دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

"ژاک شیراک" رییس جمهوری فرانسه روز دوشنبه در گفت‌وگو با رادیو فرانسه گفت‌وگو را بهترین راه حل پرونده هسته‌ای ایران دانست.

وی در این گفت‌وگو که پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت، پیشنهاد کرد برای حل این پرونده نشستی برای گفت‌وگو بین طرفین برگزارشود.

شیراک افزود: در زمانی که گفت‌وگوی گروه ‪ ۵+۱‬با ایران ادامه‌دارد، پیشنهاد من این است که پرونده این کشور باردیگر به شورای امنیت ارجاع داده نشود.

شیراک درعین حال تاکید کرد که ایران نیز در طول مدت این گفت وگوها از غنی‌سازی اورانیوم خودداری کند.

وی ایران را کشوری بزرگ با فرهنگی غنی و تمدنی کهن توصیف کرد و گفت:
مذاکره بهترین راه حل مساله هسته‌ای این کشور است.

شیراک در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو فرانسه ( فرانس انتر ) مبنی براینکه" آیا پس از دیدار اخیر فرستاده ویژه رییس جمهوری ایران با شما، نرمشی در مواضع هسته‌ای ایران مشاهده می‌کنید؟" گفت: ایران همچنان مخالف تعلیق غنی‌سازی است و مخالفت کشورها با برنامه هسته‌ای ایران، به خاطر پنهان کاری طولانی مدت این کشور در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای است.

این اظهارات درحالی است که فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تحت بازرسی‌های آژانس بین‌المللی ایران قرارداشته و به صورت شفاف بوده است.

رییس جمهوری فرانسه همچنین در پاسخ به این سوال که "آیا پیشرفتی در گفت‌وگوها با ایران حاصل می‌شود؟"، گفت: هنوز زود است که پیش‌بینی کنیم.

البته من بدببن نیستم ولی فکر می‌کنم ایران یک ملت بزرگ، دارای یک فرهنگ و تمدن غنی است و می‌توان از طریق گفت‌وگو راه حلی پیدا کرد.

شیراک افزود: من باور ندارم که راه حل گفت‌وگو نتیجه بخش نباشد. به همین دلیل فکر می‌کنم که ما باید درعین حال با هم دستور جلسه‌ای برای ادامه گفت‌وگوها با ایران مشخص کنیم.

خبرنگار رادیو فرانس انتر پرسید:" بخشی از اطرافیان بوش تمایل به انجام اقدامات تنبیهی علیه ایران دارند،نظر شما چیست، ظاهرا شما موافق نیستید؟"

شیراک گفت: من هرگز موافق اقدامات تنبیهی نبوده و مشاهده نکرده‌ام که اقدامات تنبیهی نتیجه داده باشد، البته نباید فکر اقدامات تنبیهی را کنار گذاشت و درآن صورت هم بایستی این اقدامات ملایم و مناسب حال باشد.

رییس جمهوری فرانسه در عین حال تاکید کرد: اما هیچ چیز ارزش گفت‌وگو را ندارد.

کد خبر 4342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز