همشهری‌آنلاین: دومین جشنواره بین‌المللی فارابی با حضور رئیس جمهوری، هفتم دی ماه امسال در محل سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره بین‌المللی فارابی، در این جشنواره که با هدف تقدیر و تکریم از آثار و تحقیقات برگزیده در حوزه علوم انسانی برگزار می‌شود، برگزیدگان حوزه علوم انسانی و نیز برگزیدگان جوان جشنواره در قالب 12 گروه علمی معرفی می ژ‌شوند.

بر اساس این گزارش، آثار ارسالی در بخش داخلی و خارجی به دومین جشنواره بین‌المللی فارابی نسبت به سال گذشته، 100 درصد افزایش یافته است، به گونه‌ای که بیش از 2300 اثر ارسالی در جشنواره امسال در قالب 12 گروه علمی توسط بیش از 500 استاد و صاحبنظر مورد ارزیابی قرار گرفته است.

تعداد آثار ارسالی به جشنواره

این گزارش می‌افزاید: از بین آثار ارسالی، بیشترین آثار به گروه فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان با 347 اثر، گروه فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث با 316 اثر و گروه علوم تربیتی، روانشناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی با 304 اثر و کمترین آنها به گروه مطالعات هنر و زیبایی شناسی با 55 اثر و گروه فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداری با 48 اثر اختصاص دارد.

همچنین تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره در گروه زبان و ادبیات 245 اثر، در گروه تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی 195 اثر، در گروه علوم اجتماعی و ارتباطات  184 اثر‌، در گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای 220 اثر، در گروه علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری 168 اثر و در گروه حقوق 172 اثر  عنوان شده است.

در بخش بین‌الملل دومین جشنواره بین‌المللی فارابی نیز تعداد 304 اثر به دبیرخانه ارسال شده است. راه اندازی بخش ویژه انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) به مناسبت سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی در جشنواره امسال و ارسال 92 اثر از بخش‌های جدید دومین جشنواره فارابی است.

برگزیدگان جشنواره و تسهیلات اعطایی

برگزیدگان در بخش داخلی جشنواره بیش از 30 نفر و در بخش خارجی بین 7 تا 10 نفر از کشورهای آمریکا، کانادا، عربستان، عراق و انگلیس خواهند بود.

از  رتبه‌های اول تا سوم هر گروه علمی با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، تقدیر خواهد شد و تمامی تسهیلات سایر جشنواره‌ها مانند جشنواره جوان خوارزمی و جشنواره رازی بر اساس آیین نامه وزارت علوم از جمله تسهیلات مربوط به بنیاد ملی نخبگان، شامل جشنواره فارابی نیز خواهد شد.

تقدیر از مفاخر پژوهان

بخش تقدیر از مفاخر پژوهان و مراکز پژوهشی برجسته را از دیگر بخش‌های جشنواره امسال است که همانند سال گذشته پیشکسوتان و اساتید متخصص در حوزه علوم انسانی نیز در دومین جشنواره بین‌المللی فارابی مورد تقدیر قرارخواهند گرفت.

مشارکت نهادهای بین‌المللی

نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای همچون سازمان یونسکو و سازمان آیسسکو، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در برگزاری این جشنواره همراهی می‌کنند.

جشنواره فارابی به عنوان موتور جدی فرهنگ سازی در حوزه علوم انسانی است که قبلا به عنوان بخشی از جشنواره خوارزمی مطرح بود و از سال گذشته در پاسخ به خلا موجود در زمینه حمایت از تحقیقات علوم انسانی آغاز به کار کرد و امسال دومین دوره آن در تاریخ هفتم دی ماه در محل سالن اجلاس‌سران برگزار خواهد شد.

گفتنی است علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره فارابی به نشانی www.farabiaward.ir  و یا سایت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به نشانی www.iscs.ac.ir  مراجعه نمایند.

کد خبر 71472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز