معصومه غلامی - خبرنگار: سال ۱۳۹۴ بود که جرقه تأسیس «‌بنیاد مهرتاک‌» با همراهی ۲ عضو ثابت و ۴۰ خیّر داوطلب در محله مولوی زده شد.

بنياد مهر تاك

درست از زمانی که ۴۰ نفر از مادران سرپرست خانوار منطقه با استفاده از امکانات مهیا شده در مؤسسه «آوای ماندگار» دل به صدای قیژقیژ چرخ‌ خیاطی‌های اهدایی «یونیسف» سپردند تا برای خود حداقل درآمدی کسب کنند. همان زمان بود که رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه به این فکر افتاد تا دیر نشده برای دختران زنانی که در مؤسسه کار یاد می‌گرفتند، ‌کاری کند. اکنون همان دختران برای خودشان کسی شده‌اند و می‌توانند از پس زندگی، با آموزش‌های کارآفرینی که در مؤسسه دیده‌اند، بر ‌آیند. به این بهانه پای صحبت‌های «فریده جلالی» رئیس هیئت‌مدیره این بنیاد نشستیم.

  • فریده جلالی‌ |رئیس هیئت‌مدیره بنیاد مهر تاک

با واژه کودک کار، معتاد و زن سرپرست خانوار بیگانه نیست و از سال ۱۳۸۰ با «خانه کودک‌کار» میدان شوش فعالیت‌های خود را آغاز کرده است. صحبت از «فریده جلالی» است. کسی که از ۱۳ ‌ـ ۱۴ سال پیش همه زندگی‌اش را وقف افراد آسیب دیده کرده است. او اکنون تبدیل به پشت و پناهی برای ۴۰۰ کودک و ۲۰۰ خانواده آسیب دیده در قلب تاریخی تهران شده است.

جلالی از جامعه‌ای که برایش تلاش می‌کند و کسانی که چشم امیدشان به اوست، می‌گوید: «جامعه هدف ما در بنیاد مهرتاک ‌کودکان و نوجوانان، زنان و آموزش به این گروه است. اغلب افرادی که از خدمات ما استفاده می‌کنند اتباع افغانی، پاکستانی و مهاجران ایرانی از شهرهای شمالی و مرکزی کشور هستند. تلاش کرده‌ایم با پذیرفتن این دسته از مددجویان و ارجاع آنها به واحدهای حامی مؤسسه که از محرومیت زیادی در رنج هستند، حمایت کنیم.»

  • نیازمندان بیشتر شدند؛ خیّران کمتر 

شرایط سخت اقتصادی و مشکلات دیگر سبب شده است تعداد افرادی که نیاز به حمایت از سوی خیّران داشته باشند، روزبه‌روز بیشتر شود. شاید این موضوع سرمسئولان مؤسسه مهرتاک را نیز مانند دیگر خیریه‌ها شلوغ کرده باشد. مدیر مؤسسه در این‌باره می‌گوید: «شرایط اقتصادی سبب شده است، تعداد مددجویان نسبت به سال‌های پیش، بیشتر شود. با این وجود، تعداد خیّرانی که از آسیب‌دیدگان حمایت می‌کنند، کمتر شده است.

این موضوع تأثیر منفی در روند ارائه خدمات به افراد گذاشته است و امیدواریم خیّران مانند گذشته تنهایمان نگذارند.» جلالی درباره چگونگی حمایت مؤسسه از آسیب‌دیدگان می‌گوید: «در مؤسسه، خانواده‌های نیازمند حمایت در قالب طرح‌هایی که از سوی کارشناسان مؤسسه اجرا می‌شود، شناسایی می‌شوند. افراد پس از تکمیل پرونده، متناسب با نوع نیازها اولویت‌بندی و در قالب کارگروه‌هایی مورد حمایت قرار می‌گیرند.»

  • حمایت در همه سطوح 

او حرفش را این‌طور ادامه می‌دهد: «حمایت‌های مؤسسه در ۴ بخش مشاوره، مددکاری، آموزش و درمان ارائه می‌شود. در بخش مشاوره‌ای توانمندسازی روحی و روانی، آموزش کسب و کار و مهارت‌آموزی و مهارت رفتار در هنگام بحران و در بخش مددکاری تأمین سبد کالا، پوشاک، وسایل زندگی است. در بخش آموزش نیز با کمک دانش‌آموختگان دانشگاهی، آموزش‌هایی مانند کامپیوتر، حسابداری، زبان، تعمیر لوازم خانگی و آرایشگری ارائه می‌شود.»

  • سوء تغذیه مشکل بزرگ مددجویان

نزدیکی به بازار تهران این تصور را ایجاد می‌کند که کسانی که در این محدوده زندگی می‌کنند نباید با برخی مشکلات دست‌وپنجه نرم کنند. این تصور نابه‌جاست. آنگونه که رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه خیریه مهرتاک می‌گوید بیشتر نیازمندان منطقه از مشکل سوءتغذیه رنج می‌برند. مشکلی که باور آن سخت است: «کوچک‌تر شدن سفره این افراد، سبب سوء‌تغذیه و شیوع بیماری‌های ناشی از آن در میان نیازمندان منطقه شده است.

تعداد بیماران مراجعه‌کننده به قدری زیاد شده است که تصمیم گرفته‌ایم برای درمان افراد در قالب تفاهم‌نامه‌ای با بیمارستان «سوم شعبان» و داروخانه «بهبودی» کمکی به درمان افراد بیمار کنیم.» جلالی ادامه می‌دهد: «مددجویان با مراجعه به مؤسسه و دریافت معرفی‌نامه به بیمارستان سوم شعبان مراجعه می‌کنند و بر اساس تفاهم انجام شده و حمایت مسئولان بیمارستان، درمانشان رایگان انجام می‌شود. با ارائه ویزیت پزشک بیمارستان تا سقف ۳۰ هزار تومان داروی بیمار از سوی داروخانه رایگان تأمین می‌شود. از ابتدای امسال در قالب این تفاهم ۴۸۰ بیمار از این خدمات استفاده کرده‌اند.»

  • بازگشت به زندگی در مهرتاک

 او به موضوع مهم دیگری اشاره می‌کند: «بیماران سرطانی که نیاز به استفاده از خدمات پزشکی خاص دارند با کمک پزشکان و تعدادی از خیّران بازار تا سقف ۵۰۰ هزار تومان کمک هزینه درمان دریافت می‌کنند. تاکنون ۴ کودک مبتلا به این بیماری، با معرفی به مؤسسه «محک» و بیمارستان «امام خمینی» (ره) درمان شده و دوباره به زندگی بازگشته‌اند. علاوه بر کودکان، ۲۳ بزرگسال نیز از حمایت‌های درمانی مؤسسه و خیّران آن استفاده کرده‌اند.»

جلالی با اشاره به اینکه مؤسسه در بخش‌های آموزش پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است، خبر از موفقیت مددجویان مؤسسه می‌دهد و می‌گوید: «۸مددجوی مؤسسه موفق به دریافت دیپلم خیاطی از مرکز فنی و حرفه‌ای شده‌اند. تعدادی هم دیپلم آرایشگری دریافت کرده و با استفاده از آورده شخصی و حمایت خیّران برای خود کسب و کار راه انداخته‌اند. برخی از این افراد اکنون مربی مؤسسه شده‌اند و به مددجویان دیگر آموزش می‌دهند.»

  • توسعه فعالیت‌های خیرخواهانه 

جلالی ازفعالیت شعبه دوم مؤسسه در خیابان مصطفی خمینی(ره) کوچه بالاگر خبر می‌دهد و می‌گوید: «یکی از خیّران مؤسسه خانه خود را برای راه‌اندازی شعبه دوم مؤسسه در اختیارمان گذاشته است. در این شعبه آموزش کامپیوتر، حسابداری و تعمیر لوازم خانگی برای دختران و پسران ۱۶ تا ۲۲ ساله ارائه می‌شود. امیدواریم با ارائه این آموزش‌ها جذب بازار کار شوند.»

کد خبر 427515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha