همشهری آنلاین: رییس‌جمهور بالاترین و زیباترین تلاش‌ها را کوشش انسان برای شناخت خداوند دانست و گفت که شناخت خداوند جز از طریق شناخت انسان میسر نیست.

محمود احمدی‌نژاد در مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به این‌که انسان مقصد نهایی آفرینش، آیینه تجلی خدا و نماد صفات الهی است، گفت: «آفرینش در خدمت تعالی انسان و قلب او جایگاه عرش الهی است و او تنها مخلوقی است که می‌تواند تجلی خالق باشد.»

او گفت: «آن علمی مفید است و ستایش شده است که در خدمت شناخت انسان، خداوند و پر کشیدن انسان تا عرش الهی باشد.»

احمدی نژاد با اشاره به اهمیت و رسالت علوم انسانی در جوامع بشری افزود: «رسالت انسانی در حقیقت دنباله رسالت انبیای الهی و در راستای تحقق اهداف متعالی است.»

او افزود: «شناخت انسان و استعدادهای او و تلاش برای شکوفایی آن‌ها بالاترین یاری رساندن به او و رسالت انبیا و حجت‌های الهی است. رسالت علوم انسانی دنباله‌ رسالت انبیای الهی و در راستای تحقق این هدف متعالی است.»

به گفته او علوم سیاسی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، مدیریت و روان‌شناسی مراتب نازله‌ علوم انسانی است و تنها وقتی که بر مبنای علوم، مفاهیم و شناخت حقیقی از انسان و جهان شکل بگیرد می‌تواند بهره‌ ماندگاری برای انسان داشته باشد و در خدمت تعالی او قرار گیرد.

او با اشاره به آشکار شدن شکست و ناتوانی اندیشه و جهان بینی مادی در تامین سعادت جامعه بشری گفت: امروز نیاز به اندیشه الهی وعلوم انسانی متعالی بیش از همیشه تاریخ رخ می نماید و پاسخ به این نیاز طبیعی و فطری بالاترین مجاهدت وخدمت واقعی به انسان‌هاست.

رئیس جمهور افزود: صیانت از کرامت انسانی و پاسخ به همه خواسته ها و مطالبات حقیقی او جز از طریق نهادینه شدن مبانی نظری الهی در ذهن و دل انسان ها و تجلی آن در زندگی و رفتار فردی و روابط اجتماعی ممکن نیست.

احمدی نژاد گفت: حکیم فارابی عالمی است که تحت هدایت الهی و با نگاه حقیقی به انسان، جامعه و جهان را تصویر، و مبنایی عقلایی برای تعالی انسان ترسیم کرد و نامگذاری جشنواره به نام آن حکیم فرزانه، نماد جهت گیری وتکریم پویندگان راه الهی است.

کد خبر 42665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز