شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور گفت: لایحه بودجه باید برای همگان شفاف باشد

به گزارش واحد مرکزی خبر  آقای احمدی نژاد در گفتگوی مستقیم با شبکه اول سیما افزود: در برنامه‌های اداره کشور یک نقطه هدف یا تصویر از آن به عنوان چشم انداز وجود دارد که برای رسیدن به ان ایستگاه هایی را در نظر می‌گیرند و وضع مطلوب را در این جهت تعیین می‌کنند.

وی تصریح کرد: سند چشم انداز 20 ساله نظام تصویر هدف و کیفی ماست و این سند ایران را به سوی پیشرفته‌ترین و قدرت اول علمی منطقه سوق می دهد.

احمدی نژاد به ویژگی سند چشم انداز 20 ساله نظام اشاره کرد و گفت: در عین تبدیل شدن به کشور اول منطقه باید حرکت دیگر کشورها را نیز در نظر گرفت و از انان سبقت گرفت.

رئیس جمهور به موضوع بودجه اشاره کرد و گفت: لایحه بودجه برای مدت یکسال به مجلس تقدیم می‌شود و شفاف‌ترین و عملیاتی‌ترین برنامه‌ای است که برای یکسال کشور در نظر گرفته می‌شود.

اقای احمدی نژاد نظام بودجه ریزی گذشته کشور را پیچیده دانست و گفت: برخی مسائل حجم بودجه کشور را به گونه ای افزایش می داد که کسی بر آن تسلط نداشت و مسئولیت ها را با نبود شفافیت پیچیدگی ها و خلط حوزه مسئولیت ها مخدوش می کرد.

رئیس جمهور گفت: این پیچیدگی‌ها تا حدی بود که مدیران و حتی نمایندگان مجلس نیز هیچکدام تسلطی در بودجه کشور نداشتند در صورتی که باید بودجه کشور به گونه‌ای طراحی شود تا مردم نیز برای نظارت بر ان تسلط لازم را داشته باشند.

69 دستگاه اجرایی مسئول وپاسخگو در برابر بودجه هستند

رئیس جمهور گفت: شفاف نبودن بودجه در سالهای گذشته موجب شده بود کسانی هدایت آن را در بخش‌هایی که منظور نظرشان بود بدست بگیرند بدون اینکه هیچکس متوجه این فرایند شود.

محمود احمدی نژاد افزود: پیچیدگی و غیر شفاف بودن بودجه تا آنجا بود که بعضی حتی بر بودجه بخش خودشان هم تا آخر مسلط نمی‌شدند و همچنین معلوم نبود جهت گیری بودجه به چه سمتی است.

وی گفت: صد مولفه، بودجه را به سمت خود می‌کشید اما بودجه‌ای که بطور مستقیم بر زندگی مردم موثر است هدفمند نبود و جهت روشنی را دنبال نمی‌کرد.

احمدی نژاد گفت: دولت تصمیم گرفت با حذف زوائد و پیچیدگی‌ها و شفاف کردن حوزه مسئولیت‌ها این وضع را اصلاح کند.

وی افزود: در حال حاضر 39 دستگاه اجرایی و اگر استانها را نیز دستگاه اجرایی حساب کنیم جمعا 69 دستگاه اجرایی مسئول و پاسخگو در برابر بودجه هستند.

احمدی نژاد گفت: پیش از این سازمان مدیریت سابق از ابتدا تا پایان سال مشغول تنظیم بودجه بود و هیچ فرصتی برای هدایت و نظارت وجود نداشت و از سویی بدنه مجلس شورای اسلامی نیز درگیر بودجه می شد و همیشه آخرین شبهای ماه اسفند کار پایان می‌یافت.

تغییرات بودجه 87 در مجلس، روند اصلاحات را کند می‌کند

آقای احمدی نژاد در ادامه گفتگو با شبکه اول سیما، درباره ویژگی های بودجه 87 گفت: صرف اینکه روشی پنجاه سال مرسوم بوده باشد، نمی تواند ملاکی برای تغییر ندادن آن باشد و نباید در تغییر آن هراسی داشته باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده تحولات اساسی ایجاد کرده ایم، افزود: این بودجه به نحوی تنظیم شد که هر نماینده و یا هر عضوی از دولت کاملاً متوجه می شود که این بودجه از کجا آمده است و کجا باید هزینه شود.

احمدی نژاد گفت: البته آنچه در مجلس تصویب شد، کار ما را بسیار مشکل کرد.

وی با اشاره به این که ما در لایحه بودجه، 69 دستگاه در کل کشور در نظر گرفته بودیم افزود: اما در مجلس تعداد دستگاه ها به 290 دستگاه افزایش یافت.

احمدی نژاد اضافه کرد: در قانون اساسی چیزی به نام دستگاه مستقل نداریم؛ یا دستگاه‌ها زیر نظر رهبری و یا زیر نظر سه قوه هستند و غیر این برخلاف قانون اساسی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در لایحه بودجه تلاش دولت این بود که هزینه‌های مصرفی به حداقل برسد، گفت: به همین منظور هزینه مصرفی سال آینده معادل امسال در نظر گرفته شد تا دستگاه‌های کشور وادار به صرفه‌جویی شوند اما تغییراتی که در مجلس درباره این بودجه صورت گرفت، کار ما را برای اصلاحات کند می‌کند.

احمدی نژاد افزود: همه تلاش ما این بود که تبعات منفی را به حداقل و مثبت را به حداکثر برسانیم.

وی گفت: اگر دولت در عرصه اداره کشور قدرت مانور نداشته باشد، نمی‌توان انتظار حرکت تند را از دولت داشت.

رئیس جمهور با ذکر نمونه‌هایی از برخی تغییرات بودجه سال 87 در مجلس گفت: فشرده سازی بودجه از مهمترین اهداف ما بود که برای نمونه بودجه‌های جاری 41 هزار میلیارد تومان تعیین شد اما در مجلس 7200 میلیارد تومان نیز به آن اضافه کردند که بخشی از آن در بودجه، پنهان و بقیه آشکار است.

احمدی نژاد افزود: برای مثال در بخش معادن 40 میلیارد تومان تعیین کرده بودیم که در مجلس مصوب شد این رقم به 440 میلیارد تومان افزایش یابد در حالیکه این کار در یک سال نشدنی است.

رئیس جمهور گفت: در بررسی لایحه بودجه، نمایندگان مجلس از دولت خواستند که ارز بیشتری بفروشیم در حالی که این به معنی مصرف بیشتر نفت است.

احمدی نژاد افزود: 36 میلیارد دلار برای مصرف ارز در بودجه در نظر گرفته بودیم که مجلس 4 میلیارد دلار به آن اضافه کرد.

رئیس جمهور گفت: بیشتر منابع این افزایش بودجه مشخص نیست زیرا برای نمونه اگر قرار باشد از فلان کارخانه ماهی یک میلیارد تومان مالیات بگیریم، نمی‌توان این مبلغ را به 5 میلیارد تومان افزایش داد چرا که نشدنی است.

امسال مجلس در رسیدگی به بودجه راحت‌تر بود

رئیس جمهوردر ادامه گفتگو با شبکه یک سیما گفت: ما تلاش کردیم درامدهای غیر نفتی‌مان را به مرز هزینه های دولت نزدیک کنیم و هر چقدر که از نفت می‌گیریم به سمت کارهای عمرانی مانند احداث سد، دانشگاه، بیمارستان، راه و راه اهن ببریم که برای کشور ماندگار است.

محمود احمدی نژاد افزود: سعی ما این بود که سهم بودجه عمرانی را بالاتر از بودجه کل ببریم و سهم بودجه مصرفی و جاری مانند حقوق کارمندان، برق، اب،‌تلفن و مسافرت و ماموریت و اینگونه امور را در بودجه کل کاهش دهیم.

رئیس جمهور یاداور شد: در حال حاضر 7 هزار و 200 میلیارد تومان یعنی 17 و نیم درصد (سهم بودجه مصرفی و جاری) افزایش یافته است که خیلی رقم بالایی است.

احمدی نژاد افزود: درست است که کشور نیازهای فراوانی دارد ولی ایا می‌توانیم همه را یکساله تامین کنیم، بدیهی است که نمی‌توانیم چون اگر این رقم وارد بازار شود می‌بینید که چه خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: در حالی که درامدی وجود ندارد ولی باید هزینه شود. این هزینه از کجا تامین شود؟ اگر قرار است نفت بفروشیم ،اشکالی ندارد. در حالی که اگر بانک مرکزی این نفت را به ریال تبدیل کند این بازار کشش خرید این مقدار ارز را ندارد، ریال اضافه به بازار می‌رود که این ریال اضافه، موجب تورم می‌شود و نباید بگذاریم چنین اتفاقی بیافتد.

رئیس جمهور تصریح کرد: به نظر من با وجود زحماتی که کشیده شد به این موضوع زیاد توجه نشد، خوشبختانه امسال مجلس وقت کمتری گذاشت و در رسیدگی به این بودجه خیلی راحت بود اما تقریبا کل بودجه دستخوش تحولات شد.

احمدی نژاد افزود: وقتی شما 7 هزار و 200 میلیارد تومان به بودجه جاری و 2 هزار و 300 میلیارد تومان به عمرانی اضافه می کنید (که ما از بودجه عمرانی استقبال می کنیم)، این میزان، با یکسری اضافات دیگر در مجموع حدود 10 هزار میلیارد تومان میشود.

رئیس جمهور افزود: قرار شده است از این ده هزار میلیارد تومان ، چهار و 4 دهم میلیارد دلار ان از فروش نفت تامین شود، حال باید دید مابقی ان را دولت از کجا باید تامین کند، نمی شود که فقط در بودجه نوشت، چون این موضوع خودش را نشان می‌دهد و زمانی که بودجه عملیاتی شود این مشکل خود را نمایان می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از دوستان بعد از تصویب بودجه 87 گفت: ما بودجه مجلس را با کسری سنگین و تورم زا بسته‌ایم که این حرف کاملا درست است حال باید بسیار وقت تلف کنیم تا تبعات این کسر بودجه را در قانون بودجه و همچنین تبدیل ارز کاهش دهیم که انرژی بر است.

احمدی نژاد افزود: بودجه‌ای که به مجلس داده شد کارشناسی و کاملا هماهنگ بود.

کاهش اتکاء بودجه به درآمدهای نفتی

رئیس جمهور گفت: اتکاء لایحه بودجه به درآمدهای نفتی در مقایسه با پارسال کاهش یافته است.

آقای احمدی نژاد در ادامه گفتگوی زنده با مردم از شبکه یک سیما با رد اتکاء لایحه بودجه امسال به درآمدهای نفتی گفت: اتکاء لایحه بودجه امسال به درآمدهای نفتی، در مقایسه با سال قبل و سال های پیش کاهش یافته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه حدود 6 هزار و 400 میلیارد تومان هزینه به لایحه بودجه افزوده شده است، اظهار داشت: روز آخر بررسی بودجه، دو بند اساسی به ویژه درخصوص الزام دولت به واگذاری ها اضافه شده که مقداری غیرواقعی است.

احمدی نژاد با اشاره به اجرای سیاست های اجرایی اصل 44 در دولت و اصلاح ساختار بورس گفت: براساس لایحه بودجه، دولت باید سال آینده بین 36 تا 39 میلیارد تومان سهام واگذار کند در حالی که بورس ما برای این کار جوان است.

رئیس جمهور با بیان این که بورس کشور از سال 83 دچار رشد بادکنکی شده بود افزود: دولت، حباب های بورس را تخلیه و آن را شفاف کرد و اکنون از روند رشد شفافی برخوردار است به نحوی که امسال حجم معاملات بورس به 7 هزار میلیارد تومان رسیده است و سال های بعد در روندی صعودی به 9 هزار ، 11 هزار و بیش از آن افزایش خواهد یافت.

وی گفت: اما اگر سهام اضافه در بورس وارد شود قیمت ها پایین می آید و صاحبان سهام زیان خواهند کرد.

احمدی نژاد با بیان اینکه برخی اعداد به طور غیرکارشناسی به مدت نیم ساعت به لایحه بورس اضافه شده است، ابراز داشت این موضوع نمی تواند به تحولات مورد نظری که باید در بودجه ایجاد شود کمکی کند.

احمدی نژاد افزود: این در حالیست که برای تنظیم لایحه بودجه امسال، حدود 100 ساعت وقت صرف کردم به نحوی که بیش از 60 ساعت آن را با حضور کارشناسان باتجربه به بحث و بررسی پرداختیم و 40 ساعت را نیز به مطالعه و تنظیم جداول اختصاص دادیم.

افزایش بودجه شرکتهای دولتی مغایر با کوچک سازی دولت نیست

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که افزایش 30 هزار میلیاردی بودجه شرکتهای دولتی مغایر با کوچک سازی دولت نیست گفت: این افزایشها عمدتا مربوط به نفت و گاز است که سرمایه گذاری در این زمینه ها ، ضرورتی مهم است .

 وی افزود: تمام شرکت های قابل واگذاری در صف بورس رفته اند که باید با شفافیت اداری طوری عمل شود که هیچکس ضرر نکند.

احمدی نژاد افزایش سه برابری سرمایه گذاری در بخش گاز و نفت را نیاز ضروری خواند.

وی افزود: در جهت کوچک سازی دولت، ما این کوچک سازی را از مبدا شروع کردیم که سازمان مدیریت نمونه آن است.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تعامل میان مجلس شورای اسلامی و دولت، پرهیز مجلس از بودجه‌نویسی را خاطر نشان کرد و گفت: اگر مجلس وارد بودجه‌نویسی شود کار  مشکل خواهدشد و این در حالی است که مجلس باید کار تطبیقی بودجه را عهده دار باشد.

احمدی نژاد بر اجرای دقیق بودجه جاری مصوب مجلس تاکید اما در عین حال این پرسش را مطرح کرد که در بودجه نویسی جدید چه کسی پاسخگو و تبعات آن را عهده دار خواهد بود.

بودجه پیشنهادی دولت به مجلس بودجه ای انقباضی بود 

رئیس جمهور بودجه پیشنهادی دولت به مجلس را انقباضی خواند و گفت: ما بخشی از هزینه های جاری دولت را مسدود کردیم و در مقابل بودجه عمرانی را افزایش دادیم.

احمدی نژاد در ادامه گفتگوی مستقیم با شبکه اول سیما، در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر نظر رئیس جمهور درباره برخی دیدگاه ها که لایحه بودجه سال آینده کل کشور را تورم زا می داند، افزود: از آنجایی که طرح های عمرانی کشور در یک یا دو سال آینده به بهره برداری می رسند، طبیعی است که بودجه اختصاص داده شده به آنها به داخل اقتصاد کشور باز می گردد و در نتیجه ضد تورم هستند.

رئیس جمهور به افزایش 10 هزار میلیارد تومان به سقف بودجه سال آینده از جانب مجلس اشاره کرد و گفت: 4 هزار میلیارد تومان از این رقم از درآمد ارزی حاصل از فروش نفت جبران می شود اما درآمدی برای تحقق 6 هزار و 400 میلیارد تومان دیگر پیش بینی نشده است.

احمدی نژاد ابراز امیدواری کرد، برغم این تغییرات، دولت بتواند قانون بودجه سال آینده کل کشور را به نحو مطلوبی اجرا کند.

رئیس جمهور افزود: البته این مطالبی که گفتم با این هدف نیست که بخواهم کسی را محکوم و یا رد کنم زیرا نمایندگان محترم نیز زحمت کشیده اند، اما معتقدم باید ساز و کارهایی را رعایت کنیم تا بتوانیم به بودجه مناسب کشور برسیم.

احمدی نژاد بر ضرورت شفاف سازی بودجه تأکید کرد و گفت: بودجه شفاف اشکالاتش نیز شفاف است و می توان با کمک هم اشکالات آن را جبران کرد.

مجری برنامه از رئیس جمهور پرسید: آیا مصوبه مجلس در افزایش تعداد دستگاه های اجرایی مستقل از رقم 69 دستگاه مورد نظر دولت به 290 دستگاه، وظیفه نظارتی دولت را با مشکل مواجه می کند؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: این مطلب درست است، ما ساز و کارهایی را اندیشیده بودیم و ای کاش همان چیزی را که دولت داده بود تصویب می شد چون مطابق قانون اساسی و منطق مدیریتی بود.

احمدی نژاد افزود: وزیران باید در مقابل رئیس جمهور و مجلس پاسخگو باشند ولی وقتی ما دستگاه های زیرمجموعه یک وزیر را به عنوان یک دستگاه مستقل به کناری می گذاریم، وزیر نیز خیالش برای پاسخگویی راحت می شود.

رئیس جمهور گفت: البته وزیران کابینه ما اینچنین نیستند و مسئولیت پذیرند اما چنین اقدامی خیلی کارش را راحت تر می کند، در صورتی که وزیر باید سیاست ها را در زیرمجموعه خود اعمال کند.

احمدی‌نژاد درباره افزایش حجم بندهای لایحه بودجه سال آینده کل کشور نیز گفت: ای‌کاش می‌شد بودجه‌ای 50 صفحه‌ای داشت و آن را به تعداد زیاد تکثیر کرد تا هر ایرانی به آسانی بتواند اخبار روزانه کشور را با این دفترچه مطابقت و میزان حرکت دولت طبق بودجه را نظارت کند.

رئیس جمهور افزود: اما اکنون که لایحه بودجه 600 تا 700 صفحه شده و از حوصله همگان حتی من و نمایندگان نیز خارج است چرا که نمی‌توان این همه جداول تو در تو را خواند و حفظ کرد.

حمل و نقل عمومی انبوه، راهگشا است

 رئیس جمهور گفت: حرکت به سمت حمل و نقل عمومی انبوه، امری اجتناب ناپذیر است.

آقای احمدی نژاد در ادامه گفتگوبا شبکه یک سیما افزود: ما ناگزیر از جابجایی هستیم و اینکه برخی می گویند امکانات و تسهیلات شهری را افزایش دهیم تا جابجایی مردم کاهش یابد صحیح نیست؛ زیرا اگر بالاترین سطح خدمات مانند دولت الکترونیک را ارائه کنیم موجب افزایش سفرها می شود.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ انسان در ارتباطات اجتماعی خود تعریف می شود.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه در سال 82 ، سرانه سفر 1 و 4 دهم بوده است گفت: ‌اکنون این رقم با توجه به افزایش خدمات به 1 و 9 دهم افزایش یافته و در برخی شهرها میانگین سرانه سفر 2 و 3 دهم است.

رئیس جمهور گفت: منطق جابجایی می گوید بیشتر سفرها باید با وسایل عمومی انجام شود و اکنون در حدود هفت کلان شهر ایران میانگین استفاده از وسایل عمومی 28 درصد است و این بدان معنی است که هفتاد و دو درصد مردم با وسایل دیگر جابجا می شوند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه یک اتوبوس شهری 25 برابر یک خودروی سواری امکان جابجایی مسافر را دارد گفت: میانگین جابجایی این گونه خودروها 1 و 7 دهم است در صورتی که اتوبوس ها می توانند بیش از 25 برابر این رقم هموطنان را جابجا کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ‌تردیدی نیست که باید به سمت حمل و نقل انبوه گام برداریم.

احمدی‌نژاد با اشاره به امکانات حمل و نقل‌عمومی و استفاده از تاکسی‌ها و آژانس‌ها گفت: این وسایل پاسخگوی نیاز حمل و نقلی ما نیست و باید به سمت حمل و نقل ریلی گام برداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در کلان شهر تهران در برخی از مسیره در ساعات اوج ترافیک 45 هزار نفر جابجا می‌شوند گفت: اتوبوس های عمومی فقط ظرفیت جابجایی 10 هزار نفر را دارند و 30 هزار نفر دیگر با وسایل سواری جابجا می شوند و اگر بخواهیم این روش را ادامه دهیم باید عرض این مسیرها را به 4 برابر افزایش دهیم و این کار، امری ناممکن است.

احمدی نژاد گفت: باید به شیوه‌ای عمل کنیم که در ساعت حدود 30 هزار نفر جابجا شوند و این کار با ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی امکان پذیر است.

رئیس جمهور به شیوه های احداث شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: شبکه زیرزمینی، رو زمینی و هوایی هر کدام دارای مزایا و معایبی است.

احمدی نژاد جابجایی بیشتر و نبود تقاطع در مسیر قطار زیرزمینی را از ویژگی‌های آن برشمرد و گفت: اما سست بودن و آبرفتی بودن زمین کلان شهر تهران که منجر به طولانی شدن اجرای این طرح می‌شود و نیز هزینه‌های زیاد اجرای این طرح از معایب عمده قطار زیرزمینی است.

رئیس جمهور گفت:‌ برای احداث 30 کیلومتر از قطار زیرزمینی، 30 سال وقت نیازمندیم و باید محاسبه کرد که برای 140 کیلومتر چه زمان زیادی باید صرف شود.

احمدی نژاد تصریح کرد: ‌ساخت ایستگاه های قطار زیرزمینی 4 برابر ایستگاه ها در روی زمین هزینه دارد و میانگین هزینه احداث مترو در هر کیلومتر بیشتر از 40 میلیون یورو است در صورتی که ساخت شبکه ریلی در روی زمین کاهش هزینه و وقت را به دنبال دارد اما این طرح با مشکل تقاطع مواجه است.

رئیس جمهور به طرح قطار هوایی اشاره کرد و گفت: این طرح نیز دارای یک عیب و دو مزیت است عیب آن این است که منظر معابر شهری را محدود می کند اما انجام سریع و ارزان بودن آن به ویژه در تهران از مزیت های عمده ان است.

احمدی نژاد درباره برخی مقاومت‌ها برای جلوگیری از اجرا نشدن طرح قطار هوایی گفت: ‌این مقاومت‌ها فنی نیست.

وجود سیستم‌های متفاوت حمل و نقل منافاتی با هم ندارد

رئیس جمهور گفت: در سه سال گذشته، دولت دو هزار و 714 اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده است که این در تاریخ فعالیت شرکت واحد اتوبوسرانی بی سابقه بوده است.

احمدی نژاد در ادامه گفتگوی مستقیم با شبکه اول سیما افزود: 82 و نیم درصد پول این اتوبوسها را نیز دولت پرداخت کرده است.

رئیس جمهور گفت: میانگین انتقال مسافر با اتوبوس در تهران 500 تا 600 نفر در روز است که این رقم باید با اصلاح نحوه اداره ناوگان به هزار مسافر در روز افزایش یابد.

احمدی نژاد افزود: این عدد نشان می دهد که ما از ظرفیت اتوبوسرانی هم به شکل کامل استفاده نکرده‌ایم.

رئیس جمهور با انتقاد از میزان مصرف بنزین در شهرهای بزرگ گفت: در حال حاضر 60 درصد بنزین کشور در 16 شهر مصرف می شود که دولت قصد دارد با اصلاح این روند در مدت چند سال این عدد را به 30 درصد کاهش دهد.

احمدی نژاد اضافه کرد: البته در بودجه، امکان اصلاح حمل و نقل فقط در 7 شهر به دولت داده شده است که دولت نیز هم اکنون در همین حد به فعالیت خود ادامه می‌دهد .

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به کندی و گرانی احداث مترو در تهران گفت: باید با احداث دو حلقه قطار هوایی، تهران را از این وضع نجات دهیم.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه وجود سیستم های متفاوت حمل و نقل منافاتی با هم ندارد افزود: تهران به 7 خط مترو نیاز دارد اما احداث این خطوط به سرعت ممکن نیست.

رئیس جمهور اضافه کرد :باید در داخل شهرها حمل و نقل ریلی و اتوبوس توسعه یابد و نباید تصور کنیم که قطار زیر زمینی و قطار هوایی با هم ضدیتی دارند بلکه با توجه به سختی احداث مترو، ضروری است از امکان قطار هوایی به خاطر ارزان و سریع بودن استفاده کنیم .

در تعیین قیمت آزاد بنزین نوروزی نظارت می‌کنم

  آقای احمدی نژاد در ادامه سخنانش با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر برداشت غیرقانونی دولت از حساب ذخیره ارزی به منظور واردات بنزین گفت: پارسال حتی یک دلار علاوه بر مصوبات مجلس از صندوق ذخیره ارزی برداشت نکردیم؛ زیرا تا قانون نباشد، خزانه یک دلار هم در اختیار ما نمی گذارد.

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی مستقیم با شبکه اول سیما گفت: وزارت نفت نزدیک به یک میلیارد دلار طبق سنوات گذشته از محل منابع داخلی خود وارد کرد که این را از مجلس طلبکاریم و در لایحه ای باید آن مبلغ به دولت بازگردد.

احمدی نژاد علت برخی مشکلات در بحث بنزین را ناشی از این دانست که صد روز ابتدایی امسال، بنزین بدون سهمیه بندی مصرف شد.

وی افزود: برای سال آینده چنین مشکلاتی نخواهیم داشت زیرا بدون سهمیه بندی، بنزین حتی برای یک روز هم مصرف نخواهد شد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش مصرف گازوئیل را در کشور رو به افزایش دانست و گفت: با کارتی کردن توزیع گازوئیل در سال آینده از قاچاق آن در مرزها جلوگیری خواهد شد.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا تعداد جایگاه های گاز براساس تبصره 13 تحقق یافته است یا خیر گفت: اگرچه بسیاری از این جایگاه ها هنوز به بهره برداری نرسیده است اما تا پایان سال تعداد زیادی آماده بهره برداری خواهد بود.

رئیس جمهور درباره ترافیک موجود در جایگاه های گاز نیز گفت: حق را به مردم می دهیم و به علت همین ترافیک بود که سهمیه بنزین خودروهای شخصی گازسوز را کاهش ندادیم.

احمدی نژاد بسیاری از مشکلات ناشی از سهمیه بندی بنزین را پذیرفت و گفت: تشخیص مجلس این بود که سهمیه بندی از ابتدای خرداد انجام شود اما قصد ما این بود ابتدا مقدمات آن فراهم شود.

رئیس جمهور درباره علت عرضه بنزین به قیمت آزاد در تعطیلات نوروزی نیز گفت: ما نمی توانیم مردم را از سفرهای نوروزی و آن هم نوروز امسال که با ربیع الاول تلاقی کرده است محروم کنیم و علت اصلی این طرح این بود که مشکلاتی برای مردم در سفر ایجاد نشود.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که قیمت آزاد بنزین چقدر خواهد بود، گفت: فعلاً قیمتی اعلام نمی کنم و باید سعی کرد مسئولان امر به نتیجه برسند اما مطمئن باشید نمی گذارم قیمت خیلی بالا برود.

رئیس جمهور افزود: البته برای سفرهای نوروزی مردم، تمهیداتی نیز در حمل و نقل برون شهری و راه آهن پیش بینی کرده‌ایم.

انتخابات، زیباترین صحنه تجلی اراده مردم در اداره کشور است

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش مجری که پرسید فضای سیاسی حاکم بر جامعه را از لحاظ انتخاباتی چگونه ارزیابی می کنید، گفت: انتخابات متعلق به همه مردم و زیباترین و بالاترین صحنه تجلی اعمال اراده مردم در اداره کشور است.

محمود احمدی نژاد با بیان اینکه رابطه مردم با جمهوری اسلامی با رابطه مردم با نظامشان در دیگر کشورها متفاوت است افزود:اینجا پیوند ها عاطفی، اعتقادی ، از عمق جان و دل و روح و عشق است و ملت آماده است همه چیز خود را برای کشورش بدهد.

رئیس جمهور تأکیدکرد: انتخابات حساس ترین موضع و مربوط به خود مردم است و من وقتی می شنوم کسی می پرسد چرا در انتخابات شرکت می کنید تعجب می کنم ، چون این سؤال از اساس نادرست است.

وی افزود: باید پرسید چرا شرکت نمی کنید؟ چون وقتی کشور مال خود مردم است و می تواند رأی هر کسی تأثیر بگذارد ، باید علت شرکت نکردن یک فرد را در انتخابات پرسید.

احمدی نژاد یادآور شد: انتخابات در کشور ما انتخابی واقعی است، انتخاب طراحی شده پشت درهای بسته نیست تا عده ای بنشینند و تصمیم بگیرند و همان نتیجه ای را که می خواهند ، بیرون بدهند.

وی اضافه کرد: انتخابات در ایران آزاد است، احزاب حضور دارند و محترم هستند ولی این مردم کار خود را انجام می دهند و همان تصمیمی که می گیرند ، برآیند اراده ملی است که در انتخابات متجلی می شود.

رئیس جمهور آثار و برکات انتخابات را فراوان و متعلق به ملت ایران دانست و تاکید کرد: شرکت در انتخابات وظیفه همه است ، چون ما یک خانواده بزرگ هستیم و باید استقلال، عزت و آزادی و عظمت و ارزش ها و فرهنگ و تمدن و حقوق و منافع ملی را همه حفظ کنیم.

احمدی نژاد راه حفظ این ارزش ها را حضور ملی در انتخابات دانست و گفت: ملت ایران این موضوع را به خوبی می داند و ملت رشیدی است و همگان دیدند که در روز 22 بهمن این ملت چگونه به صحنه آمد.

رئیس جمهور یادآور شد: فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات فضای خوبی است و انشاء ا... به فضل الهی ، رقابت پرشوری را پیش رو داریم و انبوه شرکت کنندگان در انتخابات دشمن را مأیوس خواهند کرد و من به این موضوع اطمینان دارم.

احمدی نژاد با اشاره به انتخابات دو سال گذشته که بیش از 28 میلیون نفر در آن شرکت کردند، گفت: چنین چیزی در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ای کاش به موضوع سن رأی دهندگان توجه بیشتری می شد، افزود: ما تابع قانون هستیم اما نظر شخص خود من این است که ای کاش سن رأی دهندگان افزایش نمی یافت و دل من با این اقدام راضی و همراه نیست، چون این جوانان هستند که صحنه را پر می کنند.

احمدی نژاد تصریح کرد: امروز بچه های پانزده ساله ایرانی با جاهای دیگر دنیا متفاوت هستند و روزانه مسائل جهانی را تحلیل می کند و به یک صف شیر که در خیابان درست شده و ممکن است تبعیضی روی دهد، حساس هستند تا به مسئله فلسطین، بالکان، عراق، لبنان.

رئیس جمهور افزود: درک جوانان ایرانی، مسئولیت پذیری و خلاقیت آنان امری ممتاز و منحصر به فرد و این از ویژگی های ملت ایران است.

افزایش حضور مردم در انتخابات پشتوانه تصمیم گیری را بیشتر می‌کند

رئیس جمهور با بیان این که انتخابات متعلق به مردم است خاطرنشان کرد: حضور هر چه بیشتر مردم در انتخابات، پشتوانه تصمیم گیری را بیشتر خواهد کرد.

احمدی نژاد در ادامه گفتگوی مستقیم با شبکه اول سیما با تاکید بر اینکه همراهی نکردن مردم، موجب پیش نرفتن امور از سوی مجلس و دولت خواهد شد افزود: موضوع هسته ای نمونه آشکاری از همراهی جدی مردم با مسئولان بود.

رئیس جمهور مردم را بروز قدرت خدا دانست و افزود: کشور مال مردم است و هر چه مشارکت بیشتر باشد تصمیم گیری به برایند اراده ملی نزدیک تر است.

وی ابراز امیدواری کرد: با بسترسازی لازم در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی مردم آزادانه انتخاب کنند و قانون به درستی اجرا شود.

رئیس جمهور افزود: اگر مردم در انتخابات حضوری پرشور پیدا کنند تصمیم مردم در نتیجه انتخابات، تصمیم خوبی خواهد بود.

احمدی نژاد گفت: تجربه نشان داده است اگر مردم از موضع درستش خارج شوند خود آنان بعدا امور را درست می کنند.

برنامه‌های رسانه ملی در مجموع، قوی و خوب است

رئیس جمهور گفت: در برنامه‌های انتخاباتی باید نگاه را از شخص محوری به برنامه محوری تغییر دهیم.

احمدی نژاد در ادامه گفتگوی مستقیم و زنده با مردم از شبکه اول سیما با بیان اینکه رسانه ملی نسبتا خوب کار می کند افزود: در موضوع ارتباط با مردم و مباحث انتخاباتی باید به تبیین موضوعات و نقد برنامه های قابل اجرا پرداخت.

رئیس جمهور با تبیین وظیفه دولت در امر انتخابات گفت: وظیفه دولت باز کردن راه برای اعمال ارده ملت است به نحوی که مردم به هر کسی رای بدهند برای دولت قابل احترام است.

احمدی نژاد برگزاری انتخابات پرشکوه و موفق را برای دولت پیروزی دانست و تصریح کرد:‌نتیجه انتخابات هر چه باشد برای دولت پیروزی محسوب می شود.

رئیس جمهور با اشاره به انتشار خبری درباره ادعای فردی مبنی بر حضور فرزند رئیس جمهور به یک محفل تبلیغاتی این موضوع را تکذیب کرد و گفت: پسر من اهل این حرفها نیست که در جلسات انتخاباتی به نفع کسی صحبت کند.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش نزدیکی دیدگاه های نمایندگان مجلس با دولت را خوب دانست و گفت: نزدیک بودن دیدگاه نمایندگان مجلس با دولت به اداره امور کشور و تصمیم گیریهای موثر کمک می کند.

رئیس جمهور با رد دیدگاه کسانی که نزدیکی مجلس و دولت را منفی جلوه می دهند گفت: نمایندگان مجلس در حین هماهنگی بادولت می توانندوظایف نظارتی خود را به طور کامل ایفا کنند و ا ین به تصمیم گیری بهتر کمک می کند و منفی نیست.

احمدی نژاد گفت: براساس قانون اساسی احزاب ازادند و اجازه فعالیت دارند و من برای همه احزاب احترام قائلم اما انتخابات ما حزبی نیست.

رئیس جمهور افزود: انتخابات در برخی از نظام‌های سیاسی حزبی است و مردم به اشخاص رای نمی‌دهند بلکه به احزاب رای می‌دهند در این نظامها تشکل‌های سیاسی افراد را تربیت می کنند، اما مناسبات داخلی جمهوری اسلامی ایران و نظام مردمسالاری ما با ان نظام ها متفاوت است و با وجود ان که احزاب محترمند اما رسانه ملی باید در خدمت همه باشد.

احمدی نژاد با بیان اینکه اکنون بیش از 5 هزار نفر از نامزدهای نمایندگی مجلس تایید صلاحیت شده اند ابراز داشت مگر چه تعداد از این افراد عضو احزاب هستند اکنون شماری از تشکل های سیاسی در کشور فعالیت دارند که در غالب دو یا سه جریان سیاسی متشکل می شوند به نحوی که حدود نهصد کاندیدا را در بر می‌گیرند.

رئیس جمهور افزود: مابقی نامزدها را مردم تشکیل می‌دهند که انان نیز مانند اعضای تشکل‌های سیاسی حق دارند و ما باید مراقبت کنیم به کسانی که حزبی هستند حق بیشتری داده نشود.

احمدی نژاد گفت: برخی نامزدها مانند معلمان و استادان دانشگاه در هیچ حزبی عضویت ندارند و از شایستگی برای خدمت به کشور برخوردارند و اگر به احزاب در رسانه ملی فرصت داده می شود باید به انان نیز فرصت داده شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: اما چون نمی‌توانیم به آنان فرصت بدهیم نباید به احزاب هم فرصت داده شود و البته معنای این موضوع مخالفت با احزاب نیست بلکه تاکید بر رعایت قانون و عدالت است.

احمدی نژاد با بیان اینکه برنامه‌های رسانه ملی در مجموع خیلی قوی و خوب است گفت: برنامه‌های صداوسیما بسیار متنوع و جالب است و من این موضوع را به اقای ضرغامی ابراز داشته‌ام و در دولت نیز تشکر کرده‌ام اما باید مراقبت کرد که در این زمینه تبعیضی اعمال نشود.

رئیس جمهور افزود: صداوسیما در باز کردن برقراری ارتباط با مردم و یاداوری اهمیت انتخابات بسیار خوب و هنرمندانه عمل کرد اما این ضعف کوچک نیز باید برطرف شود.

احمدی نژاد از تنظیم نامه ای در این باره خبر داد و گفت:‌این نامه را امشب برای اقای ضرغامی ارسال خواهم کرد.

تصویب قانون جامع و مانع به ده هزار پل و کارخانه برتری دارد 

رئیس جمهور گفت: تصویب یک قانون جامع و مانع به ده هزار پل و کارخانه برتری دارد و می‌تواند همه انرژی ملت را در جهتی مشخص هدایت کند و گره ها و موانع را از جلوی راه آنان بردارد.

محمود احمدی نژاد در ادامه گفتگو با شبکه یک سیما افزود: نمایندگان مجلس باید جز خدا از هیچکس هراس نداشته باشند و برای فرهنگ کشور و مردم فعالیت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از عملکرد مجلس هفتم با دولت نهم با توجه به فراز و فرودهای آن چیست ؟ افزود:همکاری دولت با مجلس صد درصد بوده است و با توجه به اینکه این دوره مجلس در حال پایان است ،‌ اما تعامل ما با آن یک مقدار سخت بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: دوستان نماینده زحمات زیادی متحمل شده اند اما مجلس نباید خود را جای دولت بنشاند زیرا در این صورت کار سخت می شود.

احمدی نژاد افزود: دولت در معرفی وزیران در اوایل کار و ارائه لوایح انرژی بسیاری گذاشت اما در هر صورت از نمایندگان مجلس تشکر می کنم زیرا باعث افزایش دقت، کار و فعالیت و محکم و مقاوم شدن ما شدند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که توصیه شما به نمایندگان مردم در مجلس آینده و نظرتان درخصوص وعده های غیرعملی برخی نامزدهای انتخاباتی چیست، گفت: متأسفانه از گذشته ما قانونگذاری را کوچک شمرده ایم در حالی که این وظیفه ای بسیار مهم است.

احمدی نژاد گفت: ما به قانون گذاری کم اهمیت داده ایم و اکنون وظیفه قانون گذاری تاحدودی فراموش شده است به گونه ای که برخی از نمایندگان مجلس وعده هایی مانند انتقال آب، ساخت راه، مدرسه و راه آهن به مردم حوزه انتخابیه خود که دارای 20 هزار نفر جمعیت هستند، می دهند در حالی که در تقسیم بودجه کشور با وضع موجود، ساخت این گونه طرح ها در این مناطق تا 20 سال دیگر امکان پذیر است.

وی افزود: اینگونه وعده و وعیدها و ارائه نظرها در امور اجرایی کشور را غلط دانست و گفت: پافشاری بر طرح های غیرکارشناسی و گنجاندن آن در لایحه بودجه، منجر به اجرا نشدن صدها هزار طرح می شود.

رئیس جمهور افزود: فکر می کنم نمایندگان مجلس باید به سمت قانون گذاری و جهت گیری های کلان کشور بروند و افرادی باشند که برای خدا کار کنند زیرا این هدف ،کلید اصلی فعالیت است.

فرهنگ و تمدن دو ملت ایران و عراق به هم تنیده‌اند

 آقای احمدی نژاد در ادامه مصاحبه خود با شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره سفر خود به کشور عراق با بیان اینکه ملت ایران و عراق ملتی در هم تنیده هستند گفت: بهترین و ارزشمندترین زیارتگاه های ما و مردم عراق در کشور عراق است .

رئیس جمهور با اشاره به این که فقط در دوره ای که شخصی بنام صدام با ماموریتی که داشت آمد و بین این دو ملت فاصله ایجاد کرد گفت: همیشه عراقی ها و ایرانی ها با هم بودند و هم اکنون نیز در غم و شادی یکدیگر شریک هستند و خواهند بود.

احمدی نژاد افزود: رفتن من به عراق طبیعی است چرا که در این کشور دولتی مستقل مستقر است و باید ما در کنار آنها باشیم و چون من را دعوت کرده اند ، باید به آنجا بروم.

رئیس جمهور تصریح کرد: رفتن من به عراق به نفع همه است و برضدکشوری نخواهد بود چرا که اگر در منطقه صلح باشد و اشغالگری نباشد به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به نظر برخی بیگانگان درباره سفرش به عراق که گفته‌اند احمدی نژاد علیه آنها به عراق سفر می‌کند گفت: باید دید آنها به این سفر چگونه نگاه می‌کنند و اگر فقط از منظر قدرت و منافع مادی به این سفر نگاه کنند درون خود جهنمی درست می‌کنند که در آن می‌سوزند.

رئیس جمهور افزود: اما اگر آنها به برادری ، صلح ، برابری و کرامت انسانی بیندیشند رفتن من به عراق به نفع همه آنهاست، هر جای دنیا که باشند.

وی افزود: به عراق می روم برای کمک به استحکام ملت و دولت و نظام برآمده از مردم عراق و این که روابطی برادرانه و صلح و امنیت در منطقه ایجاد شود.

محمود احمدی نژاد در ادامه با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مورد موضوع هسته ای ایران تصریح کرد: با گزارش اخیر آقای البرادعی معلوم شد که موضوع هسته ای ایران مسئله حقوقی و فنی نبود و این مسئله به خوبی برای همه روشن شد.

وی درباره اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و  قطعنامه‌ای که احتمال دارد کشورهای غربی علیه ایران صادر کنند و فشارهای سیاسی دوباره بر ایران افزایش دهند گفت: ما از اول گفتیم که این یک بهانه سیاسی است نه مساله فنی و حقوقی و چه بهتر که آقایان هم اکنون می‌خواهند حرف ما را اثبات کنند.

محمود احمدی نژاد تاکید کرد: اگر بعضی خیال می کنند ملت ایران را وادار کنند که با آنها بنشینند و از موضعی پایین تر مذاکره کنند ، بدانند این نگاه دوره اش تمام شده و ملت ایران ابر قدرتها را پشت سر گذاشته و به جلو پیش رفته است.

رئیس جمهور در ادامه افزود: اگر آن ها چنین اشتباهی کنند و به فرض قطعنامه ای صادر کنند بزرگترین آسیب را به ساز وکارهایی زدند که قدرت آنها به آن متکی است.

وی گفت: ما از اول هم گفتیم که این شورای امنیت نمی تواند با این ساز و کارش دنیا را اداره کند اما خود آنها هم می خواهند این را اثبات کنند؛ هیچ اشکالی ندارد اما بدانند باعث فشار به ملت ایران نخواهند شد و این را نیز به خوبی می دانیم که سازمان ملل و شورای امنیت ابزاردستی بیش نیستند.

هولوکاست واقعی در سرزمین فلسطین جریان دارد

 رئیس جمهور گفت: هولوکاست واقعی در سرزمین فلسطین جریان دارد .

احمدی نژاددر ادامه گفتگوی مستقیم با شبکه اول سیما افزود: رژیم صهیونیستی بداند هر کودک و بزرگسالی که امروز در فلسطین بر زمین می افتد، حقیقتی است که در تاریخ ثبت و پرونده ای قضایی است که بر علیه عاملان آن تشکیل می شود.

رئیس جمهور گفت: برای دنیا روشن است که رژیم صهیونیستی نه حکومتی جوشیده از متن مردم بلکه برنامه ای طراحی شده از سوی استکبارگران است.

احمدی نژاد افزود: می‌خواهند برای تسلط بر مردم منطقه، پایگاهی ایجاد کنند و چون ملت فلسطین بیدار شده است و می خواهد در برابر آنان بایستد این ملت را مزاحم می دانند و می کوشند آنان را از سر راه خود بردارند.

رئیس جمهور گفت: وقایع این روزها ، آزمایشی برای ملت های منطقه ، شورای امنیت سازمان ملل و تمام مردم دنیاست.

احمدی نژاد افزود: ملت ها باید بکوشند از این آزمایش سربلند بیرون بیایند .

رژیم صهیونیستی به زودی پای میزمحاکمه خواهد آمد

اقای احمدی نژاد در ادامه گفتگوی مستقیم با شبکه اول سیما با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی گفت: آن روزی که این رژیم غاصب پای میز محاکمه حاضر شود دور نیست و به زودی محقق خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: صهیونیست‌ها گمان نکنند که این جنایاتشان از دید ملت‌های جهان پنهان خواهد ماند.

احمدی نژادافزود: آنها خیال می کنند با ماجراجویی می توانند شکست پارسال خود در جنگ 33 روزه لبنان را جبران کنند.

رئیس جمهور با اشاره به این که رژیم اشغالگر قدس با زور حاکم است گفت: توجیه برخی کشورهایی که با این رژیم غاصب کنار آمده اند نیز به سبب همین زور بوده است.

احمدی‌نژاد افزود: رژیم صهیونیستی با حمله به غزه قصد دارد شکست خود را جبران کند و مقدمه‌اش حمله به غزه است اما خودشان هم می‌دانند که اصل مشکل آنها در جای دیگری است.

رئیس جمهور گفت: رژیم اشغالگر قدس بداند که این بار ریشه کن خواهد شد.

احمدی نژاد برخی قدرتهای بزرگ را که پشتیبان این رژیم غاصب هستند محکوم کرد و گفت: آنها بدانند که مقصر اصلی خودشان هستند و این همه جنایات را نباید به گردن صهیونیسم بیندازند.

رئیس جمهور افزود: به نظر من صهیونیسم همین قدرتهای بزرگ هستند.

 احمدی نژاد با اشاره به اینکه در نشست آینده سران 57 کشور اسلامی که 23 و 24 اسفند برگزار می‌شود، ‌از مردم فلسطین حمایت خواهیم کرد، گفت: اگرچه سیاست‌های ما در محکوم کردن رژیم غاصب صهیونیستی ادامه دارد اما همه امیدمان به ملت‌هاست

کد خبر 45575

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز