سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

مناف یحیی‌پور: چی شد!؟... زینت خانم چی گفت!؟ چادر قهوه‌ای‌اش را دور کمرش بسته بود. دو تا انگشت شستش را توی چادر فرو برده و دست بر کمر، ایستاده بود روبه‌روی من.

یعنی عاشق شده بودم؟

- چی می‌خواست بگه!؟... مثل همیشه...

راه افتادم سمت هال... مثل این فیلم‌ها که یک نفر حرف مهمی دارد و نمی‌زند.

- جواب من رو بده!... چی گفت!؟... بگو دیگه!

- ناصر شوفر نیومده... خبری هم نداشتن؛ معلوم نیست کجا رفته... پسره بی‌کله!

رمان «شب‌های بی‌ستاره» را ستاره، دختر وسطی خانواده‌ای روایت می‌کند که سه دختر دارند و مادر هم باردار است و پدر هم خیلی دوست دارد صاحب پسری بشود. زمان وقوع حوادث، سال‌های آخر جنگ تحمیلی است؛ ‌ دوره‌ای که صدام موشک‌باران و بمباران شهرها را افزایش داده و این حمله‌ها را تا تهران و قم و... کشانده بود. در این رمان، دغدغه‌های دختری نوجوان و درک‌نشدن وضعیت و تغییرات او در خانواده‌ای سنتی و اهمیت حضور بعضی از بزرگ‌ترهای دور و بر در فامیل و محله، بازتاب می‌یابد. هنگامی که پای عشقی نوجوانانه هم به میان می‌آید و مشکلات دختر نوجوان راوی قصه، بغرنج‌تر می‌شود، حضور آن بزرگ‌ترها کارگشاتر است و به گذر ستاره از این دوره کمک می‌کند:

سارا تعریف کرد چه کار کردی...

حدس زده بودم که می‌داند ولی باز هم هول شدم و گفت: «سارا دروغ زیاد می‌گه!»

نگاهم کرد، لبخندی زد و گفت: «نشد دیگه... داری خودت رو از بین می‌بری! باید با یکی حرف بزنی!»

خیلی وقت بود این تصمیم را گرفته بودم اما می‌ترسیدم. می‌ترسیدم عمه را از دست بدهم. اگر می‌فهمید من چه آدم بدی هستم، دیگر تحویلم نمی‌گرفت. اگر عمه دوستم نداشته باشد من چه کار کنم!؟

رفت سراغ طناب دوم. صدایم کرد: «جا موندی که! بدو بیا! فکر می‌کنی فقط تو عاشق شدی!؟» عاشق!؟... نمی‌دانم... یعنی عاشق شده بودم!؟ همین جور الکی!؟... آخر این پسره مسعود برایم کاری نکرده بود، فقط یک بار لبخند زده بود. مگر عاشق‌شدن این طوری است!؟

این رمان زنانه یا بهتر بگویم دخترانه است، نه فقط به‌خاطر این‌که راوی و بیش‌تر شخصیت‌های داستان زن و دخترند؛ بلکه علاوه بر این، رویدادها و حتی اتفاق‌های سال‌های دفاع مقدس هم از زاویه‌ی دید دختران و زنان دیده می‌شود و محور اصلی و خطوط فرعی داستان، تقریباً همه به موضوع‌ها و مسائل دختران و زنان اختصاص دارد.

از امتیازهای مهم رمان «شب‌های بی‌ستاره» می‌توان به جسارت مرضیه نفری (نویسنده) در پرداختن به عشق سال‌های نوجوانی و اوایل جوانی، ‌آن هم در میان دختران خانواده‌های سنتی و مذهبی، انعکاس رفتار جسورانه‌ی دختران و زنان و نگاهی متفاوت به وضعیت و حال و روز خانواده‌های رزمنده‌ها و همسران شهدا اشاره کرد.

مرضیه نفری، رمان نوجوان شب‌های بی‌ستاره را در هشت فصل نوشته و انتشارات شهرستان ادب هم بهار ۱۳۹۶، این کتاب ۱۶۰ صفحه‌ای را به قیمت ۱۳‌هزار تومان در دسترس خوانندگان قرار داده است.

کد خبر 460976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha