بعد از گذشت ۴دوره از فعالیت شورایاران بی‌شک حالا بهترین زمان برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت این انجمن‌های محلی است.

میدان

در این میان مردم داوران منصفی هستند برای نقد عملکرد معتمدانی که اگرچه بی‌چشمداشت در خدمت محله بوده‌اند، اما مردم به آنها رأی داده و اعتماد کرده‌اند، باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.  

  • ورزشکاران را دریابید

از پیشکسوتان کشتی ری است و زمانی که به او پیشنهاد عضویت در شورایاری را دادند قبول نکرد چون معتقد است هر کاری تخصص خودش را می‌خواهد. اعتقاد دارد حتی تمیز کردن یک میز هم نیازمند دانش خاص خودش است تا چه رسد به عضویت در یک گروه مردم‌نهاد که انتظارات مردمی را به دنبال دارد. «محمدقاسم اسمی‌خانی» از اینکه شورایاران در ۴دوره گذشته در زمینه ورزش و اوقات فراغت جوانان تلاش زیادی نکرده‌اند گلایه دارد و می‌گوید: «شورایاری یک ظرفیت است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد، اما من در چند سال گذشته ندیدم که شورایاران برای اوقات فراغت بچه‌های محله‌کاری کنند. قشر جوان جامعه آسیب‌پذیر است و هرکسی در هر جایگاهی باید به این قشر نگاه ویژه داشته باشد.» این پیشکسوت کشتی می‌گوید: «امروز همه ما باید به فکر نوجوانان و جوانان باشیم. اگر غفلت کنیم بیراهه‌های زیادی پیش پای جوانان این مملکت است.»

  • امنیت محله‌ها با مشارکت‌های اجتماعی

«مشارکت‌های اجتماعی در نهایت امنیت محله‌ها را به دنبال دارد و باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.» این را «زهرا چیت‌ساز» کارمند اداره ورزش و جوانان شهرستان ری می‌گوید و اضافه می‌کند: «شورایاری نمادی از مشارکت اجتماعی مردم است. وقتی چند شورایار در محله حضور داشته باشند تمام نقاط ضعف و قوت محله را رصد می‌کنند و هیچ نقطه کوری در محله نخواهد بود تا مورد سوء‌استفاده افراد ناباب و آسیب‌دیده‌ اجتماعی قرار گیرد و جوانان محله را به بیراهه ببرد. » از نظر چیت‌ساز علاوه بر ارتقای امنیت محله، احساس نزدیکی به مسئولان دستاورد دیگر یاران شهر است. او می‌گوید: «وجود شورایاران باعث می‌شود تا مردم خود را به مسئولان نزدیک احساس کنند و همین سبب ایجاد آرامش روانی در جامعه می‌شود چراکه مردم تصور می‌کنند هر مشکلی را می‌توانند به وسیله شورایاران به اطلاع مسئولان برسانند.»

  • خرد جمعی برای اداره محله

«راز موفقیت شورایاران در تصمیم‌گیری‌های جمعی است. وقتی خرد جمعی بر محله حاکم باشد، بی‌شک مشکلات آن کمتر خواهد شد.» این را «حنانه‌رجبی» از ساکنان میدان نارنج می‌گوید و اضافه می‌کند: «یک شورایار باید ابتدا مشکلات محله را به خوبی درک کند و در گام بعدی آنها را دقیق و روشن به مسئولان انتقال دهد.» رجبی معتقد است در گذشته معتمدان محلی بدون هیچ چشمداشتی به مشکلات محله‌ها رسیدگی می‌کردند و نقش رابط بین مردم و مسئولان را داشتند. حال که این مسئله یک‌ساز و کاری هم پیدا کرده، طبیعی است که انتظار ما از شورایاران امروز خیلی بیشتر از معتمدان محلی دیروز است. چون معتمدان بدون آنکه مسئولیتی داشته باشند پیگیر کمبودها می‌شدند و انتظارها از آنها زیاد نبود.»

  • این صندلی‌ها امانت است

عباس رنجبر 
روزهایش را در مغازه‌ای پر از مهر و تسبیح و سجاده به شب می‌رساند. همسایه حضرت سیدالکریم(ع) است و زائران آقا از او سوغاتی می‌خرند. «عباس رنجبر» معتقد است هیچ صندلی‌ای به انسان وفا نمی‌کند و هرکسی در هرجایگاهی که قرار می‌گیرد باید آن را امانت مردم بداند. رنجبر اضافه می‌کند: «مهم‌ترین فایده تشکیل شورایاری، ایجاد وحدت رویه و اتحاد بین مردم محله است.» به عقیده رنجبر شورایاران باید در همه زمینه‌ها از جمله مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی، اعتیاد، اعتبارات محلی و... حق مداخله داشته باشند و خود را در مسائل شهری مانند آسفالت معابر و جدول‌گذاری و... محدود نکنند.

  • لطفاً پاسخگو باشند

«سیدباقر هاشمی» از کاسبان قدیمی بازار حرم حضرت سیدالکریم(ع) است. درباره شورایاران و شورایاری نه چیزی شنیده و نه چیزی می‌داند. وقتی برایش توضیح می‌دهیم که شورایاری چیست و شورایار کیست می‌گوید: «فرقی نمی‌کند. رئیس‌جمهورباشی یا نماینده مجلس یا شورایار، در هر جایگاهی که قرار گرفتی، باید پاسخگو باشی. پاسخگو بودن اصل اول مسئولیت‌پذیری است. مسئولی که با رأی مردم انتخاب می‌شود، به شرط همراهی با شهروندان و پیگیری مشکلات آنها، در نزد همه محبوب می‌ماند. امیدوارم شورایاران در هر حال دغدغه‌شان حل گرفتاری مردم باشد.» هاشمی بر این باور است که داشتن شورایار در محله بد نیست، اما تشکیل شورایاری‌ها نباید به قیمت قطع ارتباط مردم با مسئولان شهری تمام شود. مردم باید هر زمان که احساس نیاز کردند بتوانند با مسئولان در ارتباط باشند.

  • منتظر مسئولان نباشید 

ساکن محله سیزده آبان است و ارتباط خوبی با شورایاران دارد. «داور باقرزاده» می‌گوید: «در محله ما طرح تفکیک پسماندهای خشک خیلی موفق‌تر از سایر محله‌ها اجرا شد و درصد قابل توجهی از اهالی محله پسماندهای تفکیک شده خودشان را به ماشین‌های بازیافت تحویل می‌دهند. یکی از دلایل موفقیت این طرح همکاری شورایاران بود. فعالیت و اطلاع‌رسانی شورایاران سبب شد تا هم مردم با اطمینان بیشتری همکاری کنند و هم آموزشگران اداره بازیافت با خیالی آسوده برای ارتباط با مردم وارد محله شوند و مردم را آموزش دهند. این فقط یکی از منافع شورایاری برای اهالی محله بود. شورایاری ظرفیت کمک به حل مشکلات محله را دارد. آنها به‌ویژه باید در زمینه کمک به نیازمندان محله فعالیت بیشتری داشته باشند. شورایاران می‌توانند در زمینه جذب کمک‌های مردمی برای نیازمندان هم نقش مهمی ایفا کنند. به نظر من شورایاران اگر به واقع احساس مسئولیت می‌کنند نباید منتظر مسئولان شهری باشند و بسیاری از مشکلات محله را با کمک خود اهالی رفع و رجوع کنند.»

کد خبر 448537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha