این کودکان است، تلاش می‌کنند تا حقوق کودکان یتیم، بدسرپرست، بی‌هویت و هر کودکی که حقوقشان از طرف جامعه یا خانواده پایمال می‌شود، حمایت کنند.»
دهقان از طرحی هم صحبت می‌کند که در راستای اولویت درمانی این کودکان در حال اجراست: «با اجرای طرح «یک کودک، یک حامی‌ هر فرد داوطلب، ماهانه مبلغی برای یک یا چند کودک به دلخواه واریز می‌کند. برخی خیّران هم به درخواست خود، مستقیم با بیمارستان ارتباط می‌گیرند. در این موارد ما فاکتور داروهای کودک بیمار را برای خیّران می‌فرستیم و توسط خیّران مبلغ فاکتور به حساب بیمارستان واریز می‌شود.» 
در کنار این طرح، مؤسسه طرح حمایتی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را هم پیش می‌برد.

«کمک» ۴ سال است که کلاس‌های آموزش مکرومه‌بافی را برای زنان سرپرست خانوار برگزار می‌کند. این نیکوکار در این‌باره توضیح می‌دهد: «در این کلاس‌ها هر پنجشنبه، نخ مکرومه‌بافی به رایگان در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرد و بعد از بافت، بر اساس وزن محصول بافته شده، حقوق دریافت می‌کنند.» قسمت مهم طرح، فروش این محصولات توسط مؤسسه در بازارچه‌های خیریه است که با این اقدام سود فروش هم نصیب زنان سرپرست خانوار می‌شود. کمک دارای مقام ویژه مشورتی از سازمان ملل متحد است و ضمن ارتباط مستقیم با سازمان‌های بین‌المللی از جمله «ریلیف اینترنشنال» در اجرای پروژه‌های بشردوستانه نیز با آنها همکاری دارد. دهقان درباره تحت پوشش بودن کودکان غیرایرانی هم بیان می‌کند: «ما کودکان افغانستانی را هم تحت پوشش قرار می‌دهیم.

به دلیل حمایت از این کودکان موفق شدیم یک دفتر با شماره رسمی‌ در نروژ هم ثبت کنیم. در این دفتر کمک‌های ایرانیان خارج از کشور و حتی کمک دیگر کشورها را دریافت و صرف بهبود وضعیت خانواده‌های نیازمندان داخل کشور می‌کنیم. به‌عنوان نمونه برای پسربچه‌ای که مشکل قرنیه داشت، توانستیم با کمک این دفتر، یک پزشک خیر برای عمل جراحی او شناسایی کنیم.»
مؤسس این سازمان مردم‌نهاد درباره چگونگی شناسایی کودکان می‌گوید: «هدف ما در این مؤسسه شناسایی کودکانی است که کمتر دیده شده‌اند. معمولاً این کودکان توسط کسانی که مورد اعتماد هستند، به ما معرفی می‌شوند. به‌عنوان مثال کودکی داشتیم که دچار سوختگی شده بود، ولی خانواده به علت هزینه‌های بالای درمانی از معالجه صرف‌نظر کرده بود. ما معتقدیم کودکان‌کار که سر چهارراه‌ها یا خیابان‌ها هستند، معمولاً توسط شهروندان مورد توجه قرار می‌گیرند اما برخی دیگر مثل همان کودکی که دچار سوختگی شده بود، هیچ حمایتی دریافت نمی‌کند.» 

  • تأمین هزینه‌های کودکان با گلریزان 

دهقان می‌گوید: «به‌رغم اینکه بیشتر کودکان تحت پوشش در مناطق حاشیه‌ای تهران زندگی می‌کنند، اما در همین منطقه هم کودکانی را زیر چتر حمایت خود داریم که تأمین اکثر هزینه‌های زندگی آنها برعهده مؤسسه است. این نیازمندان توسط سرای محله یا شهرداری به ما معرفی شده‌اند.»این خیر درباره کودکان نیازمند محله سبلان بیان می‌کند: «یکی از کودکانی که در این منطقه مورد حمایت مؤسسه قرار دارد دختر ۱۳ ساله‌ای است که کل هزینه‌های بیماری دیابت و سایر هزینه‌های زندگی او را تأمین می‌کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «کودک ۱۱ ساله‌ای هم داریم که از مشکلات روحی رنج می‌برد. هزینه‌های مربوط به مشاوره و روان‌درمانی او هم توسط مؤسسه پرداخت می‌شود.»به گفته دهقان، به علت شرایط نامساعد اقتصادی، خانواده‌های کودکان تحت پوشش هم با اهدای بسته‌های ارزاق حمایت می‌شوند. به تازگی بسته ارزاقی تهیه کردیم که حاوی همه مواد خورشت قیمه از برنج و گوشت گرفته تا لپه و روغن و ادویه بود و بین ۸۰۰ خانوار توزیع شد. در حال حاضر در محله سبلان تعداد خانواده‌های نیازمند از ابتدای شیوع کرونا، بیشتر از کودکان بی‌پناه شده است.»

در مؤسسه قبلاً روال به این صورت بود که خانواده‌هایی که بعد از استعلام‌های مربوطه یا بنا بر اظهار خودشان بعد از مدتی توانمند شده بودند، از حمایت مؤسسه خارج می‌شدند، ولی این روزها به گفته دهقان با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی مراجعه به مؤسسه بیشتر شده است: «البته هستند افرادی هم که با مشاهده تابلوی سر در مؤسسه مراجعه کرده‌اند و برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده‌اند.» دهقان درباره دیگر فعالیت‌های مؤسسه بیان می‌کند: «به علت کرونا به توزیع مواد ضدعفونی و شوینده و ماسک هم اقدام کردیم.

همان‌طور که می‌دانید محصلان برای استفاده از شبکه شاد، باید از گوشی هوشمند استفاده کنند. در حال حاضر به علت تورم فقط توانسته‌ایم ۳ گوشی و ۳ تبلت برای کودکانی که شرایط نامساعدتری داشتند، تهیه کنیم. ضمن اینکه نوشت‌افزار هم در ماه مهر بین کودکان نیازمند توزیع شد.»او می‌گوید که تعداد زیادی از کودکان هم تحت حمایت سایت سایه قرار دارند که البته هویت آنها برای کاربران سایت ناشناخته است. در این سایت هزینه‌های کودکان با گلریزان تأمین می‌شود.  

  •  اسکان والدین کودکان بیمار در دستور کار

دهقان درباره برنامه آینده مؤسسه بیان می‌کند: «در طرحی که در حال حاضر به‌صورت پروپوزال تدوین شده ۱۳۰۰‌متر زمین در اختیار ما قرار گرفته و قصد داریم ساختمانی برای استراحت و اسکان خانواده‌هایی که برای درمان کودکانشان به تهران مراجعه می‌کنند، بسازیم.»
این خیر توضیح می‌دهد: «بر اساس این طرح با هزینه‌ای بسیار کمتر از مسافرخانه‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها پذیرای والدین کودکان بیمار هستیم. همچنین با تهیه غذای گرم و سرپناه گوشه‌ای از مشکلاتی را که این خانواده‌ها در فرایند درمان با آن روبه‌رو هستند ان‌شاءالله کاهش خواهیم داد.» 

  • کمک مؤسسه به همه کودکان ایران 

مؤسسه «کمک» در آذربایجان غربی، بخش شاهین دژ روستای احمدآباد برای مدرسه‌ای که آب مناسب نداشت، دو دستگاه تصفیه آب خریداری کرد تا حداقل دانش‌آموزان روستا که در خانه از آب سالم برخوردار نیستند، در مدرسه آب سالم داشته باشند. به دلیل آب و هوای خشک منطقه هم تعداد زیادی لوسیون بین این دانش‌آموزان توزیع شده است. دهقان از مدرسه‌ای در پیشوای ورامین هم نام می‌برد که قبلاً اکثر دانش‌آموزان اتباع غیرایرانی در آن تحصیل می‌کردند. این مدرسه به گفته او در حال حاضر فروخته شده و مؤسسه در حال پیدا کردن مکانی برای اجاره یا ساخت مدرسه جدید است. البته همه چیز به میزان کمک‌ها به مؤسسه بستگی دارد.  
 

کد خبر 557337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha