علی مولوی: تا سه روز دیگر، جشن کارتون‌ها در تهران آغاز می‌شود.

تهران، کارتونی می‌شود!

 یازدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند در سالن‌های مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سینماکانون و سالن‌های نمایش کانون در سراسر کشور برگزار می‌شود.

حتماً صحبتهای محمدرضا کریمیصارمی، دبیر این جشنوارهی دوسالانه را در گفت‌وگو با نشریه‌ی دوچرخه خواندید. در این مطلب نیز نگاهی میاندازیم به چهار انیمیشن مهم و مطرح از انیمیشنهای این دورهی جشنواره. اگر دوست داشته باشید، میتوانید تیزر این انیمیشنها را هم در کانال «دوچرخهآنلاین» (docharkheh_online@) تماشا کنید.

وقتی همهچیز تغییر میکند

انیمیشن ۹دقیقهای «بیجان» (Inanimate) اولین اثر لوچیا بولگرونی، کارگردان انگلیسی است.

همهچیز در زندگی کاترین، شخصیت اصلی این انیمیشن، طبق عادت پیش میرود. او زندگیای عادی، کاری عادی و رابطهای عادی را دنبال میکند. اما یک روز متوجه میشود دنیای اطرافش تغییر کرده است. یا شاید هم همان دنیاست، اما او اینبار با چشم دیگری دنیا را میبیند. او حالا چیزهایی را میبیند که پیش از این هرگز ندیده بود.

این انیمیشن، نامزد جایزهی سینهفونداسیون کن در سال  ۲۰۱۸ میلادی بوده و در جشنوارهی بینالمللی فیلم انیمیشن اَنِسی فرانسه نیز جایزهی ویژهی هیئتداوران و جایزهی ویژهی هیئت داوران نوجوان را از آن خود کرد.

تهران، کارتونی می‌شود!
بی‌جان

سرگردانی آخر هفتهها

«آخر هفتهها» (Weekends)، انیمیشن ۱۵ دقیقهای تِرِوِر خیمِنِز و محصول آمریکاست. این دومین انیمیشن کوتاه خیمنز بهحساب میآید، اما او از انیماتورهای حرفهای است و پیش از این در گروه تولید بسیاری از انیمیشنهای مشهور چون «عصر یخبندان: ظهور دایناسورها»، «ریو»، «لوراکس»، «زوتوپیا»، «در جستوجوی دوری»، «کوکو» و «رالف خرابکار۲: رالف اینترنت را خراب میکند» حضور داشته است.

این انیمیشن داستان پسری را تعریف میکند که بهخاطر طلاق پدر و مادرش بین خانههای آنها سرگردان است. آخر هفتهها، از سال ۲۰۱۷ میلادی تا کنون ۱۵ جایزهی مهم از جشنوارههای ورشو، سنخوزه، سانفرانسیکو، نشویل، کلرمونتفراند، آنی و اَنِسی دریافت کرده است و نامزد بهترین انیمیشن کوتاه جایزهی اسکار ۲۰۱۹ میلادی هم بود.

تهران، کارتونی می‌شود!
آخر هفته‌ها

داستانی در ساحل

در ساحلی توفانی و ابری، مادربزرگ دعا میکند، مادر فریاد میزند، خواهران به چیزی اهمیت نمیدهند و لوکاس هم تنهاست. پدربزرگ آدم عجیبی بود، اما حالا مرده است.

انیمیشن «پدربزرگ گرازدریایی» (Grandpa Walrus) ساختهی لوتغس آندریای و محصول فرانسه است. این انیمیشن ۱۵دقیقهای، پیش از این در جشنوارهی سزار ۲۰۱۸ فرانسه، برندهی جایزهی بهترین انیمیشن کوتاه شده، در جشنوارههای انیمیشن کروک، اَنِسی، منچستر و پرینستون هم خوش درخشیده و در فهرست کوتاه انیمیشنهای اسکار هم حضور داشته است. این اثر، سومین انیمیشن کوتاه آندریای است. او سال ۲۰۱۱ میلادی هم در جشنوارهی بینالمللی فیلم انیمیشن انسی فرانسه، جایزهی ویژهی هیئت داوران را برای انیمیشن «سه نخ کوچک» از آن خود کرد و سال ۲۰۱۳ میلادی نیز جایزهی جشنوارهی شبهای سیاه تالین را برای انیمیشن «زبان گرهخورده» به دست آورد.

تهران، کارتونی می‌شود!
پدربزرگ گرازدریایی

پنج داستان متفاوت

پادشاهی مشکلدار، کارگری میانسال که در هتلی مجلل کار میکند، تاجری ناموفق درحال سفر، باربری گمشده و یک ارتشی فراری جوان، پنج شخصیتی هستند که درگیر ماجراهایی میشوند؛ ماجرایی در آفریقای استعمارشده و در قرن نوزدهم میلادی. «این کیک باشکوه» (This Magnificent Cake) به کارگردانی «مارکجیمز لوئلز» و «اِما دو سوئف»، محصول مشترک بلژیک، فرانسه و هلند، ماجرای این پنج شخصیت متفاوت را روایت میکند.

این انیمیشن ۴۴ دقیقهای، پیش از این، جایزهی آندرهمارتین را در جشنوارهی بینالمللی فیلم انیمیشن انسی فرانسه و جایزهی بزرگ جشنوارهی فیلمهای کوتاه کلرمونتفراند فرانسه را از آن خود کرد و در جایزهی آنی آمریکا و جشنوارهی فیلم کن فرانسه هم نامزد دریافت جایزه شد.

تهران، کارتونی می‌شود!
این کیک باشکوه
کد خبر 432793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha