سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: من: اگر فقط درباره‌ی واردات و صادرات جیب و کیف پولم فکر کنم و به نتیجه برسم، اقتصاددان بزرگی می‌شوم.

واردات و صادرات جيب كوچك من

او: میتوانم در آینده مدیر بانک بشوم. من که گاهی پسانداز دارم، گاهی به مادرم پول قرض میدهم، گاهی قرض میگیرم و کموبیش درگیر مدیریت پولم هستم.

دبیر فیزیک: شاید جایش در میان درسهای مدرسه خالی باشد. البته مدیریت مالی به این معنا نیست که هیچوقت پول خرج نکنی و همیشه پولهایت را پسانداز کنی. مدیریت مالی این است که طوری خرج کنی که هیچوقت بدون پول نمانی.

سعید: من هیچوقت پول ندارم. همهی پول توجیبیام را خرج میکنم. حتی بطری آب هم با خودم از خانه نمیبرم و آب معدنی میخرم. گاهی ناچار میشوم پول قرض بگیرم. البته خیلی وقتها هم از بوفهی مدرسه برای دوستانم ساندویچ میخرم!

نیکان: بیشتر پول تو جیبیام را پسانداز میکنم. برای همین هیچوقت توی جیبم پول ندارم! حتی وقتی با مدرسه به اردو میرویم، نمیتوانم چیزی برای خودم بخرم.

چهطور پولمان را مدیریت کنیم؟

اگر بخواهیم شبیه سعید و نیکان نباشیم و در هرحال بدون پول نمانیم، لازم است نکاتی دربارهی مدیریت مالی بدانیم. الهه محمدی، کارشناس اقتصاد در گفتوگو با هفتهنامهی دوچرخه، راهکارهایی دربارهی مدیریت مالی به نوجوانان پیشنهاد میکند:

۱. پساندازکردن را با خسیسبودن اشتباه نگیریم و پول خرجکردن را با ولخرجی یکسان ندانیم.

۲. برای پولی که بهطور روزانه، هفتگی و یا ماهانه میگیریم و همچنین برای عیدیهایمان میتوانیم برنامهریزی کنیم.

۳. میتوانید برای خودتان دفترچهی مخصوصی داشته باشید؛ مثل دفترچهی حساب و در آن همهی دریافتها و پرداختهایتان را یادداشت کنید.

۴. البته بسیاری از نوجوانانی که حسابپسانداز دارند، کارت بانکی هم دارند و چون کارت بانکی هم مثل پول داخل کیف است، میتواند خیلی زود خرج شود، بهتر است حساب پساندازتان را از حسابی که کارت آن را میخواهید همراهتان داشته باشید، جدا کنید.

۵. اگر پول توجیبی کمی میگیرید، دلیل نمیشود که به پساندازکردن فکر نکنید. اتفاقاً بهتر است که تا میتوانید پسانداز کنید، نتیجهاش را خیلی زود میبینید.

۶. پولی را که جمع کردهاید،میتوانید بهصورت قرض به یکی از افراد خانواده بدهید. وقتی قرض میدهید عملاً دسترسی شما به آن پول محدود میشود.

۷. در زمان خریدکردن کمی حواستان به پول داخل کیفتان باشد، قرار نیست ته جیبتان را خالی کنید.

۸. بیشتر ما دوست داریم پولهایمان را صرفِ خریدهای روزانه کنیم. اما کافی است یکبار پولمان را ذخیره کنیم و در زمان نیاز از آن برداشت کنیم و لذت آن را بچشیم تا پسانداز برایمان جذاب شود.

۹. کودکان معمولاً برای پسانداز پولهایشان از قلک استفاده میکنند. برای ما بازکردن حساب پسانداز همان قلک است. اگر حساب پسانداز نداریم، بههرحال باید جایی را برای کنارگذاشتن بخشی از پولها در نظر بگیریم.

۱۰. گاهی که از خانواده برای بعضی خریدها پول میگیریم، میتوانیم از فصلهای حراج برای خرید لباس، کفش و... استفاده کنیم.

۱۱. یکی از راههای مدیریت مالی این است که هزینههای رفتوآمدمان را کنترل کنیم. مثلاً گاهی بعضی از مسیرها را پیاده برویم.

۱۲. میتوانیم گاهی پول قرض بگیریم، اما لازم است بازپرداخت قرضها را در اولویت برنامههای خود قرار بدهیم.

کد خبر 438193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha