در گوشه و کنار مناطق شرقی پایتخت، سینماهای غیرفعال متعددی وجود دارد که به ساختمان‌های متروکه تبدیل شده و نیازمند توجه ویژه هستند.

سینما

همشهری آنلاین_ مژگان محرابی:‌ در گوشه و کنار مناطق شرقی پایتخت، سینماهای غیرفعال متعددی وجود دارد که به ساختمان‌های متروکه تبدیل شده و نیازمند توجه ویژه هستند. مراکزی که ظرفیت راه‌اندازی پرده نقره‌ای را دارند تا دوستداران هنر هفتم در نزدیک‌ترین جا به محل سکونت‌شان به آنها دسترسی داشته‌باشند و از امکاناتش بهره‌مند شوند. مراکزی که پیگیری حال آنها نه نیازمند قرار داشتن در آستانه روز سینماست و نه مناسبت تقویمی دیگری است. 

  • «آسمان آبی» در حسرت اکران فیلم

درِ سینما«آسمان آبی»مدت‌هاست به روی اهالی محله جوادیه بسته‌است. سینمایی قدیمی که در کنج میدان بروجردی جا خوش کرده‌ و اگرچه از 6‌ـ 7 سال پیش دیگر فیلمی در آن اکران نمی‌شود اما هنوز سردر «آسمان آبی» روی آن خودنمایی می‌کند. به گفته اهالی محله جوادیه، در سال‌های نه چندان دور این سینما پاتوق اهل هنر بود و اهالی روزهای تعطیل و غیرتعطیل برای گذران اوقات فراغت راهی آن می‌شدند. «فاطمه غنی‌پور» شورایار محله جوادیه درباره این سینما می‌گوید: «از چند سال پیش سینما تعطیل شده و بدون استفاده مانده است. ساختمان آن اگرچه قدیمی اما هنوز سرپاست و می‌توان از آن به‌عنوان مرکز فرهنگی استفاده کرد.» 
او می‌افزاید: «محله جوادیه از داشتن سرانه فرهنگی در مضیقه است و به جز سرای محله، مکان دیگری برای تفریح و سرگرمی ندارد. این سینما موقعیت خوبی در محله است و می‌تواند فضای سالم و مناسبی برای تفریح و سرگرمی اهالی به‌ویژه جوانان باشد. برخی از جوانان محله به ناچار وقت خود را به بطالت می‌گذرانند چون حتی فضای سبز هم در محله نداریم که بخواهند برای اوقات فراغت به آنجا بروند.»

  • بهره‌برداری به نفع اهالی

از قرار معلوم مدیران شهری ناحیه 2 شهرداری و همچنین معتمدان محله جوادیه برای تعامل با صاحب سینما اقدام کرده‌اند اما او تمایلی برای فروش یا رونق دادن به سینما را ندارد. به گفته غنی‌پور، در حال حاضر تنها کسی که در سینما حضور دارد سرایدار آن است که در واقع واسطه پیام‌رسانی بین اهالی و صاحب سینما هم محسوب می‌شود. شورایار محله جوادیه می‌گوید: «بعد از کلی دوندگی توانستیم اجازه برگزاری مراسم مذهبی و ملی در سینما را از صاحب آن بگیریم. محله جوادیه امکانات فرهنگی ندارد و از سینما به‌عنوان سالن اجتماعات استفاده می‌کنیم. هرازگاهی هم برای فیلمبرداری سریال‌ها و فیلم‌ها به عوامل فیلمسازی اجاره داده می‌شود.» غنی‌پور پیشنهاد می‌دهد: «صاحب سینما می‌تواند این مکان را در اختیار زوج‌های جوان قرار دهد که قادر به تأمین هزینه جشن عروسی نیستند.»

کد خبر 530346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha