چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور چهار شنبه (3بهمن) با شرکت در یک مصاحبه مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران در زمینه‌های مختلف پاسخ داد.

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در ارتباط با نامه‌ خود به حداد عادل و همچنین مرقومه مقام معظم رهبری در این ارتباط گفت: بنای من این نبود و نیست که وارد این مباحث شوم. قانون اساسی در کشور ما حاکم است باید همه تابع باشیم و نظر مقام معظم رهبری نیز همین است. رعایت قانون اساسی برای همه‌ قوا و دستگاه‌ها لازم‌الاجرا است و ایشان تاکید کاملا درستی در این ارتباط دارند و ما باید همه تبعیت کنیم.

وی گفت: من شنیده‌ایم که برخی در بعضی از رسانه‌ها حرف‌هایی زده‌اند که نه ربطی به نامه‌ من به حداد عادل دارد نه مرقومه مقام معظم رهبری و برخی این‌گونه تلقی کرده‌اند که گویی قانون اساسی مشکل دارد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در صورتی که همه‌ ما مجری قانون اساسی هستیم و باید قانون اساسی را اجرا کنیم، ممکن است در اجرای آن سلایق گوناگونی وجود داشته باشد و با توجه به راهکارهایی که وجود دارد اگر اختلاف سلیقه‌ای وجود داشته باشد رفع می‌شود که یکی از آنها توجه به فرمایشات رهبری است و نظر مقام معظم رهبری در این مسائل فصل‌الخطاب است و مشکلی باقی نمی‌ماند.

وی گفت: اتفاقا قانون اساسی ما جزء مترقی‌ترین قوانین اساسی در دنیاست و همه‌ ما به آن متعهدیم.

رئیس جمهور ادامه داد: برخی فکر کردند که چه اتفاق مهمی رخ داده و خوراک 10 – 15 روز فراهم شده است. آنها نیز اشتباه می‌کنند و برخی نیز در این راستا اظهارنظرهای منصفانه‌ای کردند. به فضل الهی در جمهوری اسلامی ایران آزادی در بالاترین حد خود قرار دارد و ما شاهد مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف و گوناگون هستیم و افراد حق دارند که اظهارنظر کنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: به هر طریق رئیس‌جمهور در موضعی است که می‌تواند در مورد مسائل مختلف کشور نظرات خود را بیان کند و موضعی که در این‌جا مطرح شد اجرای همان فرآیند قانون اساسی است که مدنظر مقام معظم رهبری است وگرنه نه دعوایی است، نه کشمکشی و از این مکاتبات زیاد می‌شود. به هر حال افرادی که می‌خواهند کار کنند مسائلی پیش می‌آید که این مسائل را با یکدیگر حل می‌کنند.

 احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره اعتماد به نفس ملی گفت: پایه حرکت یک ملت اعتماد به نفس ملی است. یک ملت وقتی خود را باور نداشته باشد جایگاهی نخواهد داشت و له خواهد شد. امروز در مناسبات جهانی عزت ایران ناشی از اعتماد به نفس ملی است و باید این اعتماد به نفس را در تمام عرصه‌ها از جمله عرصه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی حفظ کنیم. در واقع اعتماد به نفس ملی سوخت موتور حرکت ملت ایران است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: به فضل الهی امروز اعتماد به نفس ملت ما بالاست. مدعیان سیاست تلاش می‌کنند که دل ملت ایران را خالی کنند و در این ارتباط از موضوعات پیش پا افتاده استفاده می‌کنند؛ مثلا وقتی سرمای بی‌سابقه می‌آید و ملت ایران همگی با اتحاد، تعاون و مدیریت خوب موضوع را با کمترین هزینه پشت سر می‌گذارند، این‌ها می‌آیند سرما را بهانه می‌کنند که بزنند توی سر ما. در حالی که این‌ها جایگاهی در بین ملت ایران ندارند. ملت ایران ملتی مستحکم و ریشه‌دار است.

مدعیان حقوق بشر خفقان مرگ گرفته‌اند

وی در مورد حوادث غزه و جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی گفت: 60 سال است که ملت فلسطین در این شرایط به سر می‌برد که البته شدت و ضعف داشته است. رژیم صهیونیستی ضد انسانی‌ترین اقدامات را علیه مردم فلسطین در برابر چشم دنیا انجام می‌دهد و مدعیان حقوق بشر خفقان مرگ گرفته‌اند و حرفی نمی‌زنند. آنها در واقع با این کار آبروی خود را می‌برند. متاسفانه آنها در برابر حرکت‌های صلح‌آمیز، شفاف و درست ملت‌ها می‌ایستند و به ناحق از ابزار شورای امنیت استفاده می‌کنند ولی برای دفاع از حقوق ملت فلسطین کوچک‌ترین تحرکی را انجام نمی‌دهند و تحرکی از سوی آنها مشاهده نمی‌شود. در واقع می‌توان این نتیجه را گرفت که آنها با این سکوت و عدم حرکت‌شان شریک مجرمان و پشتیبان آن‌ها هستند و کسانی که امروز از این جنایت‌ها حمایت می‌کنند در پیشگاه ملت‌ها به محاکمه کشیده خواهند شد و این اتفاق خواهد افتاد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه تحرکات لازم را با انجام رایزنی‌هایی صورت داده است و خیلی از کشورها قول داده‌اند که همکاری کنند و ما از آقای حسنی مبارک نیز خواسته‌ایم که در بازگشایی راه رفح همکاری کند و تلاش شود که راه باز شود. ما تلاش می‌کنیم که وزرای خارجه‌ کشورهای اسلامی جمع شوند، اجلاسی فوق‌العاده برگزار و این مسائل بررسی شود.

وی تاکید کرد: مبارزه‌ ملت فلسطین یک مبارزه 60 ساله است و باید برای ملت فلسطین دعا و از آن‌ها حمایت کرد.

نرخ خدمات دولتی تغییر نمی‌کند

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در بودجه‌ سال آینده مبنای دولت این است که نرخ خدمات دولتی را ثابت نگه دارد، یعنی خدماتی که دولت به مردم ارایه می‌دهد نرخش در سال آینده افزایش پیدا نکرده و معادل سال 86 باشد.

نظام انتخاباتی ما کاملا مردمی است

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی انتقادات برخی نسبت به بررسی صلاحیت‌ها گفت: طبق قانون مجری انتخابات در ایران مردم هستند و هیات‌های اجرایی معتمدین مردم هستند و وزارت کشور و دولت نقش پشتیبانی کننده را دارند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اکثریت قاطع هیات‌های اجرایی مردم هستند و انتخابات ما مردمی است. ناظرین بر انتخابات نیز از بین مردم انتخاب می‌شوند، پس به واقع می‌توان گفت انتخابات ما یک انتخابات کاملا مردمی بوده، هست و همیشه خواهد بود.

وی ادامه داد: انتخابات متعلق به ملت است و باید همه با هم همکاری کنند که انتخابات باشکوه و به نحو احسن برگزار شود.

وی خطاب به کسانی که سعی می‌کنند انتخابات را زیر سوال ببرند، گفت: این کار را نکنید؛ چراکه در واقع خود را ضایع می‌کنید. چرا هر وقت مردم به شما رای می‌دهند می‌گویید ملتی هوشیار داریم و هرگاه به دیگرانی غیر از شما رای می‌دهند می‌گویید ملت ناآگاه است یا می‌گویید انتخابات مخدوش است. این‌ها بد است.

رئیس جمهور در عین حال خطاب به هیات‌های اجرایی گفت: هیات‌های اجرایی موظف هستند که بر اساس قانون حرکت کنند و کسی حق ندارد از قانون تجاوز یا عدول کند. همه باید مرز قانون را رعایت کنند و به هر حال بعد از آن هیات‌های نظارت و شورای نگهبان نیز هستند که مسائل را بررسی می‌کنند.

احمدی‌نژاد یکبار دیگر با تاکید بر این‌که نظام انتخاباتی ما کاملا مردمی است، گفت: نباید کسی به این نظام ایراد وارد کند، البته این نظام قابل تکمیل است.

وی با طرح این سوال که چرا بعضی‌ها می‌روند افراد فاقد شرایط را جلو می‌اندازند؟ کسی که شرایط قانونی ذکر شده را ندارد؟ ادامه داد: بعد از آن مطالبی را مطرح می‌کنند و هزینه روی دست مردم می‌گذارند. چرا این‌کار را می‌کنید؟ به هر حال هرکس می‌داند که طبق قانون واجد شرایط هست یا نه. البته کسی که فاقد شرایط جهت کاندیداتوری در انتخابات هست به این معنا نیست که آدم بدی است یا از حقوق محروم است.

رئیس جمهور ادامه داد: چه اصراری دارید افرادی که واجد شرایط نیستند را جلو بیاندازید و به قانون تحمیل کنید. چرا طوری رفتار می‌کنید که گویی وقتی فلان شخص در یک وزارتخانه بود، همه چیز روشن و شفاف بود ولی از موقعی که فلان شخص رفته این وزارتخانه عملکردش سیاه شده است؟

وی خاطرنشان کرد: هدف از بازی‌هایی که برخی‌ها در داخل و خارج دنبال می‌کنند، این است که مردم را ناامید کنند تا انتخابات کمرنگ شود؛ چراکه حضور مردم اقتدارآفرین است. البته آن‌ها نخواهند توانست که مردم را ناامید کنند. 28 سال تلاش کردند ولی به نتیجه نرسیدند.

هوا خوب باشد به سفر استانی می‌رویم

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت سفرهای استانی، گفت: ان‌شاءالله هفته آینده بر اساس وضعیت هوا سفری خواهیم داشت و باید گزارش‌های هواشناسی را دید و تصمیم گرفت و ما سعی می‌کنیم به جایی برویم که باران مردم را اذیت نکند. ان‌شاءالله دعا کنید، وضعیت هوا خوب باشد، سفر استانی خواهیم داشت.

مبادا عمل کسی در نقطه مقابل حرکت ملت تلقی شود

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با عرض تسلیت مجدد به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم و صفر گفت: می‌خواهم در اینجا از احساس مسئولیتی که در این ارتباط وجود داشته است تشکر و قدردانی کنم. تنها راه نجات بشریت تمسک به فرهنگ اهل بیت و عاشوراست و فرهنگ حسینی زیباترین، انسانی‌ترین و پاک‌ترین فرهنگی است که می‌تواند در جامعه‌ بشری حاکم شود و بشریت را از معضلات سنگینی که دچار آن است نجات دهد.

احمدی‌نژاد گفت: عاشورا شاید تنها رویداد انسانی و فرهنگی است که مردم بدون دخالت دولت و حکومت مراسم مربوط به آن را برگزار، سازماندهی و عملیاتی می‌کنند.

وی ادامه داد: می‌خواستم صمیمانه از ملت ایران و از همه‌ کسانی که تلاش دارند این مکتب راهگشا، درخشان‌تر از گذشته بر بام ایران استوار بماند، تشکر و از مسوولان هیات‌ها، مردم، عزاداران و تمام دست‌اندرکاران و به خصوص از جوانان عزیز که میدان‌دار اصلی این فرهنگ هستند، قدردانی کنم. معتقدم که ملت ایران با تمسک به فرهنگ عاشورا پرچمدار عدالت، خداپرستی و پاکی در جهان است و ان‌شاءالله این پرچمداری تا آخر حفظ خواهد شد.

رئیس‌جمهور گفت: می‌خواهم تذکراتی را به همکاران خود در دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت‌خانه‌های کشور، ارشاد، نیرو، آموزش و پرورش و هم‌چنین نیروی انتظامی بدهم و همه باید مراقب باشند تا در خدمت مردم باشند. ما خادم مردم هستیم و باید به این خادم بودن افتخار کنیم، مبادا کسی به گونه‌ای عمل کند یا حرفی بزند که در نقطه مقابل حرکت ملت تلقی شود.

احمدی‌نژاد گفت: به ملت عزیز ایران نیز یادآوری می‌کنم که این ذخیره‌ عظیم را برای خود عزیز بداند و در راستای رودخانه زلال عاشورا حرکت کنند.

کد خبر 42466

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز