چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس جمهوری فرانسه در آخرین اظهارنظر رسمی خود اعلام کرد فرانسه حق هسته‌ای ایران را محترم می‌شمارد.

ژاک شیراک ایران را کشوری با عزت و قدرتمند در منطقه خواند که آینده‌ای روشن دارد و بسیاری از مسائل منطقه به‌دست این کشور قابل حل است.

وی حق هسته‌ای ایران را مسلم خواند و خواستار انعطاف ایران برای حل مسئله هسته‌ای شد و گفت: موضوع برسر یک حساسیت ویژه است که جامعه بین‌الملل به آن توجه دارد.

سخنان رئیس جمهور فرانسه که خبرگزاری فرانسه مخابره کرد، درحالی اعلام می‌شود که چین، دیگر کشور عضو دائم شورای امنیت نیز خبر از شکاف عمیق شورای امنیت در پرونده ایران داد.

آمریکا نیز از فشار روسیه ناراضی است و سفیر این کشور گفت درخواست‌های روسیه مغایر با مذاکراتی است که در گفت‌وگوهای 1+5 بر سر آن توافق شده بود.

آسوشیتدپرس از نیویورک و مقر سازمان ملل متحد گزارش داد شکاف موجود در شورای امنیت به قدری عمیق است که حتی امکان پل زدن بین این نظرات مختلف وجود ندارد.

نماینده چین در شورای امنیت تصریح کرد هیچ امکان تفاهمی بین سه دیدگاه حاضر در شورای امنیت نیست و جلسات فعلی نیز فقط به اختلاف‌های بیشتر منتهی می‌شود.

چهار کشور دیگر عضو دائم حاضر به حمایت از این نظر چینی‌ها نشدند و فرانسه و انگلیس روز گذشته نسخه نهایی قطعنامه پیشنهادی خود را میان 10 کشور دیگر حاضر در شورای امنیت که عضویت دوساله دارند، توزیع کردند.

در پیش‌نویس مزبور، تمامی موارد همکاری مرتبط با فناوری هسته‌ای و مواد مرتبط با آن ممنوع شده  ولی به‌عنوان استثنا به نیروگاه بوشهر اشاره شده اما حتی تهیه سوخت نیروگاه بوشهر در فهرست موارد تحریمی آمده است.

این قطعنامه همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از هرگونه همکاری در زمینه‌های غذایی، کشاورزی، دارویی و بشردوستانه با ایران  ممنوع کرده است. قطعنامه مزبور هرگونه همکاری آموزشی و یا انتقال فناوری مرتبط با موشک‌های بالستیک به ایران را قدغن می‌کنند.

روسیه خواهان تلطیف قطعنامه و حذف بخش‌هایی است که مرتبط با بوشهر، سوخت‌رسانی آن و موشک‌های بالستیک است و آمریکا چند بند پیشنهاد کرده که قطعنامه را سنگین‌تر و سخت‌تر می‌کند.

پس از جلسه روز گذشته نمایندگان 1+5 در نیویورک، وانگ گوانگ‌یا به خبرنگاران گفت: به‌هیچ‌وجه در شرایط مساعدی برای گفت‌وگو نیستیم و هیچ طرفی از موضع خود پایین نمی‌آید.

وی درخواست کرد رؤسای کشورها تفکر بیشتری در این موضوع داشته باشند و در ضمن با یکدیگر نیز گفت‌وگو کنند.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه نیز تصریح کرد اختلاف موجود میان اعضای دائم شورای امنیت جدی است.

وی تصریح کرد قطعنامه شورای امنیت نباید سرکوبگرانه باشد و شرایط را معکوس کند، بلکه باید به بهتر شدن اوضاع کمک کند.

رویترز با ارسال خبر گفته‌های چورکین افزود: اصل مذاکره با ایران در قطعنامه شورای امنیت باید حفظ شود. ما به‌هیچ‌وجه عقیده نداریم که برنامه هسته‌ای ایران در اوضاع فعلی خطری برای صلح و امنیت جهانی است.

وی تصریح کرد: در شورای امنیت سازمان ملل، ابزار زیادی برای مذاکره و همکاری است و نمی‌توان فقط به ابزار زور اتکا کرد.

کد خبر 7842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز