گروه اقتصادی: سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی باید از 5 درصد فعلی به 25 درصد افزایش یابد.

اما به‌نظر می‌رسد بخش تعاون به مانند دیگر بخش‌های اقتصادی روند پرسرعتی را در راستای سیاست‌های اصل 44 ندارد. با محمد عباسی، وزیر تعاون گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • وزارت تعاون در سال‌جاری به منظور تحقق سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، چه برنامه‌هایی را عملیاتی کرده است؟

14 محور راهبردی در این زمینه تدوین شده‌است که باید اجرایی شوند. امسال 5محور از این محورها به مرحله اجرا در خواهند آمد.

در این زمینه هم‌اکنون بحث راه‌اندازی تعاونی‌های توسعه به شکل شرکت‌های مادر تخصصی در استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها و راه‌اندازی بنیاد توسعه و تعاون در 23 استان‌ کشور را داریم. تشکیل بانک توسعه تعاون نیز از اقداماتی است که در این زمینه باید محقق شود.

  • وضعیت تشکیل تعاونی‌های سهامی عام به کجا رسیده است؟

بر اساس سیاست‌های کلی اصل 44، 2 تکلیف ساختاری و بودجه‌ای به وزارت تعاون سپرده شده است. اجرای این 2 تکلیف منوط به ابلاغ قانون اجرایی سیاست‌های کلی اصل 44 است.

از آنجایی که 2 بار این قانون به مجلس و شورای نگهبان رفته و برگشته‌است و چند مورد خاص آن باید در مجمع تشخیص مطرح شود، امیدواریم هر چه زودتر با ابلاغ این قانون بتوانیم به اجرایی شدن این سیاست‌ها کمک کنیم به نحوی که از یک سو بتوانیم تعاونی‌های سهامی عام را ایجاد و از سوی دیگر نیز با اعتبارات در نظر گرفته شده بتوانیم از بعد بودجه‌ای از تعاونی‌ها حمایت کنیم.

البته ناگفته نماند که دولت اراده قوی و محکمی در اجرای سیاست‌های اصل 44 و تقویت بخش تعاون دارد که در این میان باید اعتماد‌سازی‌ و زیر ساخت‌های لازم برای حضور مردم در این بخش از عرصه اقتصاد فراهم شود..

  • آیا بر اساس باز شماری مجدد تعداد تعاونی‌ها باز هم تعاونی غیرفعال در کشور داریم؟

تعداد کل تعاونی‌های کشور بالغ بر 130 هزار تعاونی است که از این میزان 105 تعاونی فعالند.

به عبارت دیگر تمامی تعاونی‌هایی که در زمان تشکیل وزارت تعاون از سال 1371 به بعد تشکیل شده‌اند ماندگاری مناسبی داشته‌اند که این امر خود نقش سازنده داشتن متولی برای حمایت و نظارت بر کار تعاونی‌ها را نشان می‌دهد.

در حقیقت باید گفت 25 درصد از تعاونی‌ها هم‌اکنون غیر‌فعالند. وزارت تعاون برای نگهداشت تعاونی‌ها در بخش‌های آموزشی و نظارت بر کسب و کار تعاونی‌ها اقداماتی را در دست اجرا دارد.

همچنین مقرر شده است که وضعیت تعاونی‌های مشکل‌دار از سوی استانداری‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و یک گروه 5 نفره نیز از وزارت تعاون به وزارتخانه‌ها مراجعه می‌کنند تا وضعیت تعاونی‌های تشکیل شده مورد ارزیابی قرار بگیرند.

  • یکی از وظایف محول شده به وزارت تعاون بحث واگذاری زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله برای حل مشکل مسکن مردم است، آیا تا پایان امسال به تمامی متقاضیان زمین‌ها واگذار خواهد شد؟

تاکنون 3 میلیون و 200 هزار نفر برای دریافت این زمین‌ها نام‌نویسی کرده‌اند که از این میزان یک میلیون و 200 هزار نفر پالایش شده‌اند و 700 هزار نفر برای دریافت این زمین‌ها به وزارت مسکن معرفی شده‌اند.

برنامه دولت در سال‌جاری اعطای زمین به یک میلیون و 500 هزار نفر است که تا یک ماه آینده این زمین‌ها به این تعداد متقاضی واگذار خواهند شد.

کد خبر 42898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز