علی مولوی: باید بکوبیم! حالا وقتش است! باید بر طبل شادانه بکوبیم! این اولین‌بار است که در ورزش‌های گروهی و به‌خصوص در والیبال بر سکوی قهرمانی جهان می‌ایستیم و دقیقاً حالا وقتش است برطبل شادانه بکوبیم.

برطبل شادانه بكوب!

 همان ترانه‌ی معروفی که هروقت ورزشکاران ایرانی مدال می‌گیرند صداوسیما پخش می‌کند.  اما چرا این‌بار تلویزیون به این بازی‌های حساس و به این جوانان تاریخ‌ساز آنتن نداد؟ چرا قهرمانی آن‌ها این‌قدر مسکوت ماند؟ چرا مثل جام‌جهانی فوتبال به خیابان‌ها نریختیم و شادی نکردیم؟ شاید اگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی نبودند، حتی نمی‌فهمیدیم که تیم ملی والیبال جوانان ایران، قهرمان جهان شده است.

شنبه پنجم مردادماه، تیم ملی جوانان ایران در فینال مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۲۱ سال مردان جهان، موفق شد تیم ملی ایتالیا را سه بر دو شکست دهد و قهرمان جهان شود. این اولین قهرمانی تیم جوانان ایران در رقابت‌های جهانی به‌شمار می‌رود و همین موضوع، آن را شیرین‌تر هم می‌کند. البته تیم ملی والیبال جوانان ایران همیشه در آسیا مدعی بوده و از ۱۶ حضور در مسابقات آسیایی والیبال جوانان از سال ۱۹۸۸ میلادی تا حالا، شش مقام قهرمانی، سه نایب‌قهرمانی، دو مقام سوم و یک مقام چهارم را برای کشورمان به ارمغان آورده‌اند. اما والیبالیست‌های جوان ایرانی در مسابقات جهانی، عموماً ناکام می‌ماندند و پیش از این در مجموع ۱۱دوره‌ای که به این رقابت‌ها راه یافتند، به‌جز سال ۲۰۰۷ میلادی که بر سکوی سوم ایستادند، رده‌های پنجم تا دوازدهم را تجربه کرده بودند. اما امسال، سال والیبالیست‌های جوان ایرانی بود و توانستند با اقتدار، برسکوی قهرمانی این رقابت‌ها تکیه بزنند.

مرتضی شریفی

گفتنی است در بیستمین دوره‌ی مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۲۱ سال مردان جهان که به میزبانی بحرین از ۲۷ تیر تا پنجم مرداد و با حضور ۱۶ تیم از پنج قاره برگزار شد، تیم ملی جوانان ایران با کشورهای روسیه، جمهوری چک و تونس هم‌گروه بود که توانست با دو پیروزی سه بر صفر در مقابل تونس و جمهوری‌چک و تحمل شکست سه بر دو در مقابل روسیه، به‌عنوان تیم دوم به مرحله‌ی بعد صعود کند.

در مرحله‌ی دوم، ایران با ایتالیا، آرژانتین و بحرین هم‌گروه بود که جوانان ایرانی توانستند در بازی نخست، آرژانتین را سه بر یک از پیش رو بردارند. در بازی دوم در مقابل ایتالیا سه بر یک شکست خوردند، اما در بازی سوم در برابر بحرینِ میزبان، جبران کردند و با پیروزی قاطعانه‌ی سه بر صفر، از این گروه هم به‌عنوان تیم دوم به مرحله‌ی بعد و جمع چهار تیم پایانی صعود کردند.

در بازی نیمه‌نهایی، تیم ملی جوانان ایران موفق شد با پیروزی قاطعانه‌ی سه بر صفر در برابر برزیل، برای اولین‌بار به فینال راه پیدا کند. از طرف دیگر ایتالیا هم تیم ملی روسیه را که با ۱۰ مقام قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها به‌شمار می‌رود، سه بر یک شکست داد تا ایران و ایتالیا یک‌بار دیگر در برابر هم قرار بگیرند. این بازی برای هردو کشور بسیار مهم و حساس بود. برای جوانان ایرانی مهم بود چون اولین تجربه‌ی فینال جهانی‌شان را پشت سر می‌گذاشتند. ایتالیایی‌ها هم پیش از این در دوره‌های قبل، سه‌بار از فینال این رقابت‌ها ناکام به خانه برگشته بودند و اصلاً نمی‌خواستند برای بار چهارم این اتفاق را تجربه کنند.

 بازی فینال، کاملاً مساوی و دوشادوش پیش می‌رفت. ست اول را ایتالیا ۲۵ بر ۱۷ پیروز شد و ست دوم را ایران ۲۵ بر ۱۷ برد. ست سوم را هم ایران ۲۵ بر ۲۳ به‌نام خود زد، اما ست چهارم را ۲۲ به ۲۵ به حریف واگذار کرد. همه‌چیز به ست پنجم کشید که در نهایت تیم ملی جوانان ایران موفق شدند با پیروزی ۱۵ بر ۱۲ در ست پایانی، برای نخستین‌بار بر سکوی قهرمانی جهان بایستند. اتفاق شگفت‌انگیز و بی‌نظیری که همه‌ی ما را به آینده‌ی والیبال امیدوارتر می‌کند و امیدوار می‌مانیم تا روزی که تیم ملی بزرگ‌سالانمان را بر سکوی قهرمانی جهان تماشا کنیم.

گفتنی است در پایان این رقابت‌ها، «امیرحسین اسفندیار»، کاپیتان ۲۰ساله‌ی کشورمان و عضو تیم پیکان، به‌عنوان باارزش‌ترین بازیکن جام شناخته شد. «مرتضی شریفی»،  بازیکن ۲۰ساله‌ی ارومیه‌ای و عضو تیم ورونا، در کنار «دَنییلِه لاویا» از ایتالیا به‌عنوان بهترین آبشارزن پشت‌خط انتخاب شد و «محمدرضا حضرت‌پور» ۲۰ساله و عضو تیم سایپا، به‌عنوان بهترین لیبروی جام برگزیده شد. ناگفته نماند که در بازی فینال، «پوریا یلی»، امیرحسین اسفندیار و مرتضی شریفی، هرکدام به ترتیب موفق شدند ۲۳، ۲۲ و ۱۸ امتیاز برای ایران کسب کنند و نگاه همه را متوجه قدرت و تکنیک خود بسازند.

اما شکی نیست که در این قهرمانی باارزش، همه‌ی بازیکنان تیم، از «بردیا سعادت» ۱۷ساله و عضو باشگاه درنا، به‌عنوان کوچک‌ترین عضو تیم، تا کاپیتان اسفندیار و «بهروز نوری‌عطایی» سرمربی خوش‌فکر تیم ملی جوانان سهم داشتند و این افتخار بزرگ با همت همه‌ی آن‌ها شکل گرفته است.

عکس اول: لحظه‌ی بالابردن جام قهرمانی به دست‌ «امیرحسین اسفندیار»، کاپیتان تیم

شادی صعود به فینال/ عکس‌ها: سایت رسمی مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۲۱سال جهان

کد خبر 449844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha