کتاب شجاع باش دختر با موضوع شهامت کنار گذاشتن خصلت کمال‌گرایی برای دختران، نوشته ریشما سوجانی با حضور مترجم رونمایی شد.

ریشما سوجانی

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، کتاب شجاع باش دختر، نوشته ریشما سوجانی، وکیل و سیاستمدار هندی - امریکایی است که جنبش دختران کدنویس را راه‌اندازی کرده است.

سوجانی در سال ۲۰۱۶ در قالب یک سخنرانی TED ایده‌ای را معرفی کرد که موضوع اصلی کتاب شجاع باش دختر است. او در سخنرانی خود، از زمانی می‌گوید که خود را برای نمایندگی در کنگره امریکا نامزد کرد. او می‌گوید در سال ۲۰۱۲ تمام منابع مالی را که ممکن بود به کمک گرفت اما توانست فقط ۱۹ درصد آراء را به دست آورد.

سوجانی توضیح می‌دهد که در سن ۳۳ سالگی تصمیم گرفت شجاع باشد و امکان شکست را بپذیرد. او در وضعیتی خود را نامزد انتخابات کنگره کرد که تمام اطرافیان او می‌دانستند شانسی برای موفقیت در انتخابات ندارد.  

سوجانی می‌گوید: جامعه، دختران را برای کامل بودن بار می‌آورد نه شجاع بودن. او معتقد است دختران در روند اجتماعی شدن، یاد می‌گیرند از موقعیت‌هایی که احتمال شکست وجود دارد اجتناب کنند، در حالی که به پسران آموزش داده می‌شود که خود را بیشتر به چالش بکشند و دلیرانه‌تر عمل کنند.  

سوجانی می‌گوید: «برخی نگران کسری بودجه فدرال هستند، من نگران کمبود شجاعتم.»

 در سال ۱۹۸۰ یک روانشناس به نام کارول دویک آزمایشی روی دختران و پسران کلاس پنجمی انجام داد. او مشاهده کرد که دختران باهوش، زودتر رها می‌کنند و هر قدر ضریب هوشی بیشتر، احتمال رها کردن بیشتر است. در عوض، پسرهای باهوش کار سخت را به عنوان چالش می‌دیدند و احتمال اینکه تلاش خود را دوچندان کنند، بیشتر بود. پس مسئله توانایی نیست، موضوع تفاوت در نوع نگاه دختران و پسران به یک چالش است.

سوجانی معتقد است کدنویسی یک روند بی‌انتها از آزمون و خطا است. ۴۰ هزار دختر در سال ۲۰۱۶ در پروژه دختران کدنویس تحت مدیریت او توانستند برنامه‌نویسی بیاموزند.  هر چند ایده‌ای که سوجانی درباره آن حرف می‌زند، ممکن است همه‌گیر نباشد، اما او معتقد است کمال‌گرا و بی‌نقص بودن، چیزهایی است که به دختران آموزش می‌دهیم و این به نفع آن‌ها و جامعه نیست.  

در توضیح این کتاب آمده است: تصور کنید در زندگی‌تان ترسی ندارید از اینکه به اندازه کافی خوب نباشید. برایتان مهم نیست زندگی شما در اینستاگرام چه شکلی به نظر می‌رسد و دیگران درباره شما چه فکری می‌کنند. تصور کنید می‌توانستید از احساس گناه رها شوید و خود را به خاطر اشتباه‌هایتان سرزنش نکنید. بسیاری از ما احساس می‌کنیم زیر فشار انتظاراتمان از خودمان خرد می‌شویم و چه می‌شد اگر مسیر جسورانه‌تری برای زندگی انتخاب می‌کردیم؟

ریشما سوجانی مخاطبانش را به خروج از منطقه امن دعوت می‌کند. چیزی که آموختنش به زمان و صرف انرژی و البته به کار انداختن شجاعت نیاز دارد.  

کتاب ریشما سوجانی را شبنم اسماعیلی ترجمه و نشرمیلکان منتشر کرده است. مراسم رونمایی از این کتاب، در کتابفروشی بوک‌حال با همکاری پخش ققنوس و نشر میلکان برگزار شد.  

کد خبر 461688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha