یاسمن رضائیان: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا که هر کس آن [نفس] را پاک گردانید قطعاً رستگار شد. (سوره‌ی شمس، آیه‌ی ۹)

آن‌ها كه به خوبي‌ها نزديك‌تر شده‌اند

به‌زودی روزهای پایان خرداد از راه می‌رسند و حالی خوش نصیبمان می‌شود. همان روزی که از آخرین امتحان خرداد برگشته‌ایم، در اتاق دراز می‌کشیم، چشم‌هایمان را می‌بندیم و با نسیمی که از پنجره‌ی نیمه‌باز می‌وزد به صدای پرنده‌ها گوش می‌دهیم.

خوشحالیم که روزهای امتحان را با موفقیت پشتِ سر گذاشته‌ایم. احساس می‌کنیم سبک شده‌ایم و سرحال. خوشحالیم که در آستانه‌ی فرصت طولانی تابستان قرار گرفته‌ایم. چه کارهایی که قرار است در این تابستان انجام بدهیم!

کمی پیش از رسیدن این حال خوش، حال خوب دیگری به ما می‌رسد و آن آمدن عید فطر است. چه جالب است که هر دوی این موقعیت‌ها حس سبک‌بالی یکسانی به ما منتقل می‌کنند. پایان روزهای ماه مبارک رمضان و رسیدن عید فطر، مانند گذر از روزهای امتحان به روزهای سبک‌بالی است. عید فطر جایزه‌ی یک ماه روزه‌داری در ماه رمضان است و وقتی از راه برسد، می‌توانیم با خیال راحت چشم‌هایمان را ببندیم، از خنکی نسیمی که از پنجره وارد اتاق می‌شود لذت ببریم و صدای پرنده‌های دوردست را بشنویم. دیگر خیالمان راحت است که از یک ماه امتحان سربلند بیرون آمده‌ایم و به آن‌چه خدا از ما خواسته، خوب عمل کرده‌ایم.

* * *

خدا بخشنده است و هیچ‌کس به اندازه‌ی او بخشنده نیست. این را زمانی با تمام وجودمان احساس می‌کنیم که می‌بینیم در طول سال فرصت‌های بسیاری در اختیارمان قرار داده تا جانمان را سبک کنیم و به او نزدیک‌تر شویم. او بارها و بارها به ما فرصت می‌دهد تا از لغزش‌ها و خطاهایمان به سمت خودش برگردیم. او می‌خواهد همه‌ی ما را به فطرتمان بازگرداند و برای همین هزار فرصت می‌دهد تا بالأخره از یک جایی به سویش برگردیم. او همه‌ی ما را با فطرتی پاک خلق کرده و می‌خواهد خوب بمانیم تا به همه‌ی زیبای‌هایی که وعده داده برسیم. همین است که این روزها نیز در روزهای پایانی یکی دیگر از آن فرصت‌هایش قرار گرفته‌ایم تا بار دیگر با همه‌ی وجودمان احساس کنیم که او بخشنده‌ترین است.

* * *

همیشه برای رسیدن روزها و مناسبت‌های خاص، خودمان را آماده می‌کنیم. هرکس به شیوه‌ی خودش کاری انجام می‌دهد. یکی اتاقش را مرتب می‌کند، دیگری گل‌های توی گلدان را هرس می‌کند و کسی صبح زود پیش از رسیدن آن اتفاق خوب، از خواب بیدار می‌شود و با بازکردن پنجره‌ها به استقبال روزی می‌رود که اتفاق خوب را با خودش می‌آورد. بعضی‌های دیگر هم به استقبال تغییراتی درونی می‌روند. می‌نشینند و تکلیفشان را با خودشان روشن می‌کنند و جانشان حقیقاً روشن می‌شود و با آگاهی به استقبال آن اتفاق می‌روند.

ما برای رسیدن عید فطر چه کارهایی انجام داده‌ایم؟ بعد از گذشتن از روزهای روزه‌داری، به آن‌چه در ابتدای این ماه با خودمان عهد کرده بودیم، رسیده‌ایم؟ یا شاید هنوز فرصتی می‌خواهیم تا چیزهای کوچک دیگری را هم تغییر بدهیم؟ روزهای باقی‌مانده فرصت خوبی است تا همانی بشویم که عهد کرده بودیم و با جانی پاک و سبک‌بال وارد روز فطر شویم. همان روز بزرگی که خدا از سر بخشندگی بی‌کرانه‌اش برایمان آفریده و می‌گوید این روز پاداش همه‌ی کسانی است که در ماه رمضان تلاش کرده‌اند و به او و خوبی‌ها نزدیک‌تر شده‌اند.

عکس:  سایت «درباره‌ی اسلام» (About Islam)

کد خبر 442136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha