بهزاد رنجبر: مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به سهامداران وعده داد سهام این شرکت تا پایان امسال در بورس عرضه شود.

به گزارش خبرنگار همشهری، پس از آنکه سهام شرکت تایدواتر در سال 84 در بورس عرضه شد، تاکنون سهام هیچ شرکتی دریایی در بورس عرضه نشده است اما براساس گفته‌های مسئولان بورس تهران و مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی سهام این شرکت در آستانه ورود به بورس است و پس از انجام مراحل پذیرش تا انتهای سال جاری در بورس عرضه خواهد شد.

محمد حسین داجمر، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام این خبر به‌همشهری گفت: ما هم‌اکنون در حال طی مراحل نهایی پذیرش در بورس تهران هستیم و سهام کشتیرانی تا قبل از سال 87 در بورس عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت‌های مالی شرکت مشکلی وجود دارد؟ گفت: خیر، شرکت بورس مدارک تکمیلی را درخواست کرده و پس از ارسال مدارک نهایی مراحل پذیرش و درج انجام خواهد شد.

داجمر درباره نحوه عرضه سهام کشتیرانی در بورس گفت: براساس تصویب هیأت عالی واگذاری، سهام متعلق به دولت (وزارت بازرگانی) عرضه خواهد شد و سهامداران دیگر کشتیرانی خود درباره سهام  تصمیم  خواهند گرفت.

درحال حاضر وزارت بازرگانی با 49 درصد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با 25/5 درصد و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با 25/5 درصد ترکیب سهامداران شرکت کشتیرانی را تشکیل می‌دهند که براساس مصوبه هیأت عالی واگذاری از مجموع 49 درصد سهام دولت (وزارت بازرگانی) 55/2 درصد در بورس عرضه خواهد شد و از مابقی سهام دولت 25/2 درصد به عنوان سهام ترجیحی به کارکنان این شرکت و 24 درصد نیز به سهام عدالت اختصاص خواهد یافت.

ضمن اینکه همچنان 20 درصد از سهام شرکت کشتیرانی در دست دولت باقی خواهد ماند.

کارشناسان معتقدند؛ چنین روندی در واگذاری سهام دولتی همچنان امتیازات را در دست دولت باقی نگاه خواهد داشت و نحوه تصمیم‌گیری درباره عملکرد شرکت را با دشواری‌های زیادی روبه‌رو خواهد کرد.

براساس اعلام شرکت بورس، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید هر چه سریع‌تر نسبت به ارائه تعهد اصلاح مفاد اساسنامه مطابق مصوب نمونه بورس، ارائه اطلاعات حسابرسی شده مربوط به صورت‌های مالی 6 ماهه سال جاری و بودجه سال مالی 87 اقدام کند.

سرنوشت شرکت‌های دریایی

در صورت پذیرش و عرضه سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بورس فهرست تعداد شرکت‌های دریایی بورس به 4 شرکت خواهد رسید.

پیش از این سهام شرکت‌های کشتی‌سازی اروندان، صنعتی دریایی ایران (صدرا) و خدمات دریایی تایدواتر خاورمیانه در بورس عرضه شده بود اما به غیر از شرکت تایدواتر که از عملکرد نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده، 2 شرکت دیگر کارنامه کاملاً ناموفقی داشته‌اند به طوری که سهامداران 2 شرکت اروندان و صدرا تاکنون متحمل ضررهای زیادی شده‌اند، این در حالی است که موضوع اعطای قراردادهای دولتی به شرکت صدرا، پس از عرضه سهامش در بورس مدت‌ها در صدر اخبار تالار بود و به یک جنجال خبری تبدیل شد.

سهامداران شرکت صدرا از زمان ورود این شرکت به بورس با افت شدید قیمت سهام این شرکت مواجه بوده‌اند.

شرکت کشتی‌سازی اروندان نیز که در حال حاضر با توقف اصلی‌ترین پروژه‌های خود روبه‌روست وضعیت خوبی ندارد و مدت‌هاست که معامله‌ای بر روی سهام این شرکت در بورس انجام نمی‌شود.

اما سهام شرکت تایدواتر که پس از ورود به بورس از عملکرد بهتری برخوردار بود با مشکل عرضه سهام روبه‌روست تا براساس تصمیم‌ هیأت وزیران مابقی سهام این شرکت (49 درصد) که هم‌اکنون در اختیار سازمان بنادر و کشتیرانی است در بورس عرضه شود اما با وجود وعده و وعید‌های فراوان مسئولان سازمان بنادر و کشتیرانی هنوز این کار محقق نشده است.

کد خبر 42293

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز