یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

سعید اکبری: در نیم فصل اول بوندسلیگا اوضاع اینگونه پیش می‌رفت که شرایط برای اشکان دژاگه و مهدی مهدوی‌کیا خوب بود و برای وحید هاشمیان و امیر شاپورزاده بسیار بد. ولی حالا این اوضاع متغیر شده.

در حالی که مهدی مهدوی‌کیا در حد چند دقیقه برای آینتارخت بازی می‌کند، اشکان دژاگه هم در تیم ولفسبورگ بیشتر در نیمه دوم به زمین می‌رود. او از ترکیب ثابت به نیمکت تیم رسیده و این خود یک عقب گرد است.

اما در مقابل وحید هاشمیان با تلاش و انگیزه توانسته از روی سکو خود را به ترکیب تیم برساند. هر چند در اغلب بازیهای بیشتر از 45 دقیقه برای هانوفر بازی نمی‌کند. در این بین اما امیر شاپورزاده نسبت به بازیکنان ایرانی دیگر عملکرد بسیار بهتری داشت.

او که در نیم فصل او و در اغلب بازیها حتی جایی در بین لیست تیم اصلی نداشت حالا در این تیم تبدیل به یک بازیکن ثابت شده. با او قبل از بازی این تیم و دورتمند کمی حرف زدیم و امیر گفت که برای رسیدن به محکم کردن جا پای خود در تیم باید خیلی بیشتر ازاین تلاش کند.

اما به هر حال او در همین شرایط هم فعلاً بهترین وضعیت رابین ایرانی‌های بوندسلیگا دارد.

در روزی که هانزارستوک یک بر صفر به تیم دورتموند باخت، امیر 90 دقیقه در ترکیب اینتیم حضور داشت. شاپورزاده در خط حمله این تیم قرار گرفت و بازی خوبی را هم به نمایش گذاشت. او اینقدر خوب و موثر کار کرد که پاگلزدورف 90 دقیقه در زمین حفظش کند.

این در حالی است که در بازهای گذشته تیم اگر او در ترکیب ثابت بود له عنوان اولین بازیکن از زمین بازی تعویض می‌شد.

امیر در مورد وضعیت آمادگی‌اش به همشهری امارات می‌گوید: «من در تمرینات خیلی خوب کار کردیم  در تعطیلات هم امدگی لازم را به دست آوردم. فکر می‌کنم حالا وقت آن رسیده که دوباره جای ثابت خودم را در تیم به دست بیاورم.»

امیر در نیم فصل دوم خیلی زیاد بازی نکرد. او هر 6 هفته یک بار برای هانزا بازی کرد که این آمار اصلا خوب نبود. «من با تیم دوم باشگاه بودم و در لیگ منطقه‌ای شرکت می‌کردم.

البته به مری تیم حق می‌دادم که زیاد از من در ترکیب استفاده نکند. در تابستان با تیم ایران تمرین کردم و به بازیهای غرب آسیا رفتم. بعد که برگشتم آلمان خسته بودم. نتوانستم از نظر بدنی خودم را آماده کنم.»

اما او در تعطیلات به خوبی توانست خود را با شرایط تیم وفق دهد. امیر در بازیهای تدارکاتی این تیم نقش موثری داشت و حتی در یک بازی دوستانه گل زد و پاس گل داد. «من الان از هر نظر آماده هستم....»

  • فکر می‌کنی چه زمانی دراین تیم تبدیل به یک بازیکن ثابت شوی؟

این را من نمی‌دانم بلکه مربی می‌داند.

  • ولی هر حال تو یک بازیکن هستی؟

در این فصل هیچ بازیکنی د رپست من به تیم نیامد. من نمی‌دانم چرا مربی در نیم فصل اول خیلی کمتر از من استفاده کرد. این را باید از او بپرسید. ولی من خیلی آماده هستم. فکر می‌کنم وقتش رسیده که دوباره در تیم یک بازیکن ثابت باشم. البته باید بگویم که بازی کردن در بوندسلیگا بسیار سخت است. هر بازیکنی نمی‌تواند در ترکیب باشد. باید خیلی تمرین کنی. من هم باید تمریناتم را بیشتر کنم تا بیشتر بازی کنم.

  • الان هدف اصلی ورزشی تو چیست؟

من دوست دارم برای تیم ملی اول ایرانی بازی کنم. متاسفانه دفعه قبل برای تیم دوم ایرانی بازی کردم. به من نگفته بودند که قرار است در تیم دوم باشم. این دفعه قصد دارم به تیم اصلی دعوت شوم وبتوانم در جام جهانی بازی کنم.

  • فکر می کنی چه زمانی دوباره دعوت شوی؟

این را نمی دانم. ولی بعد از بازی تیم ملی و هانزا آقای ابراهیم زاده به من گفت که کارهایت را درست می‌کنیم تا به تیم ملی بیایی. اما الان تیم ملی با سوریه هم بازی کرده و من هنوز به تیم ملی دعوت نشده‌ام. باید ببینم در آینده چه می‌شود.

  • فکر می‌کنی چرا بسیار کم دعوت می‌شوی؟

من این را نمی‌دانم. شاید به این خاطر است که بازیهای تیم شما را تلویزیون ایرانی نشان نمی‌دهد... من هم فکرمی‌کنم علتش همین باشد. ولی به هر حال من در بوندسلیگا بازی می کنم.

  • اگر در ایران بازی می کردی به این سطح از فوتبال می‌رسیدی؟

فکر نمی‌کنم. من در آلمان بزرگ شدم و با فرهنگ اینجا آشنا هستم. اگردر ایراین بودم مطوئنان به بوندسلیگا نمی‌رسیدم. چون بازی کردن در اینجا خیلی سخت است. یک شرایط خاصی دارد.

  • دوست داری روزی به لیگ ایرانی بیایی و در اینجا بازی کنی؟

در حال حاضر اصلا به این موضوع فکر نمی‌کنم. من شرایط خیلی خوبی در آلمان دارم. شاید یک روز به ایران آمدم.

درشبی که امیر شاپورزاده 90 دقیقه در بوندسلیگا بازی کرد، مهدی مهدوی‌کیا یک دقیقه هم فرصت بازی نیافت. بازیکن با تجریه آینتراخت که به نظر می‌رسید تجربه‌ای در بازی این تیم  وردربرمن به درد بخورد، حتی یک دقیقه هم فرصت بازی نیافت.

او 90 دقیقه روی نیمکت آینتراخت نشست و شاهد برد تیمش مقابل تیم دوم بوندسلیگا بود. وردبرمن در این بازی آشفته نشان داد و در دقیقه 40 دیه‌گو بهترین بازیکن خود را از زمین اخراج شده دید.

در نیمه اول دو تیم موفق نشدند گل بزنند اما در نیمه دوم آماناتیدیس بهترین بازیکن این روزهای آینتراخت موفق شد دروازه وردر را باز کند تا این تیم یک بر صفر پیش بیفتد. فونکل بعد از این گل تیمش را تا حدودی دفاعی کرد و توانست تا پایان بازی این یک گل را حفظ کند.

مهدوی‌کیا با نیمکت نشینی در این بازی نشان داد که هنوز صددرصد آماده نیست که بتواند برای آینتراخت 90 دقیقه بازی کند. او در نیم فصل دوم در هیچ یک از بازیهای این تیم در ترکیب ثابت نبوده و روی نیمک نشسته. او در سه هفته دور برگشت بازیکن جایگزین بوده اما مقابل برمن به هیچ وجه این فرصت کوتاه را هم به دست نیاورد.

اگر فکر می‌کنید با رفتن مهدی مهدوی‌کیا دیگر هیچ بازیکن ایرانی در هامبورگ نیست سخت در اشتباه هستید. این باشگاه هوز یک بازیکن ایرانی در اختیار دارد؛ ساسان گوهری. این بازیکن 22 ساله ایرانی که در تهران متولد شده این روزها در تیم دوم هامبورگ یک ستاره است.

گوهری به عنوان بهترین مدافع این تیم در اغلب بازیهای هامبورگ 90 دقیقه بازی کرده و تنها دو هفته را به دلیل محرومیت از دست داده است.

گوهری که سابقه نشستن روی نیمکت تیم اصلی باشگاه را هم دارد به احتمال غریب به یقین در تابستان آینده تمرینات خود را با تیم اصلی باشگاه شروع می‌کند تا در فصل آینده یکی از مدافعان احتمالی تیم اصلی باشگاه باشد.

گوهری که فوتبال را از تیم کندردورفر آغاز کرد، فوتبال حرفه‌ای را از تیم آماتورهای هامبورگ آغاز کرد.

در آخرین سال حضور مهدی در این تیم، گوهری چند بار روی نیمکت تیم اصلی نشست اما فرصت بازی نیافت. البته باید این را در نر گرفته که ساسان 22 ساله است و هنوز راه زیادی در پیش دارد.

او امسال 21 بازی در لیگ دسته سوم آلمان انجام داده و در این 22 بازی حتی یک دقیقه هم از زمین بازی بیرون نرفته است. ساسان ثابت‌ترین بازیکن این تیم بوده و گفته می‌شود که مدافع آینده‌داری است.

تیم دوم هامبورگ شنبه شب هم یک بازی دیگر در لیگ دسته سوم انجام داد که موفق شد تیم لوبک را سه بر صفر ببرد. گوهری در این دیدار هم 90 دقیقه در زمین بازی حاضر بود.

اشکان دژاگه که در بازی هفته قبل ولفسبورگ و شالکه 90 دقیقه برای این سبزها بازی کرد و نمایش خوبی داشت در مقابل هرتا برلین جایی در ترکیب ثابت این تیم نداشت. خیلی‌ها انتظار داشتند که اشاکان مقابل تیم سابقش از ابتدا در زمین باشد.

این برای او یک بازی حیثیتی بود. دژاگه فصل قبل در تیم هرتا بازی می‌کرد و بعد از این تیم جدا شد تا به ولفسبورگ برود. این انتقال به هیچ وجه باب میل سران هرتا نبود و از این بابت کلی از ستاره ایرانی خود انتقاد کردند.

از سویی اشکان در بازی رفت دو تیم ستاره زمیت بود و در روزشگاه المپیک برلین موفق شد یک یک ضربه استثنایی دروازه تیم سابقش را باز کند. با این پیش زمینه انتظار می‌رفت که اشکان در بازی شنبه شب این دو تیم در ترکیب ثابت باشد.

اما ماگات دوباره سیستم چرخشی خود را استفاده کرد و اشکان در روی نیمکت گذاشت. این روزها ولفسبورگ یکی از با استعدادترین تیمهای بوندسلیگا است.

این تیم بازیکنان جوانی چون گرافیته، ژکو، خوزه، جنتر، دژاگه و ... را در اختیار دارد به همین خاطر ماگات مجبور است برای استفاده از تمام  این بازیکنان با استعداد ترکیب چرخشی را در تیمش به کار بگیرد. در بازی شنبه شب به همین خاطر اشکان جایی در ترکیب ثابت تیم نداشت اما اولین تعویض این تیم بود.

در دقیقه 54 ماگات، ریکاردو کوشتا بازیکن پرتغالی خود را بیرون کشید و اشکان را به زمین بازی فرستاد. دژاگه ماموریت داشت که تحرک خط حمله ولفسبورگ را در این نیمه بیشتر کند. اما بازی در نهایت با نتیجه مساوی بدون گل تمام شد.

در این دیدار دوباره بناگلیو گلر سوئیسی ولفسبورگ ستاره زمین بود. او سه موقعت صددرصد گل را از بازیکنان هرتا گرفت تا میزبان با خوش شانسی از این بازی خانگی یک امتیاز به دست بیاورد.

همشهری امارات

کد خبر 45131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز