مهدی اسماعیل پور ـ خبرنگار: تاکسی‌ها یکی از امن‌ترین و سریع‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی هستند که شهروندان در هرکجا و هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانند به این ماشین‌های زرد و سبز رنگ اعتماد کرده و با خیال راحت سوار این وسایل نقلیه شوند.

تاکسی

با توجه به این که منطقه ۲۱ در حاشیه شهر قرار دارد و محله‌هایش در بین بزرگراه‌ها و مراکز صنعتی پراکنده شده است نیاز به این وسیله نقلیه امن بیش از پیش احساس می‌شود. با این وجود تعداد تاکسی‌ها در معابر و محله‌های منطقه ۲۱ کم است و برای رفتن به این طرف و آن طرف به ندرت پیش می‌آید که یک تاکسی مقابل پای مسافران توقف کند. در چنین شرایطی فضا برای حضور و جولان مسافربرهای شخصی کاملاً باز شده است. با توجه به موقعیت و شرایط منطقه وهمچنین خبرها و شنیده‌ها درباره افرادی که در قالب مسافربرهای شخصی دست به سرقت و زورگیری و آزار و اذیت مسافران می‌زنند نیاز است تاکسی‌ها به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل عمومی امن و مطمئن حضور پررنگی در معابر این منطقه داشته باشند. به‌ویژه در ماه‌های پایانی سال که هوا زودتر تاریک می‌شود و شرایط جوی هم ناپایدار است. گلایه شهروندان نسبت به حضور کمرنگ تاکسی‌ها در منطقه، ما را بر آن داشت تا این موضوع را با متولیان حوزه ترافیک منطقه ۲۱ در میان بگذاریم و از برنامه‌های معاونت در این زمینه بپرسیم.

در حاشیه بزرگراه‌ها، داخل شهرک‌ها و حتی معابر پر ترددی مثل بلوار اصلی تهرانسر و بلوار گلها، به ندرت ممکن است که یک تاکسی پیش پای مسافران توقف کند. اغلب خودروهای شخصی هستند که برای سوار کردن مسافر پا پیش می‌گذارند و آنها را در امتداد جاده و مقصدهایی چون میدان آزادی، ابتدای شهرک وردآورد یا تهرانسر و چهارراه ایران‌خودرو می‌رسانند. «حسن محمدی» که یک مسافرکش شخصی است درباره کمبود تاکسی‌ در معابر منطقه ۲۱ به همشهری محله می‌گوید: «من خودم ساکن تهرانسر هستم. اینجا تعداد مسافر زیاد نیست و برای تاکسی‌ها صرف ندارد که ۲ ساعت در خیابان و بزرگراه چرخ بزنند تا مسافر سوار کنند. برای همین آنها بیشتر سمت میدان آزادی و انقلاب و صادقیه می‌روند که هم مسافر بیشتر است و هم کرایه بیشتری گیرشان می‌آید. مسافر گذری کم است و اگرهم کسی بخواهد دربست جایی برود اغلب از تاکسی تلفنی یا آنلاین استفاده می‌کند و مثل قدیم نیست که برای گرفتن دربست دم خیابان بایستد. در این شرایط برای تاکسی‌ها صرف ندارد که در منطقه بمانند. فقط مسافربرهای شخصی در طول مسیر مسافر جابه‌جا می‌کنند.

  • خبری از تاکسی‌ها نیست

«زهرا باقری» دانشجو و یکی از ساکنان محله تهرانسر که هر روز مجبور است به خارج از منطقه رفت‌وآمد داشته باشد از کمبود تاکسی در منطقه و به جای آن حضور گسترده مسافرکش‌های شخصی می‌گوید: «تعداد تاکسی‌های گردشی در منطقه بسیار کم است و به ندرت پیش می‌آید که تاکسی گیرم بیاید. اغلب این مسافرکش‌های شخصی هستند که مسافران را جابه‌جا می‌کنند و برای خانم‌های تنها و کسی مثل من که یک دختر جوان هستم سوار یک ماشین شخصی شدن نگران‌کننده و گاهی اوقات ترسناک است. به‌خصوص در جاهایی مثل جاده مخصوص و فتح و بزرگراه‌ها که خارج از فضای مسکونی هستند. برای همین مجبور می‌شوم تا آمدن یک تاکسی یا مسافرکش شخصی که راننده‌اش چهره‌ای موجه و مثبت داشته باشد صبر کنم یا اگر هوا تاریک باشد از پدر و برادرم بخواهم دنبالم بیایند. وقتی حضور تاکسی‌ها را در مرکز شهر یا منطقه ۵ که دانشگاهم آنجاست با منطقه خودمان مقایسه می‌کنم می‌بینم ما سهم ناچیزی از تاکسی‌ها داریم.»

  • افزایش تاکسی‌ها در ماه‌های آخر سال
    رئیس اداره تاکسیرانی منطقه ۲۱ با اشاره به برخی از مشکلات و ویژگی‌های منطقه ۲۱ می‌گوید: «منطقه ۲۱ به لحاظ وسعت یکی از بزرگ‌ترین و پهناورترین مناطق تهران و در عین حال یکی از کم‌جمعیت‌ترین مناطق شهر محسوب می‌شود، چراکه اغلب مساحت این محدوده را کارخانه‌ها و مراکز صنعتی دربر گرفته است. از سوی دیگر فاصله چند کیلومتری تا مرکز شهر و خارج بودن از محدوده طرح ترافیک هم دیگر ویژگی‌های ترافیکی منطقه ۲۱ است. این عوامل باعث می‌شود تا تعداد مسافر در این محدوده کم باشد و تاکسی‌های گردشی برای سوار کردن مسافر، مجبور باشند زمان و مسافت زیادی را پشت سر بگذارند. از سویی با توجه به مسافت طولانی و خارج بودن منطقه از محدوده طرح ترافیک اغلب شهروندان ترجیح می‌دهند با وسایل نقلیه شخصی‌ تردد کنند. مجموع این عوامل باعث می‌شود تا تاکسی‌های گردشی بیشتر در اماکن پرتردد و خارج از منطقه کار کنند که این موضوع هم منع قانونی ندارد. تاکسی‌های گردشی می‌توانند در هر محدوده‌ای از شهر تهران مسافر جابه‌جا کنند و فقط تاکسی‌های ویژه و خطی باید در منطقه حضور داشته باشند.» «فرج عموزاده» خلیلی از اتخاذ تدابیر ویژه برای حضور بیشتر تاکسی‌ها در منطقه برای ماه‌های آخر سال خبر می‌دهد. او می‌گوید: «در ماه‌های آخر سال با توجه به شرایط جوی و تاریک شدن زودتر هوا، شهروندان به‌ویژه بانوان بیشتر به تاکسی نیاز پیدا می‌کنند. از طرف دیگردر صورت بارش برف و باران تعداد مسافران هم افزایش پیدا می‌کند. با توجه به این موارد برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در این مقطع از سال تعداد تاکسی‌های گردشی در منطقه بیشتر شود و در صورت نیاز از مناطق همجوار به‌ویژه ۲۲ هم کمک می‌گیریم. بنابراین علاوه بر تاکسی‌های خطی و ویژه که تعدادشان به حدود ۳۵۰ دستگاه می‌رسد، در این دوره تاکسی‌های گردشی هم حضورشان در منطقه بیشتر خواهد شد.» در ۳ نقطه پرتردد؛ درمانگاه خیریه صاحب کوثر، مترو وردآورد و پمپ بنزین هم ایستگاه داریم. خط آزادی به دانشگاه آزاد در تهرانسر مدتی است راه‌اندازی شده و به زودی از دانشگاه به مترو بیمه هم مسافر جابه‌جا می‌شود.
  • ۷۰۰  تاکسی‌گردشی در  منطقه  فعال است
  • ۳۰۲  تاکسی‌های خطی در منطقه تردد دارد
  • ۳۹  تاکسی ویژه برای جابه‌جایی مسافر در نظر گرفته شده است
  • ۱۱  خط تاکسیرانی در منطقه موجود است
  • کمبود نداریم

«محمدرضا سالمی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه معتقد است تاکسی‌ها فعالیت و حضور پررنگی در محله‌ها دارند و به خوبی به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند: «تعداد تاکسی‌ها و حضور آنها در منطقه خوب و مناسب است. ما ۱۱ خط تاکسی داریم که شهروندان را جابه‌جا می‌کنند و همیشه هم در این خطوط تاکسی وجود دارد. تاکسی‌هایی که باید در منطقه‌ تردد و مسافر جابه‌جا کنند کنترل و مرتب رصد می‌شوند و روی کار آنها نظارت دقیقی وجوددارد. تاکنون مشکلی در این زمینه نداشتیم. حتی به تازگی یک خط تاکسی از میدان آزادی به دانشگاه آزاد تهرانسر راه‌اندازی شده است. به هرحال فعالیت مسافر برهای شخصی در همه جای شهر دیده می‌شود و این موضوع ربطی به کمبود تاکسی یا فعال نبودن آنها ندارد. مسئول تاکسیرانی منطقه هم به تازگی تغییر کرده و در این مدت برنامه و کارهای خوبی در این حوزه صورت گرفته است. شکایت و گزارشی هم درباره کمبود تاکسی‌ در منطقه یا خطوط تاکسیرانی دریافت نکرده‌ایم.»

کد خبر 462602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha