قطار تابستان با سوتی بلند و کشدار حرکت خود را آغاز کرده است. شما همگی به این قطار سبز و پر قدرت دعوت هستید. می‌خواهید سوار این قطار شوید و ببینید در ایستگاه‌های گوناگون قطار تابستان چه خبر است؟

قطار تابستان به راه افتاد
  •  ایستگاه اول،تابستان  درکانون

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مثل سال‌های گذشته برنامه‌های تابستانی دارد. محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آغاز برنامه‌های تابستانی با محوریت «کتاب» خبر داد و گفت: «در تابستان سال ۹۸ کارگاه‌های تخصصی هم‌چون قصه‌گویی، عکاسی، انیمیشن، سینما و سرود با تأکید بر طرح درس‌هایی که در انجمن‌های مربوط مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفته، تدریس خواهد شد. این کارگاه‌ها مطابق اصول و مهارت‌های هر حوزه، با حضور استادان و چهره‌های درخشان استانی و کشوری تشکیل می‌شوند.»

 معاون فرهنگی کانون هم‌چنین از برگزاری مهرواره‌ها و جشنواره‌های گوناگون در سراسر کشور سخن گفت و توضیح داد که این‌که مهرواره‌ها حاصل برنامه‌های فرآیندی و هدفمند مراکز کانون هستند که به‌صورت استانی و کشوری در قالب جشن، ویژه‌برنامه و... به‌طور گروهی و غیررقابتی برگزار می‌شود.

به گفته‌ی زمردیان «تابستان امسال مهرواره‌ی "بازی‌های بومی و محلی"  هم برگزار می‌شود که اغلب مراکز سیار شهری و روستایی مجری آن‌ هستند. در این مهرواره بازی‌های بومی و محلی هر استان شناسایی و در مراکز کانون با مشارکت اعضا اجرا می‌شوند.»

معاون فرهنگی کانون  به آغاز فرآیند اجرایی بیست‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی نیز اشاره کرد و گفت:«ثبت‌نام و اجراهای کتاب‌خانه‌ای شرکت‌کنندگان جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی از میانه‌ی تابستان امسال در مراکز کانون آغاز می‌شود و به این ترتیب شروع بیست‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی هم در این فصل خواهد بود. هم‌چنین مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای خانواده‌ها کارگاه آموزش قصه‌گویی با تأکید بر آثار تربیتی برگزار می‌کنند.»

  • ایستگاه دوم ، تهران گردی

 قطار تابستان پر انرژی و خندان به راهش ادامه می‌دهد و به ایستگاه میراث فرهنگی می‌رسد.  در این ایستگاه چه خبر است؟ پرهام جانفشان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان تهران گفت: «جشنواره‌ی تهران‌گردی برنا با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ازابتدای تیرتا پایان تابستان برگزار می‌شود.»

پرهام جانفشان با اعلام این که تعطیلی مدارس و دانشگاه ها بهترین فرصت برای آشناسازی و علاقه‌مند ساختن نسل جوان با مقوله‌ی میراث فرهنگی و هویت شهری است، گفت: «برنامه‌های تورهای تابستانه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که مخاطبان در کنار بازدید از جاذبه‌های شهری، اوقات فرح بخشی نظیر شرکت و حضور در مسابقات هنری و ورزشی را تجربه کنند.»

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران هم‌چنین گفت: «جشنواره‌ی تهران‌گردی بُرنا به‌طور رایگان و  در دو  بخش طبیعت‌گردی و میراث فرهنگی برای گروه سنی ۱۵ تا ۳۰  سال برگزار می‌شود.»

سردرِ باغ ملی، موزه‌ی آبگینه، موزه‌ی صلح، محور تاریخی امام‌زاده یحیی (بازدید از خانه‌ی کاظمی ، حمام نواب و خانه‌ی دبیر الملک)، مدرسه‌ی دارالفنون، خانه‌ی تاریخی سلطان‌بیگم، موزه‌ی نقاشی پشت شیشه، عمارت تاریخی فخرالدوله از دیدنی‌های تهران هستند.

 برای دریافت اطلاعات بیش‌تر می‌توانید به سایت www.ichto.ir مراجعه کنید.

  • ایستگاه سوم،  اجرای نمایش‌

حرکت قطار ادامه دارد تا به ایستگاه  فرهنگ‌سرای نیاوران برسد و آن‌جا مسافران تابستانی را بابرنامه‌های این ایستگاه آشنا کند. این روزها فرهنگ‌سرای نیاوران نمایش «هفت‌خوان کودکان» به نویسندگی و کارگردانی حسین مزینانی را به روی صحنه  برده است. هفت‌خوان کودکان، تا ۲۸ تیر، هرروز به‌جز روزهای شنبه و  سه‎شنبه، ساعت ۱۸ در سالن گوشه‌ی فرهنگ‌سرای نیاوران به روی صحنه می‏رود.

  • ایستگاه چهارم، نمایشی دیگر

قطار دوری می‌زند و به سمت پارک لاله می‌رود. قرار است از دوشنبه ۱۰ تیر اجرای نمایش «عموی عجیب بزرگ کوچیک من» به کارگردانی ناصر آویژه و نویسندگی گیتا داودی  آغاز ‌شود. نمایش «عموی عجیب بزرگ کوچیک من» با الهام از کتاب «مجموعه قصه‌های شل سیلوراستاین» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سوی گروه نمایشی «بازی‌سازان» تولید شده است. این نمایش به‌جز شنبه‌ها، صبح‌ها ساعت ۱۰ ویژه‌ی مدارس و مهدهای کودک و ساعت ۱۸:۳۰ برای عموم اجرا می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیش‌تر و ذخیره‌ی بلیت می‌توانید با شماره تلفن ۰۹۱۹۹۹۶۲۹۱۶ تماس بگیرید.

  • ایستگاه پنجم، نمایشگاه‌

قطار در طی مسیرش به نمایشگاه‌ها هم سر می‌زند و مثلاً به فرهنگ‌سرای شفق می‌رود تا مسافران از نمایشگاه طیف مهر دیدن کنند. در این نمایشگاه  نقاشی‌های گروهی از هنرمندان  نوجوان   طیف اُتیسم به نمایش درآمده است. این نمایشگاه، به همت دکتر نیره‌السادات عبدالهی‌مقدم برپا شده و تا سه‌شنبه ۱۱ تیر دایر است. به‌گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای شفق، در این نمایشگاه، ۳۳  اثر به نمایش گذاشته شده که با تکنیک‌های متفاوت اجرا شده‌اند و هدف ازنمایش این آثار، آشنایی مخاطبان با اُتیسم و ایجاد انگیزه ودلگرمی دراین نوجوانان و فروش آثار به‌منظورکمک به خانواده‌های آنان است تا بخشی از هزینه‌های درمانی آنان تأمین شود.

  • ایستگاه ششم، داستان‌نویسی

در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هم کلاس داستان‌نویسی  تابستانه  برای گروه سنی ۱۰تا ۱۷ساله‌ها، زیر نظر جعفر توزنده‌جانی( نویسنده‌)برگزار می‌شود. اگر به داستان‌نویسی علاقه دارید می‌توانید در این ایستگاه بایستید. اطلاعات تکمیلی را درباره‌ی این کلاس می‌توانید در تماس با شماره تلفن ۸۸۳۱۷۷۵۵ دریافت کنید.

ایستگاه  هفتم، بازی رایانه‌ای

روز دوشنبه ۱۰ تیر هم می‌توانید سوار بر قطار تابستان به موزه‌ی انقلاب اسلامی بروید و در مراسم رونمایی از یک بازی رایانه‌ای سه‌بعدی شرکت کنید؛ بازی «عملیات انهدام ۳، نفس‌گیرترین نبرد». رونمایی این بازی در سالن بین‌المللی خلیج‌فارس در موزه‌ی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شهر تهران برگزار می‌شود. این بازی  سومین نسخه از مجموعه‌ی بازی‌های عملیات انهدام است که داستانش رفت و برگشتی به آینده و گذشته دارد و برگرفته از عملیات‌های بزرگی چون فتح‌المبین، عملیات خیبر و جنگ ۳۳ روزه است. برای دریافت اطلاعات بیش‌تر به این سایت مراجعه کنید:

www.ircg.ir

کد خبر 445425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha