سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: در حالی که پیش از این قرار بود، سهام مخابرات در روز اول دی ماه در بورس عرضه شود، اما ظاهراً با ادامه کش و قوس برای صدور پروانه کسب، فعلاً ورود غول مخابراتی ایران به بازار با تأخیر مواجه شده‌است.

صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با همشهری دلیل این تعویق را صادر نشدن پروانه کسب برای اپراتور اول تلفن همراه از سوی سازمان تنظیم مقررات اعلام می‌کند و می‌افزاید: تا زمانی که این پروانه صادر نشود، امکان قیمت‌گذاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی هم وجود ندارد.

فیضی با این همه، امیدوار است ظرف یک یا2روز آینده سازمان تنظیم مقررات تصمیم نهایی را بگیرد، تا در مرحله بعد نوبت به سازمان خصوصی‌سازی برسد و روال قیمت‌گذاری طی شود.
او زمان دقیقی برای عرضه سهام مخابرات به معاملات بورس پیش‌بینی نمی‌کند و می‌گوید: بعد از صدور پروانه همه چیز از جمله تاریخ عرضه به نظر سازمان خصوصی‌سازی بستگی دارد بنابراین ما نمی‌توانیم در این خصوص  اظهار نظر کنیم.

اما این ابراز امیدواری در حالی بیان می‌شود که ظاهرا تأخیر ناشی از عدم صدور پروانه کسب بابت تعیین رقمی است که قرار است اپراتور اول بابت پروانه به شرکت مخابرات بپردازد.

اخبار دریافتی در این خصوص حاکیست شرکت مخابرات ایران بابت پروانه، تقاضای دریافت 1600میلیارد تومان از اپراتور اول کرده و البته این رقم و میزان تحقق آن هم نقش مهمی در ارزش‌گذاری شرکت مخابرات و طولانی شدن زمان این ارزشگذاری دارد چرا که این شرکت یک تولید کننده محض نیست و تنها خدمات به مشتریان خود ارائه می‌کند بنابراین نه سرمایه می‌تواند ارزش سهام را مشخص کند و نه ودیعه‌های مشترکان بلکه پروانه‌ای که برای اپراتور اول صادر و سقف و کفی که در آنجا تعیین خواهد شد نقش اصلی را در قیمت‌گذاری ایفا می‌کند.

علاوه بر این در شرایطی که پیش از این اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی سازی براساس ترازنامه تلفیقی، ارزش سهام شرکت مخابرات را معادل 16میلیارد دلار برآورد کرده بود مدیر عامل این شرکت معتقد است رقم اعلام شده چندان واقعی به نظر نمی‌رسد.

فیضی در تشریح نظر خود و در مقام مقایسه می‌گوید: شرکت بزرگی نظیر اوراسکام تله کام مصر با داشتن 65میلیون مشترک تلفن همراه، سهام خود را با قیمت پایه 17میلیارد دلار وارد بورس کرده بنابراین  قیمت‌گذاری 16میلیارد دلاری سهام شرکت مخابرات که سر جمع 21میلیون و 300هزار مشترک تلفن همراه و 5/23 میلیون مشترک تلفن ثابت دارد با شبهه مواجه می‌شود.

به گفته فیضی در هر حال برای قیمت‌گذاری نهایی باید منتظر صدور پروانه و اعلام نظر سازمان خصوصی‌سازی ماند.

او در ادامه تبدیل ودیعه‌های مشترکان به سهام را دست کم تا قبل از ورود به بورس منتفی می‌داند و می‌گوید: پس از ورود شرکت مخابرات به بورس تصمیم‌نهایی در این خصوص اتخاذ خواهد شد.

اما مهم‌ترین پرسشی که با توجه به اظهارات مدیرعامل شرکت مخابرات به ذهن می‌رسد این است که اگر ودیعه‌ها قبل از عرضه در بورس به سهام تبدیل نشود آیا با توجه به افزایش رقابت، این خطر وجود ندارد که مردم برای دریافت ودیعه‌های خود به شرکت خصوصی شده مخابرات مراجعه و خواهان دریافت سپرده‌های خود شوند و زمینه ورشکستگی شرکت را فراهم کنند؟

مذاکره با خارجی‌ها

مدیرعامل شرکت مخابرات  در خصوص نتایج مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی، بدون اشاره به شرکت خاصی می‌گوید: داوطلبان زیادی از سراسر دنیا از جمله اروپا، روسیه و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس برای خرید سهام شرکت مخابرات اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال حاضر مشغول دریافت اطلاعات از صورت‌های مالی شرکت مخابرات هستند.

فیضی از تایید مذاکره با یک شرکت پر نفوذ و بزرگ اماراتی هم طفره می‌رود و می‌افزاید: مذاکره با سرمایه‌گذارهای مختلف از جمله سرمایه‌گذاران حاشیه خلیج فارس ادامه دارد اما آنها هنوز شرکت خاصی را برای نهایی شدن مذاکرات به طرف ایرانی معرفی نکرده‌اند.

کد خبر 39510

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز