بهزاد رنجبر: مدیرعامل شرکت مخابرات ایران چگونگی فروش سهام این شرکت را به سرمایه‌گذاران خارجی تشریح کرد.

در حالی که بورس تهران خود را برای عرضه سهام شرکت مخابرات ایران در اول دی‌ماه آماده می‌کند، صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از تشکیل چند کنسرسیوم برای خرید سهام این شرکت خبر داد.

به گفته فیضی هیچ سرمایه‌گذار خارجی حق ندارد بیش از 10درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را خریداری کند و این کار باید در قالب یک کنسرسیوم و با حضور شرکت‌های ایرانی صورت بگیرد.

فیضی تاکید کرد: براساس روش واگذاری که طراحی شده  سرمایه‌گذاران خارجی نمی‌توانند بیشتر از 49درصد سهام شرکت مخابرات ایران را بخرند و هر سرمایه‌گذار خارجی نیز فقط می‌تواند 10درصد از سهام شرکت مخابرات را خریداری کند.

وی افزود: البته خریداران خارجی باید در قالب همکاری با شرکای ایرانی، اقدام به خرید سهام مخابرات کنند، به این صورت که با تشکیل کنسرسیومی برای خرید سهام مخابرات درخواست بدهند.

وی تصریح کرد: به طور مثال کنسرسیومی مرکب از 4شرکت خارجی و یک شرکت ایرانی می‌توانند اقدام به خرید سهام مخابرات کنند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به تشکیل کنسرسیوم برای خرید سهام شرکت مخابرات گفت: تاکنون ما با 6سرمایه‌گذار خارجی وارد مذاکره شده‌ایم اما هیچ کدام از این سرمایه‌گذاران نمی‌توانند به تنهایی اقدام کنند و باید یک طرف ایرانی داشته باشند. در واقع ما با آنها به عنوان شرکت‌های ایرانی که سرمایه‌گذار خارجی دارند وارد مذاکره می‌شویم.

فیضی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذارانی از کشور چین، روسیه، اروپا و خاورمیانه خواهان خرید سهام مخابرات هستند. وی تاکید کرد: این سرمایه‌گذاران با بررسی صورت‌های مالی شرکت مخابرات، وضعیت شرکت را خوب ارزیابی کرده و تمایل برای خرید سهام شرکت مخابرات ایران دارند.

قرار است سهام شرکت مخابرات ایران روز اول دی‌ماه بر مبنای سیاست‌های اصل 44 برای اولین‌بار در بورس عرضه شود.

سخنان فیضی در حالی اعلام می‌شود که پیش از این مسئولان سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بودند. سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند تا 100درصد از سهام شرکت‌های دولتی را که بر مبنای سیاست‌های اصل 44 عرضه می‌شود، خریداری کنند. به شرط اینکه این میزان سهام بیشتر از 35درصد کل بازار صنعت مربوطه نباشد.

به این معنا که به طور مثال یک سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند تا 35 درصد سهام مجموع کل شرکت‌های صنعت فولاد ایران را خریداری کند که شامل خرید 100درصد سهام تعدادی از شرکت‌های این صنعت نیز می‌شود.

اما با مخالفت دولت با فروش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان به شرکت بزرگ فولاد  هندی مشخص شد که عملا سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است.

در حقیقت پس از مخالفت دولت با واگذاری سهام فولاد مبارکه اصفهان به  سرمایه‌گذار هندی، استراتژی واگذاری سهم شرکت مخابرات ایران نیز تغییر کرد چرا که پیش از این محدودیتی برای خرید سهام این شرکت اعلام نشده بود.

قرار بود تا ماه گذشته 50درصد به علاوه یک سهام شرکت فولاد مبارکه در قالب یک مزایده بین‌المللی و با حضور سرمایه‌گذاران خارجی به فروش برود، اما درست در دقایق پایانی با برگزاری مزایده بین‌المللی با این ابعاد مخالفت شد.

به گفته سیدمهدی عقدایی براساس تصمیم هیئت عالی واگذاری قرار است سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در قالب بلوک‌های 5درصدی در بورس تهران به فروش برود و سرمایه‌گذاران خارجی نیز می‌توانند این بلوک‌ها را تاسقف 20 درصد خریداری کنند.

کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاران خارجی تمایل دارند تا سهام مدیریتی شرکت را خریداری کنند.

اقدامات جدید مخابرات

از سوی دیگر همزمان با نزدیک شدن به عرضه سهام مخابرات ایران در بورس، این شرکت دست به اقدامات جدیدی زده است.

گفته می‌شد شرکت مخابرات ایران قصد دارد بابت پروانه از اپراتور اول 1600میلیاردتومان دریافت کند.

صابر فیضی در مورد دریافت 1600میلیاردتومان برای ادامه فعالیت اپراتور اول تلفن همراه گفت: این رقمی بوده که کارشناسان سازمان تنظیم مقررات به دست آورده‌اند که البته هنوز نهایی و قطعی نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت مخابرات قصد دارد تا برای اعطای پروانه به اپراتور اول رقمی را دریافت کند گفت: بله قطعا دریافت خواهد شد اما رقم مذکور که توسط کارشناسان تنظیم مقررات به دست آمده یک پیش نویس است که هنوز قطعی نشده است و در واقع برآوردی بوده که براساس اعداد و ارقام فعالیت‌های شرکت مخابرات دیده شده است.

فیضی خاطر نشان کرد: اپراتور اول باید همانند شرکت ایرانسل مبلغی را به عنوان پروانه پرداخت کند.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران همچنین درباره تبدیل و دیعه‌های مشترکان به سهام گفت: هنوز تصمیم نهایی در این باره اتخاذ نشده است.

اما، چه تصمیمی در این باره گرفته شود و چه نشود سهام این شرکت روز اول دی ماه در بورس عرضه می‌شود و پس از عرضه در مورد تبدیل ودیعه‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر 36995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز