روزگار کرونایی سبک زندگی ما را هر روز دستخوش تغییر می‌کند؛ تغییراتی که خو گرفتن با آن کار چندان ساده‌ای هم نیست.

باز هم پاي ترافيك

همشهری آنلاین_راحله ‌عبدالحسینی:  از ابتدای سال با دورکاری کارمندان اداره‌ها و آنلاین شدن سیستم آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان، راننده‌های تاکسی که وقت سر خاراندن نداشتند، روزهای سوت‌وکوری را در پایانه‌ها گذراندند. بعد از آن با تغییر شرایط‌ کاری و الزام پروتکل‌های بهداشتی اوضاع جور دیگری رقم خورد. با ورود به فصل سرد که همیشه برایمان با ترافیک عصرگاهی و آلودگی هوا هم عجین است، پیدا کردن تاکسی برای رسیدن به منزل، حکم کیمیا را دارد. مسافران سردرگم هستند و پایانه‌ خالی از تاکسی است. رانندگان هم برای خودشان دلیل‌هایی دارند. در این گزارش پای صحبت مسافران و رانندگان پایانه تاکسیرانی میدان ونک نشسته و از زبان آنان موضوع کمبود تاکسی در پایانه ونک را بررسی کرده‌ایم.  

هوا رو به تاریکی می‌رود و سوز سرد زمستانی هم بیشتر خودش را نشان می‌دهد. مسافران یکی پس از دیگری برای رفتن به منزل راهی پایانه‌های تاکسیرانی و ایستگاه‌های اتوبوس و مترو می‌شوند. پایانه ونک با داشتن خطوط مختلف به میدان‌های پایتخت و یک خط برون‌شهری به کرج، مقصد بیشتر مسافرانی است که برای‌ تردد تاکسی را انتخاب می‌کنند. این روزها اگر خوش شانس باشند و بتوانند قبل از ساعت ۱۷ خودشان را به پایانه برسانند می‌توانند با خیال راحت سوار تاکسی شوند و به مقصد برسند. در غیراینصورت باید با مسافربرهای شخصی هم مسیر شوند.  

  •  مسافران منتظر و چشم به راه 

«من ساعت ۵ عصر از محل کارم حوالی ملاصدرا به سمت پایانه میدان ونک راهی می‌شوم. حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد که به جایگاه تاکسی‌های نوبنیاد در ابتدای خیابان برزیل، ضلع جنوب غربی میدان ونک برسم.» این را «هدی خاکسارپور» می‌گوید و ادامه می‌دهد: «همیشه ۴، ۵ نفر جلوتر از من در صف منتظر تاکسی هستند و در بهترین و زودترین حالت حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد که ون یا یکی از تاکسی‌های زردرنگ خط میدان ونک‌ـ نوبنیاد به خط بیاید.

این زمان کمی نیست که ما باید منتظر تاکسی بمانیم. در همین مدت طول صف، بیشتر و بر تعداد مسافران افزوده می‌شود. به این‌ترتیب و با نبود تاکسی‌های خط مسافرانی که دیرتر به صف تاکسی می‌پیوندند باید بیشتر و بیشتر منتظر بمانند.» او از نبود تاکسی در خط میدان ونک‌ـ نوبنیاد ناراضی است و ادامه می‌دهد: «متأسفانه این خط در پایانه تاکسیرانی میدان ونک واقع نشده و مسافران باید به ضلع غرب میدان ونک بروند. این جانمایی هم می‌تواند مزید بر علت باشد.» 

  •  نگرانی از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی 

«مهدی علیپور» یکی از مسافران علت کمبود تاکسی‌های خطی در میدان ونک را این‌طور عنوان می‌کند: «با توجه به اینکه استفاده از خودروهای شخصی در روزهای کرونایی بیشتر شده، به دنبال آن ترافیک‌های بعدازظهر هم افزایش پیدا کرده‌است. به دلیل ترافیک عصرگاهی در شریان‌های اصلی پایتخت، تاکسی‌ها ترجیح می‌دهند در خط خودشان کار نکنند.

زیرا رفت‌وآمد آنها در مسیر خطی که ملزم به کار در آن هستند، بسیار زمانبر می‌شود. از حوالی ۵ عصر به بعد در پایانه میدان ونک در بسیاری از خطوط، تاکسی وجود ندارد.» برای مسافرانی که‌ تردد با حمل‌ونقل عمومی را به استفاده از خودرو شخصی ترجیح داده‌اند، استفاده از خط اتوبوس هم می‌تواند راهکار دیگری باشد. علیپور در پاسخ به این راهکار، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را یادآوری می‌کند و می‌گوید: «در آن زمان یعنی حدود ساعت ۴ ونیم عصر به بعد، اتوبوس‌ها هم بسیار شلوغ است و اصلاً نمی‌شود انتظاری از رعایت فاصله اجتماعی داشت. در این صورت سلامت خودمان و دیگران به خطر می‌افتد.» نگرانی از بیماری کرونا و الزام به رعایت قوانین بهداشتی باعث شده تا مسافران زمان طولانی در صف تاکسی ایستادن یا تردد با مسافربرهای شخصی را به جان بخرند.  

  •  کرایه‌های ۲ برابر

نبود تاکسی و مسافران سر در گم، برخی از مسافربرهای شخصی را به طمع می‌اندازد تا با کرایه‌های نامتعارف، مسافرانی را که برای رسیدن به مقصد عجله دارند طعمه کنند. «مریم رضوانی» مسافر خط میدان ونک به سیدخندان می‌گوید: «این یکی از خط‌های پر مسافر است که حتی به اندازه کافی هم تاکسی ندارد.

در ساعت‌های عصرگاهی و شب که اصلاً نباید به پیدا کردن تاکسی امید داشته‌باشیم و فقط می‌شود با مسافربرهای شخصی به مقصد برویم. اگر هوا کمی بارانی یا برفی هم باشد کرایه‌ها تصاعدی بالا می‌رود و کرایه ۵ هزار تومانی این خط گاهی به ۱۵ یا ۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.»

هدی خاکسارپور هم این معضل را این‌طور توضیح می‌دهد: «نه تنها مسافربرهای شخصی بلکه بعضی از تاکسی‌ها هم که تاکسی خط نیستند با کرایه بالاتر مسافر سوار می‌کنند. مثلاً کرایه خط ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است ولی در آن ساعت به ۲۰ هزار تومان هم می‌رسد. درست است که مسافران نباید قبول کنند اما کرایه ۲۰ هزار تومانی از ایستادن در سرما و تاریکی هوا بهتر است. هرچه به ساعت محدودیت‌ تردد هم نزدیک شویم، همین مسافربرهای شخصی با کرایه نامتعارف هم پیدا نمی‌شود.»
‌علیپور با بیان اینکه در ساعت‌های اوج ترافیک کرایه تاکسی‌های اینترنتی هم به ۳ برابر قیمت در ساعت غیرترافیک می‌رسد پیشنهادی را مطرح می‌کند: «به هر حال مسافران خسته از کار روزانه برای رسیدن به مقصد مستأصل می‌شوند و به کرایه‌های ۲ برابری مسافربرهای شخصی تن می‌دهند. لازم است نظارت اداره تاکسیرانی منطقه در ساعات اوج ترافیک بیشتر باشد؛ ساعت‌هایی که مسافران با نبود تاکسی‌ مواجه هستند خط‌های با متقاضی بیشتر را رصد و در موارد لازم با راننده‌های متخلف برخورد کند.»

  • راننده‌ها چه می‌گویند؟ /در ترافیک می‌مانیم
رسول احمدی/راننده تاکسی

راننده‌های پایانه ونک می‌گویند که در ساعات اوج ترافیک که همان ساعت عصرگاهی باشد، در ترافیک مسیر مانده‌اند و به همین دلیل مسافران در پایانه منتظر می‌شوند. «احمد عمادی» راننده خط میدان ونک‌ـ کرج می‌گوید: «بعدازظهرها ما در ترافیک بین مسیر هستیم. بارها شده که از کرج بدون مسافر به پایانه ونک برگشتم تا مسافران اینجا را به مقصد برسانم. تاکسی هم کم نیست. این خط ۱۲۰ تاکسی دارد تا هیچ‌وقت مسافر منتظر تاکسی نماند.» «رسول احمدی» راننده دیگر این پایانه می‌گوید: «در این روزهای کرونایی ما تا ساعت ۹ ونیم شب کار می‌کنیم. در ساعات اوج ترافیک تاکسی‌های اینترنتی هم کار نمی‌کنند. مگر اینکه خیلی کرایه بالایی داشته باشند. ولی تاکسی خط ملزم است که مسافر را جابه‌جا کند. کار کردن در تاکسی اینترنتی هم اصلاً برای ما نمی‌صرفد.» 

کد خبر 577845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha