فریبا خانی: نمی‌دانم چه‌قدر از تصویرگری می‌دانی؟ تصویرگری نوعی نقاشی روایت‌گر است. تصویری که روایتی از داستان و شعر دارد. می‌دانی چه‌بسیار کتاب‌های هستند که با تصویرگری مناسب جان تازه می‌یابند و ارزششان بیش‌تر می‌شود؟

این‌جا در مهمانی گل و مرغ و كلاغ

این‌روزها در نگارخانه‌ی لاله به‌همت پژمان رحیمی‌زاده نمایشگاهی به‌نام «گل و مرغ و کلاغ» برپاست. داستان این نمایشگاه از این قرار است که ۵۷ تصویرساز جوان که شاگردان پژمان رحیمی‌زاده هستند، ۶۸ اثر در این نمایشگاه ارائه داده‌اند.

دو موضوع به هنرمندان پیشنهاد شده بود؛ یکی همان گل و مرغ و کلاغ و دیگری موضوع آزاد و هنرمندان بر این اساس کار کرده‌اند. پژمان رحیمی‌زاده یکی از تصویرگران برجسته‌ی  ایرانی است  او در سال ۲۰۱۶ میلادی نامزد نهایی جایزه‌ی هانس‌کریستین اندرسن شد. گل و مرغ و بعد کلاغ. جمع اضداد به نظر می‌آیند. در فرهنگ نگارگری ما گل و مرغ جایگاه خاصی دارد و یکی از رشته‌های کهن نگارگری نقاشی است.  در حالی که کلاغ مفهوم پرنده‌ای شوم است و حامل خبرهای بد است. یک‌جوری بیچاره کلاغ‌ها نقش منفی هستند. شاید به‌خاطر رنگ‌سیاهشان هم باشد که مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.   در فرهنگ ایرانی کلاغ نماد مثبتی به‌نظر نمی‌رسد. سعی شده است در آثاری که در این نمایشگاه می‌بینیم این تضاد دیده شود. البته زیاد از کلاغ‌ها بدگویی نکنیم؛ کلاغ‌ها بهترین راویان داستان‌ها هستند و چه شخصیتی بالاتر از کلاغ‌ها برای داستان‌ها و تصویرگری‌ها.

بدون عنوان، اثر تهمینه رنجبر سلیمانی
«چرخ‌فلک»/ اثر  گیلدا فتاحی

 در معرفی نمایشگاه می‌خوانیم: «‌آثار تصویرسازی روایی و داستانی و هم‌چنین تصویرسازی‌های مستقل و بدون داستان است که بیش‌تر مفهومی، تمثیلی و بر اساس تجربیات ذهنی شخصی هنرمندان است که مرز مشترک بین نقاشی و تصویرسازی هستند. موضوع محوری و مشترک آثار هنرمندان، پرندگان در موقعیت‌های روایی و زیستی مختلف و در مواجهه با انسان و جهان پیرامونشان است. تنوع نگاه هنرمندان به موضوعی واحد از ویژگی‌های این نمایشگاه است.»

در این نمایشگاه تصویرگری‌ها با تکنیک‌هایی متنوعی را خواهید دید مثلاً کار زیبایی با عنوان کشتی نوح اثر سحر رضایی یا آقا و خانم گوریل اثر مریم ملکیان و حیوانات کتاب‌خوان اثر صدیقه احمدی و...

در این نمایشگاه انگار پا به دنیای افسانه‌ها گذاشته‌ایم؛ افسانه‌هایی که در سرزمین ذهن تصویرگر وجود دارند.  آکریلیک، مدادرنگی و کلاژ...

توصیه‌ی ما به شما این است که تابستان را در خانه ننشینید و راه بیفتید و از نمایشگاه‌های هنری لذت ببرید.  مطمئن باشید دیدن آثار هنری حالتان را جا می‌آورد و گرمای جان‌سوز را به هوای خنکِ رنگی تبدیل می‌کند.    برای بازدید می‌توانید ۲۳مرداد ساعت ۹تا۱۳و ۱۴ تا ۱۸ و پنج‌شنبه‌ها تا ساعت ۱۳، به استثنای روزهای تعطیل به نگارخانه‌ی لاله (خیابان فاطمی، شمال پارک لاله) بروید.

عکس اول: «حیوانات کتاب‌خوان»/ اثر صدیقه احمدی

بدون عنوان، اثر نازنین طهایی
عکاسی از نمایشگاه:  محمود اعتمادی/ دوچرخه

کد خبر 450717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha